جمعه, 16 فروردين 1398 16:05

به‌بهانه اکران فیلم«دامبو» / آشتی سینما با حیوانات

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به‌بهانه اکران فیلم«دامبو» / آشتی سینما با حیوانات به‌بهانه اکران فیلم«دامبو» / آشتی سینما با حیوانات

مصطفی رفعت/ سی و یک نما - حضور حیوانات در سینما به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. شاید بتوان از ساخته 1914 «جک هاروی» با نام A Dog's Love به‌عنوانِ اولین نمونه یاد کرد؛ یک فانتزی کوتاه مربوط به دوران سینمای صامت باحضورِ Shep (سگی از نژاد کولی) که درآن‌ایام در آثار متعددی از کمپانی فیلم‌سازی Thanhouser ایفای نقش کرد. اکران فانتزی «دامبو» به‌کارگردانیِ «تیم برتون» که بازسازی انیمیشنی به همین نام از کمپانی «دیزنی» محصول 1941 است؛ باعث شد تا سری به نمونه‌هایی به‌یادماندنی از حضور حیوانات در آثار سینمایی بزنیم؛ البته نه در گونه مستند؛ بلکه در نوع داستانی.

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

 

1

قصه دلفین

«چارلز مارتین اسمیت» برای روایت فیلم خود، سراغ کتابی پرفروش برپایه ماجرایی واقعی رفت؛ ماجرای دلفینی به‌نامِ «وینتر» که وقتی در سال 2005 در ساحل فلوریدا پیدا شد؛ دمش به‌خاطرِ درگیری با یک تله دریایی، جدا شده بود. دانشمندان با استفاده از پروتز، به ترمیم دم حیوان پرداختند و سپس او را به آکورایوم Clearwater Marine Aquarium منتقل کردند. فیلم بر‌این‌مبنا، به بازگویی ارتباط عاطفی و دوستانه پسری با یک دلفین می‌پردازد که دمش در تله گیر کرده و کنده شده است. «ناتان گمبل»، «اشلی جاد» و «مورگان فریمن»؛ از بازیگران این اثر هستند که در سال 2014 دنباله‌ای نیز برایش ساخته شد. نکته جالب این‌است‌که «وینتر» در این فیلم در نقش خودش ظاهر شده و از دلفین جایگزین با جلوه‌های ویژه استفاده نشده است.

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

 

2

برادران باد

یک پسر جوان تلاش می‌کند تا جان عقابی که از لانه‌اش بیرون افتاده را نجات دهد؛ این دو در طی مسیری که ساده هم نیست، نه‌تنها بزرگ می‌شوند؛ بلکه به مفهومی تازه از جهان و آزادی نیز پی می‌برند... ساخته مشترک «ژراردو اولیوراس» و «اوتمار پنکر» در سال 2015 را باید درامی ماجراجویانه نامید که مناظری بدیع را نیز به‌تصویر می‌کشد. «ژان رنو»؛ بازیگر درخشان فرانسوی، تنها چهره مطرح در این اثر اتریشی‌ست و البته بی‌بروبرگرد، ستاره اصلی «عقاب» زیبا و تیزپروازی‌ست که می‌خواهد درس‌هایی تازه از زندگی را بیاموزد و آنها را به مخاطب نیز منتقل کند. هردو کارگردان این فیلم، سابقه قابلِ‌قبولی در عرصه سینمای مستند دارند و ازاین‌رو، آنچه در فیلم می‌بینیم، بسیار وامدار توانایی آنها در به‌کارگیری دوربین در طبیعت است.

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

 

3

دوما

در نظرسنجی سایت «راتن تومیتوز»، این فیلم توانست امتیاز 98درصدی رضایت مخاطبین را کسب کند. «دوما» که برداشتی از کتاب How It Was with Dooms نوشته «کارول کاوترا»ست؛ ماجرای واقعی دوستی یک پسربچه با چیتایی یتیم در کشور کنیا را روایت می‌‌کند. کارگردانی این اثر که سال 2005 ارائه شد را «کارول بالارد» برعهده دارد که سابقه ساخت فیلم‌های موفقی همچون «اسب سیاه»، «هرگز گریه نکن گرگ» و «پرواز به‌سویِ خانه» با محوریت حیوانات را در کارنامه‌اش داشته است. نقش پسر اصلی داستان یعنی «ژان» را «آلکس میچائیلتوس» بازی می‌کند که در آفریقای جنوبی متولد شده و این، اولین حضورش در یک اثر سینمایی‌ست اما نقش «دوما» که قهرمان ماجراست؛ توسط شش چیتای مختلف بازی شده که در نواحی مختلفی از آفریقا بزرگ شده بودند.

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

 

4

زندگی پی

خانواده‌ای مجبور به فروش باغ‌وحش خود در هند می‌شوند. سپس، همراه با حیوانات باغ‌وحش، سوار بر یک کشتی، به‌سویِ کانادا می‌‌روند اما در راه، کشتی، غرق شده و تنها پسری زنده می‌ماند که او نیز روی قایق، مقابل یک ببر درنده‌خو گیر افتاده... «یان مارتل»؛ رمان‌نویس کانادایی، با کتاب «زندگی پی»، برنده جایزه ادبی «من‌بوکر» سال 2002 شد و همین کافی بود تا داستان وی که جزو فهرست «1001 کتابی که پیش از مرگ باید بخوانید» نیز هست؛ سازندگان آثار سینمایی را به‌سویِ این اثر متمایل کند. قرعه به‌نامِ «انگ لی» فیلم‌ساز تایوانی‌تبار افتاد که چالش دشوار به‌تصویرکشیدن این درام را تقبل کند و نتیجه، کاری شد سه‌بعدی محصول سال 2012 و با 11 نامزدی اسکار که به چهارتای آنها‌؛ از‌جمله بهترین کارگردانی دست یافت. 

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

 

5

هاچی:قصه ی یک سگ

این فیلم تحتِ‌عنوانِ اصلی «هاچی؛ قصه یک سگ» محصول 2010 و ساخته‌ «لاسه هالستروم» است. «ریچارد گیر» و «جوآن آلن» نیز از بازیگران آن هستند که توانست اشک مخاطبان بسیاری را هنگام اکران جاری کند. فیلم، برداشتی از داستان زندگی واقعی سگی سفیدرنگ از نژاد «آکیتا» به‌نامِ «هاچیکو»‌ست که ارتباط صمیمانه او با پروفسور «شابرو اوئنو» و وفاداری بی‌حدش به او، باعث شد تا به‌عنوان اسطوره وفاداری در ژاپن شناخته شود؛ تاجایی‌که مجسمه یادبودی برایش درنظر گرفتند. «هاچیکو» عادت داشت تا در پایان هر‌روز به‌استقبال استاد در ایستگاه قطار برود. روزی از روزها، پروفسور دچار خونریزی مغزی شد و مرد و دیگر هرگز به ایستگاهی که «هاچیکو» منتظر او بود، نیامد اما این سگ، هر‌روز به‌مدتِ نه‌‌سال وقتی قطار به ایستگاه می‌رسید، منتظر استاد می‌ماند!

 

معرفی فیلم-اکران فیلم دامبو

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید