سه شنبه, 21 اسفند 1397 01:00

نگاهی به فیلم «بوهمین رابسودی» Bohemian Rhapsody / افسانه ای برای یک گروه افسانه ای

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)
نگاهی به فیلم «بوهمین رابسودی» Bohemian Rhapsody / افسانه ای برای یک گروه افسانه ای نگاهی به فیلم «بوهمین رابسودی» Bohemian Rhapsody / افسانه ای برای یک گروه افسانه ای

هما گویا / سی و یک نما_ نزدیک به نیم قرن است که این تک آهنگ را به بهانه های مختلف در سراسر دنیا از جمله ایران می شنویم و با دست یا کوبش پا آن را همراهی می کنیمWe Will Rock You.... We Will

 

مدت زمان زیادی از برگزاری  مراسم اسکار2019نمی گذرد و همچنان منتقدین بسیاری عقیده دارند که زندگی" فردی مرکوری" و یا به بیان درست تر "گروه کویین"، بیشترین حق را برای عنوان فیلم برتر سال داشته است  و صرفا نگاه آپارتاید به فیلم " کتاب سبز"،  تندیس اسکار را به دست صاحبان این فیلم داده است.

فیلم" بوهمین رابسودی"   Bohemian Rhapsody  - که به عمد، عنوان  آن را ترجمه نمی کنم چرا که نام یک تک ترانه از آلبوم معروف گروه راک پرآوازه ی Queenکویین با همین نام است و به نظرم ترجمه اسم یک آلبوم بی مفهوم می آید - در حقیقت نه یک فیلم اتوبیوگرافی بلکه ادای دینی به گروه افسانه ای کویین است که اگر چه "فردی مرکوری" با آن حجم صدا، خواننده ی آن و عضو تاثیرگزار و یکی از ترانه سراهای مطرح گروه بود اما تک تک اعضای گروه در موفقیت آن سهم مهمی داشتند.

 

معرفی فیلم-نگاهی به فیلم  بوهمین رابسودی Bohemian Rhapsody

 

فردی مرکوری یک نابغه موسیقی راک بود که از نظر زندگی شخصی و اخلاق چندان ویژه گی مثبتی برای پرداختن به آن نداشت و به همین دلیل یکی از محاسن این فیلم برتر سال2018این است که سعی نمی کرد در کنار نبوغ موسیقیایی او، از وی قهرمان بسازد.

نکته جالب توجه اینکه،  وقتی در فضای مجازی چرخی میزنیم، و زندگی شخصی و حرفه ای او را در کنار هم جستجو  می کنید، هر جا که به انحرافات اخلاقی او اشاره می شود ، به عنوان یک ایرانی معرفی شده و اگر تعریفی از نبوغ اوست، یک هندی_پاکستانی.

به هر حال  او با نام فرخ و یک زرتشتی مذهب،  متولد زنگبار و یک ایرانی تباربود،  بر خلاف اینکه در فیلم "بوهمین رابسودی" او  را پاکستانی معرفی می کنند و او منکر آن می شود.

 

معرفی فیلم-نگاهی به فیلم  بوهمین رابسودی Bohemian Rhapsody

                                           

فیلمبرداری و کارگردانی  فیلم "بوهمین  رابسودی" اعجاب آور است و با تدوین مثال زدنی و بازی های بی نظیر و در راس آنها "رامی ملک " عرب تبار در نقش فردی مرکوری،  می شود لحظه به لحظه از فیلم  لذتی وافر برد اما همانطور که قبلا هم گفته شد، بار دراماتیکی در فیلم دیده نمی شود و بیشتر ما را به کنسرتی از  ترانه  های ماندگار و کنسرت این گروه دعوت می کند

ودرست نقطه ی مقابل فیلم محبوب " ستاره ای متولد شده" که با فیلمنامه و درام لحظه هایی را در ذهن خلق می کند که به یاد می ماند اما با رابسودی بعد از دیدن و لذت بردن از فیلم، رویای "گروه کویین" درگیرمان نمی کند تا جایی که حتی بیماری و مرگ فردی مرکوری هم چندان مخاطب را متاثر نمی کند که این خود نگرش فیلم است تا بار دراماتیک نداشته باشد.

فرخ که بر خلاف میل پدرش خود را فردریک معرفی می کند و عقیده دارد تلفظ اسمش برای دیگران سخت است،  تصادفا با یک گروه راک که خواننده شان را از دست داده اند آشنا می شود و به این ترتیب گروه کویین شکل می گیرد. گروهی که فونداسیون آن را قبلا، دیگر اعضای آن ساخته بودند.

 

معرفی فیلم-نگاهی به فیلم  بوهمین رابسودی Bohemian Rhapsody

 

و به این ترتیب "فردی مرکوری " خوانندهٔ اصلی و پیانیست، "برایان می" گیتاریست و ترانه سرا، "جان دیکن" گیتاربیس و "راجر تیلر" به‌عنوان جازیست، اعضای گروه را تشکیل می‌دادند.

شکل گرفتن این گروه، پیدا کردن اسپانسر، بستن قرارداد و معروف شدن آنها در رادیو و سپس پرفروش شدن آلبوم ها و کنسرت های پرجمعیت آنقدر در فیلمنامه به سرعت شکل می گیرد که شاید هر استعداد جوانی با خود فکر کند، فردی مرکوری  و گروه افسانه ای کویین بودن و در دنیا مطرح شدن،  چقدر راحت است و این ضعفی است که در فیلم به عمد وجود دارد تا از ناگفته ها پرهیز شود

فردی مرکوری در حقیقت یک همجنسگرا نبود بلکه برای روابط جنسی محدودیت قائل نمیشد. چه جنس مخالف و چه همجنس که مسلما این انحراف جنسی نباید تاثیری روی نگاه و قضاوت منصفانه ی ما که او یک موزیسین تکرار نشدنی است داشته باشد.

از رابطه عاشقانه او با مری که نقش مهمی در موفقیت او داشته و سال ها با او زندگی کرده و به ناگاه فردی مرکوری این همسر سالهای خود را  با یک همسر همجنس خود عوض می کند تا خیانتش  به" گروه کویین" و ترک آنها و تصمیم به فعالیت مستقل که در آن موفق  هم نبود و در ادامه،   پیوستن دوباره به گروه و  پس از  یک دهه ابتلا به بیماری ایدز ( او یکی از اولین سلبریتی ها بعد از راک هودسن بود که به این بیماری ناشناخته مبتلا شد) ، هیچکدام بستری برای چالش این فیلم نیست و قرار هم نبوده که باشد ، همانطور که پایان فیلم نیز نه تصویری از مرگ او بلکه یکی از کنسرت های ماندگار گروه کویین با اجرای بی نظیری از فردی مرکوری است که در اوج فیلم را به انتها می رساند.

 

معرفی فیلم-نگاهی به فیلم  بوهمین رابسودی Bohemian Rhapsody

 

آنچه باید از فیلم «بوهمین راپسودی» و گروه «کویین» بدانیم:

راجر و برایان قبل از پیوستن به گروه کوئین با گروه اسمایل (به انگلیسی: Smile) همکاری می‌کردند. We Will Rock Youبه غیر از ۳۰ ثانیه پایانی این ترانه که شاهد نوازنگی سولو گیتار توسط برایان می بودیم، در سایر اجزای این ترانه تنها از تکنیک پایکوبی و کف‌زدن استفاده شده‌است که از آن یک‌ضرب ریتمیک خلق کرده‌است. در ۱۹۷۷، "ما تو را به جنب و جوش می‌اندازیم" و "ما قهرمانیم" باهم به‌عنوان ۱۰ ترانهٔ برتر جهانی شناخته شدند. بزودی پس از اینکه آلبوم منتشر شد، بسیاری از ایستگاه‌های رادیویی شروع به پخش این آهنگ، پشت سر هم و بدون وقفه کردند! حماسهٔ کولی ( Bohemian Rhapsody) نام تک‌آهنگی از گروه راک کوئین است. این آهنگ توسط فردی مرکوری برای آلبوم سال ۱۹۷۵ گروه که شبی در اپرا نام داشت، ساخته و ضبط شد.

 

معرفی فیلم-نگاهی به فیلم  بوهمین رابسودی Bohemian Rhapsody

 

راپسودی بوهمی (Bohemian Rhapsody) یا حماسه کولی یک فیلم آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای به کارگردانی برایان سینگر و دکستر فلچر و نویسندگی آنتونی مک‌کارتن است.[که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. رامی ملک در این فیلم در نقش لیدرگروه کوئین، یعنی فردی مرکوری ظاهر شده‌است. فیلم حوادثی را که در طی سال‌های ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ برای مرکوری و گروه کوئین رخ داد را به تصویر می‌کشد. به غیر از ملک، مایک مایرز، بن هاردی، جوزف مازلو، تام هولندر و گیلیام لی نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اند. برایان می و راجر تیلور که دو نفر از اعضای گروه کوئین بودند، در ساخت فیلم و به خصوص سکانس‌های مربوط به اجرای کنسرت با سازندگان فیلم همکاری کردند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید