یکشنبه, 16 دی 1397 14:15

به بهانه ی سالروز درگذشت "حمید عاملی" / با صدای او از" راه شب" تا "قصه های ظهر جمعه"

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به بهانه ی سالروز درگذشت "حمید عاملی" / با صدای او از" راه شب" تا "قصه های ظهر جمعه" به بهانه ی سالروز درگذشت "حمید عاملی" / با صدای او از" راه شب" تا "قصه های ظهر جمعه"

سی و یک نما* - امروز ۱۶ دی مصادف است با سالروز درگذشت قصه گویی که گر چه سن زیادی نداشت اما سه نسل با صدای او رویاهای شیرین دیده اند.


 حمید عاملی"  متولد سال ۱۳۲۰ تهران و درگذشته ی ۱۶ دی ۱۳۸۶ تهران، گوینده رادیو و قصه‌گو"

حمید عاملی از سال ۱۳۳۴ در مجله‌های کیهان بچه‌ها، اطلاعات هفتگی و روشنفکر، داستان‌های کوتاه کودکان می نوشت.
در مراسمی که چند روز پیش از مرگش در رادیو تهران برگزار شد، گفته بود که پس از بهبودی از بیماری مجدداً به رادیو بازخواهد گشت.
به گفته منوچهر آذری، عاملی در بادرود انجمن شعری را پایه‌گذاری کرده بود و هر ماه یک‌بار تا آنجا می‌رفت و در جلسات این انجمن شرکت می‌کرد.
قصه‌های قشنگ و صدای گرم مرحوم عاملی، برای بسیاری از كودكان آن سال‌های دور، خاطره است.
عاملی با ایفای نقش در نمایشنامه 'پرده آبی' در سن هفت سالگی پا در عرصه نمایش گذاشت و از سال ۱۳۳۷ به گویندگی رادیو در برنامه 'كارگران ' پرداخت.
او در سال ۱۳۵۰ گوینده برنامه رادیویی 'راه شب' شد و از سال ۱۳۵۳ نیز پس از درگذشت فضل‌الله مهتدی (صبحی)، قصه‌گوی برنامه 'قصه ظهر جمعه' شد؛ او در آخرین سالهای كاری خود گوینده برنامه ' یك شب از هزار و یك شب' رادیو بود و ۹۰۰ قسمت آن را اجرا كرد.
'راه شب '، 'جانی دالر'، 'قصه ظهر جمعه'، 'نغمه‌های خاموشی' و 'زیر آسمان كبود' از جمله برنامه های رادیویی هستند كه یاد او را در كارنامه خود ثبت كرده اند.
آخرین برنامه ای كه از پدر قصه گویی ایران به یادگار ماند، 'قصه‌ یك روز تعطیل' است كه ۳۳ سال به طور مداوم روزهای جمعه از رادیو تهران پخش می‌شد كه در سال ۱۳۸۵ به دستور مدیر وقت این شبكه تعطیل شد.
او توانست كتاب خود را در سال ۱۳۵۲ به چاپ برساند و از سال ۱۳۵۹ دست به تولید نوارهای قصه همراه با كتاب زد.
حمید عاملی وقتی برای بچه‌ها قصه می‌گفت با تمام وجود احساساتش را به آنان تقدیم می‌كرد و شاید همین عشق او به بچه‌ها بود كه باعث شد نام 'سلام بچه‌ها ' را برای موسسه انتشاراتی‌ خود انتخاب كند. او در سال ۱۳۸۲ از سوی وزارت ارشاد با بیش از ۲۰۲ اثر تالیفی و بازنویسی در ردیف پیشكسوتان اهل قلم قرار گرفت.
به برخی از آثار او در قصه پردازی می توان به ج‍وج‍ه‌ اردك‌ زش‍ت‌، ج‍ن‍گ‍ل‌ طل‍س‍م‌ ش‍ده‌، ان‍گ‍ش‍ت‍ر م‍رم‍وز، ب‍ن‍ف‍ش‍ه‌، پ‍ه‍ل‍وان‌ ت‍ی‍رداد، پ‍ی‍رم‍رد و خ‍رس‌، پ‍ی‍ن‍وك‍ی‍و، ت‍ام‌ بند ش‍س‍ت‍ی‌، ج‍وج‍ه ‌اردك‌ س‍ف‍ی‍د ب‍ی‍گ‍ن‍اه‌، خ‍ال‍ه‌ س‍وس‍ك‍ه‌، خ‍ی‍اط م‍ه‍رب‍ان‌ و ك‍ف‍اش‌ ح‍س‍ود، زی‍ب‍ای‌ خ‍ف‍ت‍ه‌، س‍ف‍ی‍د ب‍رف‍ی‌، س‍ی‍ن‍درلا، ش‍ن‍ل‌ ق‍رم‍زی‌، ع‍م‍و ن‍وروز، ك‍ب‍وت‍ران‌ ف‍داك‍ار، ك‍ف‍اش‌ و ك‍وت‍ول‍ه‌ه‍ا، ه‍ف‍ت‌ دلاور، م‍لا ن‍ص‍رال‍دی‍ن‌ اشاره كرد.
حمید عاملی سرانجام در ۶۶ سالگی درگذشت.
کاملیا مسنن زاده*

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید