جمعه, 17 دی 1395 ساعت 10:04

از نوآوری‌های جشنواره فجر 34 تا اتفاقات پیش‌روی جشنواره فجر 35

نوشته شده توسط 
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
از نوآوری‌های جشنواره فجر 34 تا اتفاقات پیش‌روی جشنواره فجر 35 از نوآوری‌های جشنواره فجر 34 تا اتفاقات پیش‌روی جشنواره فجر 35

سی و یک نما- نوآوری‌های فجر 34 و اتفاقات پیش‌روی فجر35، این جشنواره قدیمی را در معرض پوست‌اندازی و نفس‌تازه کردن قرار داده است.

 

این روزها سینمای ایران در تب و تاب برگزاری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر است و ستاد اجرایی جشنواره در تلاش است تا مقدمات برگزاری جشنواره را به بهترین نحو ممکن فراهم کند، مقدماتی که با اقدام مهم روابط عمومی مبنی بر حذف رسانه‌های بی‌تأثیر در روند جشنواره همراه بوده و باید دید نتیجه این تصمیم شجاعانه در پایان چه خواهد شد... اما در حالی که همه آماده برگزاری جشنواره سی‌وپنجم هستند، بد نیست مروری هم بر اتفاقات جشنواره گذشته داشته باشیم تا با مرور این اتفاقات شاهد تقویت نکات مثبت و حذف نکات منفی از جشنواره باشیم.

کیک تولد 34 سالگی

شاید برای برخی اضافه کاری باشد اما کاری که قشنگ است را باید حفظ کرد، فوت کردن شمع کیک تولد 34 سالگی جشنواره با حضور دبیران دوره‌های قبل از آن ایده‌هایی بود که می‌توان تبدیل به یک سنت در جشنواره شود. سنتی که نشان دهد جشنواره فجر متعلق به شخصی خاصی نیست و هر دبیری که در رأس برگزاری قرار گیرد در نهایت باید در راستای اعتلای سینمای ایران تلاش کند و این اقدامات کوچک می‌تواند به همدلی بیشتر در سینما کمک کند.

سنت شکنی در پوستر

معمولا تقلید از هر چیز و هرکسی بد است اما برخی مواقع می‌توان حتی از جشنواره‌های خارجی که در داخل کشورمان مخالف کم ندارند چیزهای مثبت را الگوبرداری کرد.تقریبا بعد از 33 دوره سال گذشته برای اولین بار نشانی از درب و مرغ و سیمرغ و نگاتیو و کاسه آب در پوستر جشنواره مشاهده نشد. قرار گرفتن تصویری از زنده‌یاد خسرو شکیبایی یکی از معدود الگوبرداری‌های مناسب جشنواره‌های فجر از جشنواره‌های خارجی بود که امیدواریم ادامه داشته باشد.

کم گوی و گزیده گوی چون در!

در میان تمامی نقاط مثبت و برجسته‌ای که محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره از خود به جای گذاشت اما یک مورد منفی در نوع مدیریت او باعث شد تا هرچند ناخواسته اما جشنواره وارد حاشیه شود. حیدری که تا قبل از نشست مطبوعاتی با دوری گزیدن از فضای رسانه‌ای سعی داشت تا در فضایی متفاوت کار خود را پیش ببرد، در نشست مطبوعاتی با به کار بردن یک جمله در خصوصی فیلمی خاص باعث شد تا بین او و یکی از مشاورانش جدلی ناخواسته شکل بگیرد و پس از آن نیز طبیعتا سعی کرد با مصاحبه‌های متعدد این جمله را توضیح دهد که همین موضوع باعث شد تا دبیر جشنواره بیش از حد مرسوم در فضای رسانه باشد. هرچند که به نظر می‌رسد حیدری امساال مشاوران بهتری دارد و حداقل تا بدین جای کار سعی کرده با کمترین اظهار نظر ممکن حاشیه‌ای برای جشنواره ایجاد نکند.

خلاص شدن از اختتامیه‌های عذاب‌آور

اینکه سال گذشته یک اتفاق بود یا نه را نمی‌دانیم اما هرچه بود زمان کوتاه و مناسب اختتامیه بدجور به دل خبرنگاران و اهالی رسانه نشست. برپایی مراسم در زمانی طولانی که بیشتر مواقع عذاب آور می‌شدند سال گذشته تبدیل به مراسمی که با چشم پوشی از سخنرانی‌های زاید و طولانی و بخش‌های ملال‌آور در زمانی مناسب به پایان رسید و حسن ختام مناسبی در جشنواره 34 محسوب می‌شود و امید اینکه مدیران جشنواره این تجربه لذت‌بخش سال قبل را امسال هم تکرار کنند و مراسم کوتاه تبدیل به یک سنت همیشگی در جشنواره شود.

تجربه شیرین کاخ مردمی...

آنها که سال گذشته گذرشان به پردیس ملت خورد می‌توانند شهادت دهند که بدون شک بهترین و مهمترین تصمیم مدیران برگزار کننده جشنواره، اختصاص یک مکان ویژه به عنوان کاخ مردمی بود. تجربه‌ای دلچسب برای فیلمسازان و صاحبان فیلم‌ها که عیار ارتباط مخاطب با فیلمشان را از این کاخ مردمی می‌توانستند بسنجند و مهم‌تر از آن مدیران نیز به یک برآیندی از میزان تاثیرگذاری جشنواره در بین مردم شدند. شور و شوقی که در ایام برگزاری جشنواره در پردیس ملت به چشم آمد نشان داد تا چه اندازه ایده کاخ مردمی سنجیده بود.

این همه فعال رسانه مگر داریم!!!؟

دیگر عادت شده که در 7 سال برپایی جشنواره در برج میلاد هرسال اهالی رسانه گلایه کنند که چرا اینقدر جمعیت اضافه در برج دیده می‌شوند؛ سال گذشته هم از کالسکه بچه و نوزاد شیرخوار و افراد بی ربط به رسانه و حتی عده کثیر خبرنگارنما و منتقدنما کم در کاخ رسانه‌های جشنواره نشدند و آش سینمای رسانه همچنان شور بود. حالا امسال روابط عمومی جشنواره ظاهرا مصرانه قرار است حجم قابل توجهی از این خبرنگارنما و منتقدنماها را از لیست حاضران از برج میلاد حذف کند که امیدواریم در راه اجرایی شدن این طرح شاهد سنگ‌اندازی نباشیم.

جدول زمان‌بندی دقیق

جابه‌جایی اکران فیلم‌ها در جدول کاخ جشنواره و سینماهای دیگر، به عادت همیشگی جشنواره‌روها بدل شده بود و کم کم دیگر کسی با این قضیه مشکل نداشت، اما سال گذشته یک خرق عادت شکل گرفت و نمایش فیلم‌ها به منظم‌ترین شکل ممکن انجام شد تا یک اتفاق جالب توجه در برنامه‌ریزی جشنواره فیلم فجر رخ داده باشد. این نظم، نظم در برپایی جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها را هم البته به همراه داشت.

جنبی‌های غیرنمایشی و کاربردی!

سال گذشته را از جهاتی می‌توان سال اجرایی کردن ایده‌های خوب و کاربردی توسط ستاد برگزاری جشنواره دانست. سال‌های سال همه علاقه‌مند به در اختیار داشتن پکیجی از فیلم‌های برگزیده جشنواره بودند که سال گذشته در حاشیه برگزاری جشنواره مجموعه «بربال سیمرغ» شامل 33 فیلم منتخب دوره‌های گذشته جشنواره،مجموعه «گزیده موسیقی متن فیلم» شامل فیلم‌های پس از انقلاب، کتاب «صد نقش،صد صدا» مربوط به 100 گوینده منتخب تاریخ دوبله ایران رونمایی شد و در کنار این سه پکیج کاربردی،از 14 دوبلور متعلق 4 نسل دوبله ایران نیز تقدیر شد که تبدیل کردن این ایده‌های جذاب به اتفاقات کاربردی جای خوشحالی دارد و امیدواریم امسال نیز مدیران جشنواره ایده‌هایی اینچنینی در چنته داشته باشند.

حامی معنوی پراهمیت مثل حامی مادی

سال گذشته در کنار حضور پررنگ و پر از تبلیغ یکی از اپراتورهای همراه در جشنواره که از هیچ فرصتی برای تبلیغ خود نمیگذشت یکی اتفاق مثبت نیز دیده شد که اگرچه کمتر مورد توجه قرار گرفت و حتی توسط خود جشنواره نیز مورد بهره‌برداری رسانه‌ای واقع شد اما در نوع خود قابل تامل بود. حضور بنیاد نیکوکاری کمک به عنوان اسپانسر معنوی در کنار اسپانسر مادی جشنواره یک حرکت قابل اعتنا بود که اگرچه میشد از ظرفیت چنین کار انسانی و خیرخواهانه‌ای بیشتر بهره‌برداری تبلیغاتی کرد اما نشان داد مدیران جشنواره تنها به فکر حمایت مادی نبودند و وقتی یک موسسه خیره دست یاری به سوی آنها دراز کرد تا از ظرفیت جشنواره سود ببرد، با آغوش باز آن را پذیرفتند و امیدواریم امسال علاوه بر اینکه همچنان این فضا برای حضور حامی معنوی باز باشد، این حضور بعد خبری مناسبی نیز داشته باشد.

 

خواندن 25 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 17 دی 1395 ساعت 10:13

نظر دادن

لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهادهای خود را با حفظ ادب ارسال فرمایید. نظرات شما پس از بازبینی مدیرسایت منتشر می شوند.