پنج شنبه, 20 خرداد 1395 19:44

گلایه احمد کیارستمی از محمد شیروانی / با شناختی که از پدرم دارم به نظر بعضی از نقل قول ها اشتباه است

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گلایه احمد کیارستمی از محمد شیروانی / با شناختی که از پدرم دارم به نظر بعضی از نقل قول ها اشتباه است گلایه احمد کیارستمی از محمد شیروانی / با شناختی که از پدرم دارم به نظر بعضی از نقل قول ها اشتباه است

سی و یک نما - دو روز پیش محمد شیروانی یادداشتی را با این مقدمه منتشر کرد  :از وزیر بهداشت عاجزانه خواهش می کنم تا دیر نشده عباس  کیارستمی را برای درمان به خارج اعزام کنند. این یادداشت در فضای رسانه ای بسیار جنجالی شد و موجب گشت تا فرزند این سینماگر بزرگ ایرانی واکنش نشان دهد.

یادداشت احمد كيارستمي برای آقای محمد شیروانی، در ارتباط با نوشته ايشان در مورد عباس كيارستمى:

آقای شیروانی عزیز،

شما در این پست گفته‌اید که "اورژانسی" بودن ماجرا را بر اخلاقیات ترجیح داده‌اید. من مطمئن نیستم که شما اطلاعات اورژانسی بودن وضعیت را از کجا گرفته‌اید ولی می‌خواهم درباره اخلاقیات پستتان یادداشت کوتاهی بنویسم.

* هم اخلاقیات هم عرف ایجاب می‌کنه قبل از نوشتن چنین پستی حداقل پیام کوچکی به خانواده بیمار بدهید. نه برای کسب اجازه، که برای مطمئن شدن از صحت اخباری که برای عموم منتشر می‌کنید. وضعیت بیمار، بنا بر همه قوانین و اخلاقیات، یک امر خصوصی است و من بدون ارائه توضیحات بیشتر می‌گویم اگرچه خبر به بیمارستان رفتن پدرم صحیح است، ولی وضعیت "اورژانس" نیست. انتشار اخبار غلط درباره وضیت سلامتی افراد عملی غیراخلاقیست.

* چنانچه فرمودید وضعیت درمان پدرم بسیار نامناسب بود و صدمه‌هایی غیرقابل برگشت ایجاد شد که عمدتا به دلیل اشتباه پزشکان معالج بود. ولی خوشبختانه با کمک وزارت بهداشت و تیم پزشکی جدید، آن هم در وضعیتی که تقریبا امیدی نبود، ایشان از وضعیت اضطراری درآمدند. پروسه درمان پروسه طولانی‌ و خسته کننده‌ای خواهد بود و همراهی و حمایت همه دوستان باعث خوشحالی و دلگرمیست ولی وظیفه هیچ کس (از جمله وزارت بهداشت) نیست. حمله به شخص وزیر بهداشت که متاسفانه بعد از پست شما و به دلیل نوع ارائه مطلب شروع شده مسلما کاری غیراخلاقی است.

* جدای از غیر اخلاقی بودن عمومی کردن نقل قول‌هایی که در یک مکالمه خصوصی صورت گرفته، من مطمئن نیستم چگونه باعث کمک به یک بیمار (به قول شما در وضعیت اورژانس) می‌شود؟ آن هم از کسی که همه عمر (درست مثل تلویزیون)،‌ از این نوع مجادلات دوری جسته. اگرچه که من در صداقت شما شکی ندارم،‌ ولی با شناختی که من از پدرم دارم به نظر می‌آید بعضی از جملات هم با اشتباه از ایشان نقل شده. در مواردی حتی ممکن است این شبهه به وجود بیاید که راوی قصد تسویه حساب با همکاران را داشته،‌ که با توجه به وضعیت،‌ غیراخلاقی بودن پست را بیشتر می‌کند.

* این نکته بسیار کوچکی است، ولی عکسی که شما برای پست استفاده کرده‌اید از آلبوم شخصی من آمده. اجازه گرفتن برای استفاده از عکس حداقل اخلاقیاتیست که می‌شود باید از دوستان،‌ خصوصا دوستان فعال در رشته کاری شما انتظار داشت.

در کتاب فرزانگان از قول عبدالله مبارک آمده که:

"ما به اندکی از ادب محتاج‌تریم از آنکه به بسیاری علم".

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید