سه شنبه, 21 مرداد 1393 13:13

ماداگاسکار˝ روایتی فانتزی از بهشت گمشده جوانان است / گفت‌وگو با اشکان تفنگ‌ سازان

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما- کارگردان نمایش ˝ماداگاسکار˝ می‌گوید ˝ماداگاسکار˝ روایت کننده زندگی جوانانی است که احساس می‌کنند، آسمان همه جا آبی است بجز کشور خودشان و همیشه در جستجوی بهشت گمشده خود هستند.

 

به گزارش سی و یک نما به نقا از هنرآنلاین، نمایش "ماداگاسکار" که پس از 14 سال انتظار در نهایت 14 مرداد ماه در تماشاخانه آو به کارگردانی اشکان تفنگ‌سازان روی صحنه رفته، داستان چهار پناهنده و یک کشیش است که در موقعیت‌های مختلفی در طول اجرا قرار می‌گیرند و به اعمال خود اعتراف می‌کنند.

بهراد خرازی، مهتاب باجلان، احسان حاجی پور، روزبه کاظمی، ایمان اصفهانی بازیگرانی هستند که نوشته احسان نوروزی را به کارگردانی اشکان تفنگ‌سازان تا 14 شهریور در تماشاخانه آو روی صحنه می‌برند.

اشکان تفنگ‌سازان کارگردان "ماداگاسکار" درباره شکل‌گیری این نمایش به هنرآنلاین، گفت: تم این نمایش درباره بحران هویت است به همین دلیل هیچ‌کدام از شخصیت‌ها نام و پیشینه‌ای مبنی بر این‌که از چه کشوری به ماداگاسکار آمده‌اند، ندارند و حتی کشوری هم که به آن پناهنده شده‌اند، می‌تواند هر کشوری باشد.

او ادامه داد: این نمایش موضعی ضد جنگ دارد و تضاد شخصیت‌های مختلف را در موقعیت‌های بحرانی به شکلی فانتزی به تصویر می‌کشد. در نمایش این چهار شخصیت که هرکدام متعلق به طبقه خاصی هستند برای رفتن به پله بالاتر یکدیگر را لو می‌دهند و از هم سوءاستفاده می‌کنند. در دراماتورژی که روی متن نمایشنامه داشتم، برای نزدیک شدن به فانتزی بیشتر، شخصیت اصلی نمایش را از مرد به زن تغییر دادم. چرا که می‌خواستم نگاه زنانه و لطیفی در نمایش حاکم شود. ضمن این‌که حضور یک زن به نزدیک شدن به فضای فانتزی به ما بیشتر کمک می‌کرد و این روح لطیف هم این کار و هم جنگ را نفی می‌کند.

تفنگ‌سازان درباره شیوه اجرایی نمایش نیز اینگونه توضیح داد: به دلیل این‌که این نمایش زمان و مکان مشخصی ندارد، بیشتر از هر چیزی دغدغه کمدی- فانتزی برای اجرای این نمایش داشتم، چرا که نوع دیدگاه‌ها، انزجار از جنگ و رفتارهای اجتماعی و تضادها این اجازه را می‌داد که ما از این شیوه استفاده کنیم. سعی کردم اگر ارتباطی هست از لحاظ فانتزی بودن باشد و به نوعی می‌توان گفت، این نمایش آن‌چه را که روایت می‌کند، طنزی تلخ است چرا که حرف دارد وبرای شنیدن این حرف‌ها باید از شیوه‌ای بهره می‌گرفتم که مخاطب آن را بیشتر قبول می‌کرد. در نتیجه به این فضای فانتزی رسیدم که در کار می‌بینید.

او درباره نوع اجرای این نمایش نیز گفت: در اجرای این اثر نمایشی تلاش کردم از فضای بسته یک بازداشتگاه که نور کمی دارد برای القا مفهوم مورد نظر استفاده کنم. طراحی صحنه و فضاسازی نمایش تلفیقی از تکنولوژی و سنت است با نگاهی فانتزی تا تضادهای موجود بین شخصیت‌های مختلف این نمایش را نشان دهد.

این کارگردان جوان در ادامه درباره این نمایش عنوان کرد: 2 سال دغدغه اجرای این نمایش را داشتم و به شیوه‌های اجرایی مختلف می‌خواستم اجرا کنم. خوشبختانه احسان نوروزی نویسنده کار نیز دستم را باز گذاشت تا آن‌چه را که در ذهن دارم و می‌خواهم اجرا کنم با یک گروه تئاتری خوب کار شروع شد و از این بابت بسیار خوشحالم، چرا که دوستانم صحنه را به خوبی می‌شناسند. ماداگاسکار نسبت به فضای ذهنی من و آنچه می‌خواهم به مخاطب القا کنم نزدیک بوده و درباره پوچی هویتی است که به حال این روزهای مردم ما بسیارنزدیک است.

کارگردان "ماداگاسکار" در پاسخ به این پرسش که چرا برای اولین نمایشی که به روی صحنه می آورد این موضوع را انتخاب کرده است، گفت: دوستان بسیاری تاکید داشتند این کار را برای کار بعدی که به روی صحنه می‌برم بگذارم چرا که نیازمند پختگی بیشتر بود، اما احساس کردم موضوع نمایش حرف خود من است و روزمرگی دامان جامعه را گرفته است. جوانانی که احساس می کنند آسمان همه جا آبی است بجز کشور خودشان و در جستجوی بهشت گمشده‌ خود هستند. تضادهای شخصیتی، فرار از جنگ، نگاه مادی گرایانه، مذهبی و تمایلات باعث شد تا من درنهایت این کار را به روی صحنه ببرم و از این اتفاق بسیار راضی و خرسند هستم.

"ماداگاسکار" تا 14 شهریور هر شب ساعت 21 به مدت زمان 60 دقیقه روی صحنه است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید