یکشنبه, 17 مهر 1401 16:48

به بهانه حضور علی‌اکبر رائفی‌پور، نوستراداموس ایران در شبکه یک سیما

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به بهانه حضور علی‌اکبر رائفی‌پور، نوستراداموس ایران در شبکه یک سیما به بهانه حضور علی‌اکبر رائفی‌پور، نوستراداموس ایران در شبکه یک سیما

سی و یک نما – در این روزهای ملتهب ایران، صدا و سیما سعی دارد در قالب برنامه‌های گفتگو محور و مناظره‌ها بستری برای ایجاد آرامش در کشور ایجاد کند که یکی از این برنامه‌ها که با استقبال نیز رو به رو شد برنامه «شیوه» از شبکه چهار بود که به‌نظر می‌رسد نتواند عمر طولانی داشته باشد. حال خبری که امروز منتشر و در مورد آن بسیار تبلیغ هم می‌شود، حضور علی‌اکبر رائفی‌پور تئوریسین جنجالی در برنامه ثریای شبکه یک سیماست که قرار است در مورد اتفاقات اخیر صحبت کند و آیا در این زمان، حضور او موجب خشم عده‌ی بسیاری که بارها مواجه با توهین‌های وی شده‌اند، نخواهد شد؟ در ادامه با علی‌اکبر رائفی‌پور که خبرگزاری ایسنا از وی به عنوان نوستراداموس زمانه‌ی ایران یاد می‌کند بیشتر آشنا می‌شویم. ضمن اینکه این برنامه امشب حوالی ساعت ۲۳ یکشنبه ۱۷ مهر روی آنتن می‌رود.

محسن مقصودی مجری و تهیه کننده برنامه زنده «ثریا» که در این روزها حوالی ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما بر آنتن می رود در صفحه توییتر خود اعلام کرد که مهمان امشب، یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ این برنامه علی اکبر رائفی پور است.

محسن مقصودی در صفحه خود نوشت: «بنابر درخواست های مکرر مخاطبان، ان شا الله یکشنبه شب ساعت ۲۳، در برنامه زنده «ثریا»، میزبان برادر عزیزم، آقای رائفی پور خواهیم بود و در خصوص اتفاقات اخیر صحبت خواهیم کرد. از آسیب شناسی و ریشه یابی شکل گری ماجرا تا پشت صحنه طراحی اغتشاشات. تا پشت صحنه طراحی اغتشاشات. باید با نوجوان ها و جوان ها بیشتر گفتگو کنیم.»

برنامه «ثریا» به بررسی چالش ها و مسائل روز کشور در حضور کارشناسان و مهمانان حوزه مرتبط می پردازد و با شعار دیدبانی برای پیشرفت بر آنتن شبکه یک می رود.

علی‌اکبر رائفی‌پور (زادهٔ ۸ اردیبهشت ۱۳۶۳) مدرس ایرانی و نظریه‌پرداز توطئه است که به دلیل سخنرانی‌های جنجالی خود در دانشگاه‌ها دربارهٔ ادیان و فرقه‌گرایی، آخرالزمان، مهدویت، شیطان‌پرستی، فراماسونری و توطئه شهرت دارد. وی خود را حامی منجی آخرالزمان، ادیان و فرقه، صهیونیسم و پژوهشگر رسانه و کادر دانشگاهی معرفی می‌کند. وی در بهمن ۱۳۸۹ «مؤسسهٔ مصاف ایرانیان» و سایت تحلیلی پژوهشی «جنبش مصاف» را در راهبرد همین مؤسسه راه‌اندازی نمود. مصاف مخفف عبارت مبارزه با صهیونیسم، اومانیسم و فراماسونری است. او دارای مدرک کارشناسی حسابداری است. در بعضی رسانه‌های داخلی گاهی از وی به عنوان پژوهشگر و محقق نیز یاد می‌شود.

به گفتهٔ برخی اشخاص و رسانه‌ها، ادعاها و دیدگاه‌های وی فاقد سند علمی هستند. رائفی‌پور هرساله از امتیاز صدها ساعت سخنرانی در دانشگاه‌های مختلف کشور برخوردار است. وی با سخنرانی‌ها و نظریه‌پردازی‌های خویش در محافل مختلف به یکی از چهره‌های شناخته شده در میان علاقه‌مندان به این مبحث مبدل گشت.

رائفی‌پور سخنرانی‌هایی در نقد علوم اجتماعی و مباحث اقتصادی نیز دارد. در حال حاضر گسترهٔ سخنرانی‌های وی به تمامی علوم تسری یافته‌است. خود رائفی‌پور بیشتر گفته‌هایش را ناشی از مطالعهٔ خودش می‌داند. او از اصطلاح «علم نافع» برای بیان آنچه به‌دنبالش است، استفاده می‌کند. اما از نظر منتقدان، او آنقدر علمی صحبت نمی‌کند که بتوان با زبان علم پاسخش را داد، از این رو، منتقدان، گفته‌های او را یافته‌ها و بافته‌های فاقد اعتبار می‌دانند. منتقدان، با بررسی سخنرانی‌های او می‌گویند که بخش اعظم اطلاعات رائفی‌پور در حوزه بین‌الملل، برگرفته از جستجو در اینترنت است و او توانایی عجیبی در وصله‌وپینه کردن موضوعات نامرتبط به یکدیگر را دارد. ادعاهایی شبیه ادعاهای وی همواره مطرح می‌شوند و از طریق شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره مردم مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

اظهارنظرها و سخنرانی‌های رائفی‌پور عموماً در شبکه‌های اجتماعی واکنش ایجاد می‌کند. وی از پرمخاطب‌ترین مروج خبرهای ساختگی و نظریه‌های توطئه در میان جوانان معروف به «حزب‌اللهی» است. منتقدان وی، روش استدلال وی را، بیانِ با اعتماد به نفسِ «خبر» های به کلی ساختگی به عنوان واقعیت‌های بدیهی می‌دانند؛ آن هم در تعدادی آن‌چنان زیاد که مخاطب اگر بخواهد هم فرصت درستی سنجی آنها را ندارد.

در آبان ۱۳۹۹، در جریان شیوع ویروس کرونا در ایران رائفی پور در جشنی چند هزار نفری در مشهد شرکت و سخنرانی کرد. این جشن در شرایطی برگزار شد که مراسم عمومی به خاطر شیوع ویروس حدود و ممنوع بود.

«خرحزب‌اللهی»، «سگ‌سکولار»، «سلبریدی» و «غرب‌گدا» از واژگانی است که رائفی‌پور در تخاطب با دیگریِ خود از آن‌ها استفاده کرده‌است. از ادبیات تهاجمی و خشن رائفی‌پور درمقابله با دیگران، به عنوان یکی از دلایل عدم تمایل دیگران برای نقد وی اشاره می‌شود.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، رائفی‌پور هرگز در راه خلق ادعا و جمله‌های عجیب تنها نیست. روزنامه اصولگرای فرهیختگان در اردیبهشت ۱۳۹۹ نقدهایی راجع به رائفی پور منتشر کرد. روزنامه فرهیختگان می‌نویسد که او در میان طیف انقلابی، طرفداران زیادی دارد. وی توانسته با تریبون‌هایی که داشته توجه جوانان و نوجوانان را جلب کند، ولی نقدهای تندی متوجه عملکرد وی شده‌است. روزنامه فرهیختگان معتقد است که «ساده‌انگاری مسائل، به‌دنبال نشانه‌ها و دست‌های پنهان گشتن، آخرالزمانی دیدن تمام موضوعات، شلوغ و پراکنده بحث کردن، تقسیم طرفین مسائل به خیر و شر مطلق» نمی‌تواند مخاطبان خوبی پرورش دهد. این مطالب در خبرگزاری تسنیم نیز با رویکردی تاییدآمیز بازنشر شده‌است. این مطالب به تلاش برای حذف او از اصولگرایی تعبیر شد.

طرفداران رائفی‌پور به او لقب «استاد» داده‌اند. وی از خود به عنوان «آنتی صهیونیسم» یاد می‌کند. خبرگزاری ایسنا از رائفی‌پور به عنوان نوستراداموس زنده ایرانی یاد کرده‌است که نیازی هم به توضیح دادن در مورد ادعاهایش نمی‌بیند.

رائفی‌پور خود را پژوهشگر عرصهٔ آخرالزمان و صهیونیزم و حوزهٔ رسانه و مدرس دانشگاه و صاحب پژوهشگاه مصاف معرفی کرده‌است. او مؤسسه‌ای به نام مؤسسهٔ مصاف ایرانیان تأسیس نموده و مدیریت آن را بر عهده دارد.

مسئله او در گام اول ترسیم مصاف به موسسه‌ای در قامت یک دولت با راهکارهایی برای همه‌چیز بود؛ موسسه‌ای که به اعتقاد او تافته‌ای جدا بافته بود.

مؤسسه مصاف واحدهایی از این قبیل دارد: «واحد مهدویت، واحد معماری و شهرسازی، واحد سیاسی و دشمن‌شناسی، واحد امنیت غذایی، واحد موسیقی، واحد اقتصاد، واحد فرق و ادیان، واحد آموزش رسانه، کانال مصاف، واحد سلامت، واحد بین‌الملل و واحد خانواده.

رائفی‌پور در جریان اعتراضات موسوم به جنبش «من هم» همینطور با نشر اینکه «با توجه به آمار بالای تجاوز و تعرض جنسی در سینما و افشاگری‌های روزانه این جماعت دوزاری علیه هم! به‌نظر می‌آید اگر کسانی که بهشون تجاوز نشده اعلام کنند کاربردی‌تر باشد.» خشم و اعتراض سینماگران را نیز برانگیخت.

دیدگاه‌ها  

-1 #10 دخترک شوتی سوار 1401-08-14 12:24
هی میخواید تخریبش کنید،هی تو دلبرو تر میشه این استاد.قربون اون استادی که داره با حرفای حقش میچزوندتون.ما جوانان همه حامی استادیم.تا بترکه چشم اصلاح طلباو مخالفینش.استاد راعفی پور عاااشقتم همینجوری برو جلو ما همه دهه هشتادیاو هفتادیا پشتتیم.ول کن این پیرپلا هارو
نقل قول کردن
+2 #9 مریم حسینی 1401-08-12 00:21
معلومه که از انتقادات و صحبت های کاملا مستند و علمی استاد رایفی پور حسابی ترسیدید که اینطور چپ و راست تخریبش میکنید. اون بنده خدا که همیشه اعلام می‌کنه هرکدوم تون دوست دارید نخبه هاتونو بفرستید با هم مناظره داشته باشیم.من حاضرم رو در رو به انتقادات و حرفاتون پاسخ بدم. خب چرا نمی فرستید.چون خوب میدونید در مقابلش حتما کم میارید. منکه همیشه دعای استاد گرامی میکنم و در حقانیتش همین بسکه هم احزاب داخلی ایشون میزنند هم رسانه های خارجی. دم استاد گرم واقعا.
نقل قول کردن
+2 #8 Seyed 1401-07-23 23:05
واقعاً متاسفم که انقدر دروغ میگید مشکلی که خیلیا با رائفی پور دارن اینه که مثلاً از بانک ها انتقاد کرد یا مثلاً از پولی شدن کنکور
شما هم اگر با اسم منتقد میای میگی بدون سند علمی حرف میزنه بیا اون حرفشو بگو فقط گفتی بدون سند علمی در حالی که هیچ عبارتی از صحبت رائفی پور نیاوردی واضحه که روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا دل خوشی ازش نداشته باشن چون ازشون به شدت نقد میکنه
نقل قول کردن
+2 #7 علی 1401-07-22 20:36
شنیدن حقایق از زبان استاد بر ذایقه خیلی ها خوش نیامده و نمی آید و کاری جز تخریب بلد نیستند. کسیکه ریگی به کفش ندارد همواره فریادش بلند است.
یا علی
نقل قول کردن
+5 #6 شاهین 1401-07-18 22:32
همینو بدونید که ما جوونا کاملا از رائفی‌پور استقبال میکنیم و حرفاش رو قبول میکنیم
شما ها فقط بلدید تمسخر کنید ، و هیچوقت نمی‌توانید گفته‌های استاد رو نقد کنید
و در ضمن تمامی مباحث ایشان کاملا علمی و حاصل پژوهش های دقیق چند شاخه‌ای هستش
و اینکه میگید از امتیاز سخنرانی در دانشگاه ها برخورداره ، همه می‌دونن که همه جا همه جور فشار میارن که حرف رایفی‌پور شنیده نشه، صدا سیما رادیو، روزنامه مجله و و و و
حتی توی دانشگاه ها هم همه جور فشار میارن سخنرانی ها رو کنسل کنن،
خدا همیشه حرف حق رو به گوش همه می‌رسونه حتی اگه مثل پیامبر همه بهت بگن دیوونه جادوگر و ساحر و مجنون و تحریم کنن منبر حرف و همه جا تورو

یاحق
نقل قول کردن
+1 #5 حمید 1401-07-18 19:19
سلام سعی کردید تخریبش کنید ولی نه، فایده نداره روز به روز طرفداراش بیشتر میشه. امیدوارم حضورش در صدا و سیما تداوم داشته باشه تا مردم رو إگاه کنه.
نقل قول کردن
+3 #4 زهرا 1401-07-18 16:28
استاد رائفی پور عالین ، بفهمید
نقل قول کردن
+5 #3 شهاب 1401-07-18 09:08
تو این متن اصل صداقت به چشم نمیخوره
نقل قول کردن
+4 #2 Ssss 1401-07-18 02:30
خسته نشدی ویکیپدیا کپی کردی؟
نقل قول کردن
+3 #1 علی نقشینه 1401-07-18 02:21
الان وقت روشنگریه نه این صحبت ها فقط مرسی از اقای رائفی پور ،تا میتوانید محتوای این برنامه را پخش کنین مردم اگاه بشن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید