دوشنبه, 09 اسفند 1395 06:37

فروشنده برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار 2017 شد / اصغر فرهادی رکورد زد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
فروشنده برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار 2017 شد / اصغر فرهادی رکورد زد فروشنده برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان 2017 شد / اصغر فرهادی رکورد زد

سی و یک نما- مراسم جوایز اسکار 2017 دوشنبه صبح به وقت ایران در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار شد و جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

 

این دومین جایزه اسکار فرهادی در بخش فیلم خارجی‌زبان، پنج سال بعد از موفقیت او با فیلم "جدایی نادر از سیمین" در سال 2012 است. او برای "جدایی..." نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم شد.

"فروشنده" برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم‌های "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت از دانمارک، "مردی به نام اووه" به کارگردانی هانس هولم از سوئد، "تانا" ساخته بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا و "تونی اردمن" به کارگردانی مارن آده از آلمان را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

اصغر فرهادی در اعتراض به دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منع سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران، در مراسم اسکار امسال شرکت نکرد، در عوض انوشه انصاری مهندس و فضانورد و فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی در ناسا به نمایندگی از خود برای حضور در این مراسم معرفی کرد.

 

انوشه انصاری به نمایندگی از اصغر فرهادی از آکادمی قدردانی کرد.

در متن پیام فرهادی که توسط انوشه انصاری روی صحنه خوانده شد، فیلمساز سرشناس ایران از این که آکادمی برای دومین بار او را انتخاب کرده تشکر کرد و گفت گرفتن دوباره این جایزه افتخار بزرگی برای اوست و از این که نتوانسته در مراسم امسال حضور پیدا کند ابراز تاسف کرد.

فرهادی در پیام خود به علت غیبتش اشاره کرده و گفت که حضور او بی احترامی به مردم کشور خودش و شش کشور مسلمانی که تحت تاثیر فرمان اجرایی ترامپ از ورود به خاک امریکا منع شده‌اند نیست بلکه با این کار به آنها بی‌احترامی شده است.

فرهادی اشاره کرد که تقسیم بندی مردم جهان به دو گروه "ما" و "دشمنان ما" ایجاد رعب و وحشت می کند و اثباتی فریب آمیز بر خشم و جنگ می باشد و خلاف دموکراسی و حقوق انسانی است.

فرهادی در پایان پیام خود تاکید کرد فیلمسازان سراسر دنیا می‌توانند از طریق ثبت و ضبط ویژگی‌های مشترک انسانی، کلیشه‌های رایج را از بین ببرند و به وسیله دوربین‌شان همدلی میان "ما" و "دیگران" را به نمایش بگذارند؛ همدلی‌ای که این روزها جهان بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.
فرهادی همچنین فرمان اجرایی ترامپ را «غیرانسانی» توصیف کرد.

تبریک به همه علاقه مندان سینمای ایران که برای شنیدن این خبر لحظه شماری می کردند. 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید