پنج شنبه, 27 فروردين 1394 16:41

اسامی فیلم های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن اعلام شد / ˝ناهید˝ از ایران به فرانسه می‌رود

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اسامی فیلم های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن اعلام شد / ˝ناهید˝ از ایران به فرانسه می‌رود اسامی فیلم های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن اعلام شد / ˝ناهید˝ از ایران به فرانسه می‌رود

سی و یک نما- تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران شاخص چون نانی مورتی، ژاک اودیار، هو سیائو-سین، پائولو سورنتینو و... در بخش مسابقه اصلی شصت و هشتمین دوره جشنواره کن رقابت می‌کنند.

اسامی فیلم‌های بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن روز پنجشنبه در یک نشست خبری در پاریس اعلام شد. پی‌یر لسکور رئیس جدید جشنواره و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره در این نشست حضور داشتند.

در مجموع فیلم در بخش مسابقه اصلی بخت دریافت جایزه نخل طلایی و دیگر جوایز این بخش را دارند که در این نشست اسامی 17 فیلم اعلام شد. سه فیلم دیگر متعاقبا مشخص می‌شوند.

از سوی دیگر، 14 فیلم در بخش نوعی نگاه این دوره جشنواره کن حضور دارند که فیلم "ناهید" به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان از ایران یکی از آن‌هاست. ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده در این فیلم بازی می‌کنند که اولین فیلم بلند سینمایی پناهنده است. این فیلم اولین بار سال گذشته در جشنواره فجر نمایش داده شد.

ایزابلا روسلینی بازیگر ایتالیایی/آمریکایی رئیس داوران بخش نوعی نگاه این دوره جشنواره کن است.

جوئل و ایتن کوئن برادران فیلمساز آمریکایی و از چهره‌های محبوب جشنواره کن، ریاست داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارند. برای اولین بار است دو برادر رئیس داوران این بخش هستند و از آنجا که هر کدام از آنها یک رای دارند، هفت داور دیگر به این دو ملحق می‌شوند تا هیئت داوری 9 نفره بخش مسابقه اصلی کامل شود. کوئن‌ها و همکارانشان که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است، برنده جایزه نخل طلا و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی را انتخاب خواهند کرد.

عبدالرحمان سیساکو فیلمساز موریتانیایی که سال گذشته فیلم موفق "تیمبوکتو" را روی پرده سینماها داشت، رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه این دوره جشنواره کن است.

اسامی فیلم‌های این بخش چهارشنبه اعلام شد. در بخش فیلم‌های کوتاه 9 فیلم شامل یک انیمیشن برای دریافت نخل طلای فیلم کوتاه رقابت می‌کنند. امسال کمیته انتخاب 4550 فیلم کوتاه از 100 کشور دریافت کرد که در مقایسه با سال 2014 هزار فیلم بیشتر است.

در بخش سینه‌فونداسیون نیز - که امسال هجدهمین دوره آن برگزار می‌شود – 18 فیلم (14 فیلم داستانی و چهار انیمیشن) انتخاب شده‌اند که "کشتارگاه" به کارگردانی بهزاد آزادی از دانشگاه هنر تهران یکی از آنهاست. امسال در مجموع 16 کشور از چهار قاره در بخش سینه فونداسیون حضور دارند. این فیلم‌ها از میان 1600 اثر انتخاب شده است.

این بخش را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان بخش سینه‌فونداسیون با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند. در بخش سینه‌فونداسیون سه جایزه اعطاء می‌شود. سال گذشته، عباس کیارستمی کارگردان ایرانی رئیس داوران این بخش بود.

در همین حال، رونیت الکابتز بازیگر و کارگردان اسرائیلی ریاست داوران بخش هفته منتقدان بین‌المللی را به عهده دارد.

روز گذشته همچنین اعلام شد بخش غیررقابتی دو هفته کارگردانان با فیلم فرانسوی "در سایه زنان" به کارگردانی فیلیپ گارل آغاز می‌شود. این فیلم، داستانی پیچیده از عشق و خیانت را روایت می‌کند.

بخش دو هفته کارگردانان را انجمن کارگردانان فرانسه پس از ناآرامی‌های مه 1968 به راه انداخت. این بخش به دنبال کمک یا تبلیغ برای فیلم‌های جدید و آوانگارد از سراسر دنیاست. گارل 66 ساله در اولین دوره بخش دو هفته کارگردانان که سال 1969 برگزار شد با فیلم «تخت باکره» حضور داشت. اسامی فیلم‌های این بخش 21 آوریل (1 اردیبهشت) اعلام می‌شود.

پوستر این دوره جشنواره فیلم کن به مناسبت صدمین سال تولد اینگرید برگمن بازیگر سوئدی و ستاره عصر طلایی هالیوود با عکسی از او طراحی شده است. برگمن (1982-1915) که سابقه همکاری با کارگردان‌هایی چون آلفرد هیچکاک، روبرتو روسلینی و اینگمار برگمان را داشت، در سال 1973 رئیس داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره بود. برگزارکنندگان جشنواره همچنین به عنوان بخشی از ادای احترام خود به برگمن، فیلم "اینگرید برگمن، به زبان خود او" به کارگردانی استیگ بیورکمان را در بخش کلاسیک‌های کن نمایش می‌دهند. ایرابلا روسلینی رئیس داوران این دوره بخش نوعی نگاهع دختر برگمان و روسلینی است.

شصت و هشتمین دوره جشنواره کن 13 مه (23 اردیبهشت) با اولین نمایش فیلم "سر بالا" به کارگردانی امانوئل برکوت فیلمساز فرانسوی در بخش خارج از مسابقه آغاز می‌شود و تا 24 مه (3 خرداد) ادامه دارد.

"سر بالا" داستان یک نوجوان بزهکار به نام مالونی را از 6 تا 18 سالگی روایت می‌کند. کاترین دونوو ستاره سینمای فرانسه در فیلم نقش یک قاضی را بازی می‌کند که می‌کوشد دخالت کند. برکوت بعد از 28 سال اولین کارگردان زن است که جشنواره کن را افتتاح می‌کند. آخرین باری که این اتفاق افتاد سال 1987 بود که این جشنواره با فیلم "مردی عاشق" به کارگردانی دیان کیوریس آغاز شد.

فهرست فیلم‌های بخش رسمی به این شرح است:

بخش مسابقه

"Erran"، ژاک اودیار (فرانسه)

"یک مرد ساده"، استفانی بریز (فرانسه)

"مارگارت و ژولین"، والری دونزلی (فرانسه)

"قصه قصه‌ها"، ماتیو گارونه (ایتالیا، فرانسه، بریتانیا)

"کارول"، تاد هینز (آمریکا و بریتانیا)

"آدمکش"، هو سیائو-سین (تایوان)

"کوه‌ها شاید حرکت کنند"، جیا ژانکه (چین، ژاپن، فرانسه)

"خواهر کوچک ما"، هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

"مکبث"، جاستین کرتزل (بریتانیا، فرانسه، آمریکا)

"خرچنگ"، یورگوس لانتیموس (یونان، بریتانیا، ایرلند، هلند، فرانسه)

"Mon Roi"، مای‌ون (فرانسه)

"مادرم"، نانی مورتی (ایتالیا)

"پسر سال"، لاشلو نمس (مجارستان)

"جوانی"، پائولو سورنتینو (ایتالیا، فرانسه، سوییس، بریتانیا)

"پرسروصداتر از بمب‌ها"، یواخیم تریر (نروژ،فرانسه، دانمارک)

"دریای درختان"، گاس ون سنت (آمریکا)

"قاتل حرفه‌ای"، دنی ویلنو (آمریکا)

بخش خارج از مسابقه

"سر بالا"، امانوئل برکوت، (فرانسه) - (فیلم افتتاحیه)

"مکس دیوانه: جاده خشم"، جرج میلر (استرالیا، آمریکا)

"مرد غیرمنطقی"، وودی آلن (آمریکا)

"پشت رو"، پیت داکتر و رونالدو دل کارمن (آمریکا)

"شازده کوچولو"، مارک آزبورن (فرانسه)

بخش نوعی نگاه

"تنها پرواز کن"، نیراج گایوان

"Rams"، گریمور هاکونارسون

«سفر به ساحل"، کیوشی کوروساوا

"من یک سرباز هستم"، لورن لاریویر

"The High Sun"، دالیبور ماتانیچ

"سمت دیگر"، روبرتو مینروینی

"یک طبقه پایین"، رادو مونتین

"بی‌شرم"، اوه سیونگ-اوک

"انتخاب‌شده‌ها"، داوید پابلوس

"ناهید"، آیدا پناهنده

"گنج"، کورنلیو پورومبویو

"مسیر چهارم"، گورویندر سینگ

"مدونا"، شین سوان

"مریلند"، آلیس وینوکور

نمایش‌های نیمه‌شب

"ایمی"، آصف کاپادیا

"دفتر"، هونگ وون-چان

نمایش‌های ویژه

"Oka"، سلیمان سیسه

"Hayored Lema’ala"، ایلاد کیدان

"قصه عشق و تاریکی"، ناتالی پورتمن

"فراموشی"، باربت شرودر

"پاناما"، پاول ووکوویچ

"آسفالت"، ساموئل بنکتریت

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید