چهارشنبه, 08 بهمن 1393 12:43

هشتمین روز جشنواره با 17 نمایش صحنه ای، خیابانی و رادیویی / عزیز شنگال، هم هوایی، هفت شهر عشق و...

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
هشتمین روز جشنواره با 17 نمایش صحنه ای، خیابانی و رادیویی / عزیز شنگال، هم هوایی، هفت شهر عشق و... هشتمین روز جشنواره با 17 نمایش صحنه ای، خیابانی و رادیویی / عزیز شنگال، هم هوایی، هفت شهر عشق و...

سی و یک نما- در هشتمین روز برگزاری سی‌وسوم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، 9 نمایش صحنه ای، هفت اثر خیابانی و یک نمایش رادیویی در قالب بخش‌های مختلف برای علاقه‌مندان تئاتر اجرا می‌شود.

امروز چهار‌شنبه هشتم بهمن‌ماه و در هشتمین روز برگزاری سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مجموعا 17 نمایش در سه بخش صحنه‌ای، خیابانی و رادیویی در قالب بخش‌های مختلف برای علاقه‌مندان تئاتر اجرا می‌شود که تماشای 3 نمایش‌های صحنه‌ای ˝عزیز شنگال˝، ˝هم هوایی˝، ˝ایران - استرالیا˝ و نمایش‌ خیابانی ˝هفت شهر عشق˝ را به شما علاقه‌مندان تئاتر پیشنهاد می‌کنیم.

سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در هشتمین روز جشنواره سی‌وسوم میزبان نمایش "عزیر شنگال" به نویسندگی و کارگردانی قطب‌الدین صادقی از تهران است. این نمایش در قالب بخش‌ میهمان جشنواره در دو نوبت 18 و 20:30 به مدت 60 دقیقه روی صحنه می‌رود.

قطب‌الدین صادقی درباره خط داستانی این اثر نمایشی با اشاره به اینکه "عزیز شنگال" یک اثری بی‌کلام است که همراه با موسیقی، حرکت و تصاویر گروهی، یک تراژدی جان‌گداز را از زاویه دید کودکان و زنان جنگ زده روایت می‌کند، توضیح داده: "عزیز شنگال" یک روایت مستند است و داستان زندگی پسری به نام عزیز است که در جنگ خانمانسوز شنگال گم می‌شود و به مدت 4،5 روز کسی نمی‌داند در چه وضعیتی به سر برده. او کوه به کوه و صحرا به صحرا سرگردان بوده تا بالاخره به منطقه کردنشین سوریه می‌رسد. اما وقتی او را پیدا می‌کنند در کمال حیرت می‌بینند که به دلیل ترس و وحشت تنهایی آن کودک با چشمان کاملا باز و بدون پلک زدن هیچ جایی را نمی‌دیده. در واقع نه گریه می‌کرده و نه فریادی می‌زده و نه حتی درخواست چیزی را داشته و به دلیل تنهایی و ترس از بیابان و گرمای شدید و تشنگی و گرسنگی بینایی‌اش را از دست می‌دهد و سرانجام به دلیل عمق دردی که بر او گذشته از این جهان می‌رود. این در حالی است که کسی هم نمی‌داند که او از کجا آمده بود و پدر و مادرش که هستند. تنها خودش را عزیز معرفی کرده بود.

ham_havaee.jpg

نمایش "هم هوایی" به نویسندگی مهین صدری و کارگردانی افسانه ماهیان از تهران، در دو نوبت 17 و 20:30 به مدت 100 دقیقه، در قالب بخش‌های مسابقه بین‌الملل و مرور تئاتر ایران در سال 1393، در تالار حافظ اجرا می‌شود.

افسانه ماهیان کارگردان نمایش ˝هم هوایی˝ درباره این اثر نمایشی می‌گوید: برای من در ابتدا تِم و سوژه مهم‌ترین چیزی است که برای انتخاب کارم به آن دقت می‌کنم و واقعا اینگونه نیست که به طور عمد به سراغ متن‌هایی بروم که در آنها به موضوعات زنان به شکل ویژه پرداخته شده باشد.

ماهیان درباره چگونگی روند اجرای نمایشنامه‌ "هم هوایی" نوشته مهین صدری و ویژگی‌هایی موجود در متن که انگیزه‌های لازم برای کارگردانی این اثر را در او به وجود آورد، گفته: مدت‌ها بود که به دنبال نمایشنامه‌ای با یک موضوع بکر برای اجرا بودم تا اینکه نمایشنامه "هم هوایی" به دستم رسید و با توجه به اینکه نوع نگارش و سبک مهین صدری را می‌پسندیدم و قبلا هم کارهای او را با امیررضا کوهستانی دیده بودم، تصمیم گرفتم که متن را اجرا کنم.

ستاره اسکندری، الهام کردا و باران کوثری بازیگران این نمایش هستند.

iran-_ostralia.jpg

نمایش "ایران - استرالیا" به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان سومین پیشنهاد امروز ما برای دوستداران تئاتر است. افشاریان هم که پیش از این نمایش "ایران – استرالیا" را در تهران روی صحنه برده، درباره تغییرات به وجود آمده در نمایش گفته: ما این شانس را داشتیم که بعد از اجرای عمومی خود، با نظرات مختلفی رو‌به‌رو شویم و توانستیم با توجه به این نظرات، مشکلات فنی و دراماتیک کار را برطرف کنیم.

او ادامه داده: یک اپیزود از این نمایش را به تمامی حذف کردم و اپیزودهای دیگر رابا خوانشی تازه، تغییر دادم. تاکید روی نمایش محیطی هم پررنگ تر شده است.

او درباره مراحل تولید این نمایش گفته: نمایش "ایران- استرالیا" تولید یک ساله من و بچه های دانشگاه هنر است. در کارگاهی آموزشی به نام از ایده تا اجرا این نمایش را از مراحل اولیه شکل دادیم و به صحنه بردیم.

کارگردان نمایش "ننه دلاور بیرون پشت در" درباره اهمیت آموزش به نسل جوان افزوده: ما مسئولیتی در قبال نسل‌های بعدی تئاتر داریم. تجربه به صحنه بردن و اجرای عمومی ماحصل این کارگاه که همین نمایش "ایران – استرالیا" است، تجربه‌ای بسیار سخت برای من بود.طوری که باعث شده دیگر از این کارها نکنم. این مسئله نباید به این گونه باشد.

نمایش "نگرانم" کاری از احمد صمیمی است که از تهران در بخش خیابانی حضور یافته است، صمیمی این اثر را با موضوع بحران کم‌آبی معرفی و می گوید:  تئاتر خیابانی همیشه به دنبال معضلات اجتماعی است، بر عکس نمایش‌های صحنه‌ای که بر محور یک درام مشخص هستند. از نظر من، معضل فعلی ما کم‌آبی است برای همین این نمایش را بر اساس همین موضوع طراحی کردم. شاید دیدن این نمایش مخاطبانم را لحظه‌ای به فکر وا دارد و تاثیری روی روند مصرف و رویکردشان داشته باشد.

"پپرونی" نمایش دیگری است که ساعت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود. این اثر نوشته سپیده خمسه نژاد و کارگردانی مسعود طیبی است که به بیان مسائل میان دو زوج جوان در فضای رئالیسم اجتماعی می پردازد. مسعود میرطاهری، شیوا مکی نیان، مسیح کاظمی و بهروز کاظمی بازیگران این نمایش اند.

تالار هنر نیز میزبان نمایش «مسافر راه شیری» نوشته و کار رضا جوشعار در بخش مرورو تئاتر ایران است. این نمایش که از شهر بندرعباس در این دوره از جشنواره حضور دارد، ساعت 17 و 19 به صحنه می رود.

تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران نیز شاهد اجرای «دردسرهای مرد مرده» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی گروهی به عنوان اثر برگزیده مناطق از کرمانشاه است که ساعت 17 و 19 به صحنه می رود. این نمایش اثری کمدی است که با نقش آفرینی پویا بازرگان، ابراهیم مرادی و سمیه مهری اجرا می شود.

نمایش «آسمان روزهای ابری» نوشته مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی ساعت 16 و 18 در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا می شود. این نمایش در ژانر دفاع مقدس است که با نقش آفرینی محمد رسائلی، طوبی رحمانیان، مهتاب رضا پور و سوگند قربان زاده به صحنه می رود.

نمایش «سایه سار سکوت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا عطایی فر در بخش مسابقه مرور، ساعت 16 و 18 در تئاتر باران اجرا می شود. این اثر در باره هشت سال دفاع مقدس است.

در بخش خیابانی نیز نمایش های «آگهی فروش، استخدام» نوشته علی صامتی و کارگردانی مسعود مهرابی از تهران ساعت 16، «عروس باران» نوشته و کار علی قاضی از مسجد سلیمان ساعت 16:30، «هفت شهر عشق» نوشته و کار سعید البرز از تربت جام ساعت 17و نمایش «شوپه» نوشته و کار طیبه مقدم از درود ساعت 18 در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می شوند.

همچنین دو نمایش «صفر مرزی» به نویسندگی آرش ساربان و کارگردانی مشترک آرش و علی ساربان از اهواز ساعت 16 و «رابطه» نوشته و کار آریان رضایی از تهران ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان ایران اجرا می شوند.

محوطه برج میلاد نیز میزبان نمایش «از 59 تا چند؟؟؟» نوشته و کار مصطفی کولیوندی از دهلران خواهد شد.

در ادامه اجراهای رادیویی، نمایش «مثل تو وقتی که خوابی» به نویسندگی منا گلپایگانی، کارگردانی شیرین سپهراد و تهیه کنندگی محسن جواهری از تهران اجرا می شود. این نمایش ساعت 18:30 به مدت 30 دقیقه در تالار استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه اجرا می شود.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور از اول تا ۱۲بهمن ماه ۹۳برگزار می‌شود.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید