یکشنبه, 26 مرداد 1393 19:00

اثر خوب نباشد مردم جذب لودگی می‌شوند/ تئاتری‌ها سراغ طنز فاخر بروند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما- علی نصیریان با تاکید بر اهمیت طنز در کار نمایشی گفت: اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری می‌شوند كه شرایط لازم تئاتر كمدی را ندارند و فقط با لودگی یا اعمال و كارهایی صرفا برای خنداندن مخاطب را جذب می كنند.

به گزارش سی و یک نما به نقل از مهر، علی نصیریان، بازیگر پیشكسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با تاکید بر اهمیت طنز گفت: ذوق مردم ما نسبت به مسائل كمیك بالاست و با موضوع طنز تطبیق می‌كند و به نظرم وجودش لازم است و در این زمینه كمبودهای زیادی داریم.

وی ادامه داد: البته اجرای نمایش طنز بسیار دشوار است. چرا كه صحبت از تئاتر است نه یك نوع لودگی و فكاهیاتی كه فقط به صرف خندادن، هر كاری در آن مجاز باشد. نمایش طنز و كمدی باید در چهارچوبی تولید شود كه رعایت زیبایی شناسی، زبان، شخصیت پردازی در آن لحاظ شده باشد. آنچه كه یك درام نیاز دارد یك نمایش كمدی و طنز هم نیاز دارد و یك اثر تئاتری اگر در چهارچوب طنز اجرا شود بسیار ارزشمند است.

طنز كاری صرفا برای خنداندن نیست

این بازیگر پیشكسوت با بیان این كه اتفاقاتی كه در طول سال های اخیر در عرصه فرهنگ و هنر رخ داده است ذوق مردم را از سطح درست و دلخواه پایین آورده، عنوان كرد: این پایین آمدن ذوق مردم نسبت به طنز اتفاق مطلوبی نیست. اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری می‌شوند كه شرایط لازم تئاتر كمدی را ندارند و فقط با لودگی یا اعمال و كارهایی صرفا برای خنداندن مخاطب را جذب می كنند. در حالی كه طنز كاری صرفا برای خنداندن نیست. در طنز معنا، اندیشه و تفكر وجود دارد و همان طور كه تاكید كردم مانند یك چهارچوب اثر درام، كاراكتر، شخصیت، موضوع و تم دارد.

بازیگر «بوی پیراهن یوسف» خاطرنشان كرد: اگر اثر فاخری در زمینه طنز ساخته شود مردم به آن توجه می كنند و ذوقشان به آن سمت و سو كشیده می‌شود اما اگر چنین آثاری تولید نشود و مراكز و نهادهای هنری از چنین فعالیت‌هایی حمایت نكنند، مردم به سمت و سویی می‌روند كه جنبه فرهنگی، هنری و ارزشی و تفكری طنز را نداشته باشد. در حالی كه طنز خوب، حتی می‌تواند از برخی آثار تراژیك هم تاثیرگذارتر باشد.

وی با تاكید دوباره بر این كه اگر آثار خوب در حوزه طنز تولید شود مردم به سمت نمایش‌های سخیف و مبتذل نمی‌روند، اظهار كرد: كار نمایش صرفا خنداندن مخاطب نیست، البته ساختار نمایش طنز به گونه‌ای است كه موقعیت‌های خنده آور و كمیك ایجاد می‌كند و در این شكی نیست. این ویژگی را نباید فراموش كرد اما به هر قیمت خنداندن مخاطب هم درست نیست.

هنرمندان جوان در حوزه نمایش به سمت طنزهای فاخر بروند

بازیگر فیلم «گاو» با بیان این كه طنز چهارچوب و شخصیت دارد، گفت: برخی نمایش‌ها تنها برای خنداندن مردم اجرا می شود، البته مردم هم توجه می كنند و می‌خندند و ممكن است خیلی شب‌ها سالن نمایش پر شود اما این ارزش نیست. بلكه این گونه نمایش‌ها اتفاقی زودگذر و تفریحی است و ماندگار نیستند.

این بازیگر پیشكسوت با اشاره به این كه جوانان هنرجو و علاقه مند به هنرهای نمایشی باید بیشتر به فرهنگ طنز در كشورمان توجه كنند، عنوان كرد: جوانان در عرصه نمایش باید به آثاری كه دارای جنبه‌های طنز فاخر هستند توجه كنند و كتاب هایی كه در این زمینه منتشر شده اند را بخوانند.

بازیگر فیلم «کمال الملک» در پایان گفت: داریوش مودبیان كتاب‌هایی در زمینه طنز به نگارش در آورده است كه هم به لحاظ متن نمایشنامه و هم ساختار طنز در تئاتر قابل توجه است و علاقمندان می توانند به این كتاب‌ها رجوع كنند و نمایشنامه‌ها را بخوانند تا بیشتر با این عرصه آشنا شوند. البته كتاب‌های دیگر هم در زمینه طنز در در بازار كتاب موجود است و هنرجویان و علاقمندان می‌توانند به این گونه آثار رجوع كنند.

علی نصیریان به همراه علیرضا خمسه و رحمت امینی اعضای هیئت داوران بخش نمایش هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره را تشكیل می دهند و در روز دوم برگزاری این جشنواره، یكشنبه 26 مرداد نیز به تماشای اجرای نمایش ها می‌پردازند تا در نهایت گروه های برتر از سوی این داوران انتخاب شوند.

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره طنز سوره نیز ساعت 18 دوشنبه 27 مرداد در تالار سوره حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ برگزار می‌شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید