سه شنبه, 28 مهر 1394 15:24

شبکه مستند "اربعین" ناصر تقوائی و "یا ضامن آهو" پرویز کیمیاوی را روی آنتن می برد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
شبکه مستند "اربعین" ناصر تقوائی و "یا ضامن آهو" پرویز کیمیاوی را روی آنتن می برد شبکه مستند "اربعین" ناصر تقوائی و "یا ضامن آهو" پرویز کیمیاوی را روی آنتن می برد

سی و یک نما - چهارشنبه ۲۹مهرماه و هفتمین روز از ماه محرم، در ششمین قسمت از مجموعه «گنجینه» بخش هایی از مستند «اربعین» ناصر تقوایی و «یا ضامن آمو»  پرویز کیمیاوی روی آنتن شبکه مستند سیما می روند.

ابتدای قسمت ششم به پخش گزیده ای از فیلم «اربعین» ساخته ناصر تقوایی اختصاص دارد. تقوایی این مستند را در سال ۱۳۴۹با محوریت عزاداری در شهرهای جنوبی كشور به ویژه شهر بوشهر ساخته است كه برای اولین بار در شیراز به نمایش درآمد.

پس از آن، در مستند «اربعین» تصاویری از یک مراسم اربعین در مسجد دهدشتی های بوشهر به تصویر كشیده شده است. فیلم با تصاویری از تدارک مراسم عزاداری امام حسین (ع) آغاز می شود و بعد دریا و خورشید همراه با صدای سنج و دمام گویی آغاز واقعه ای را خبر می دهند. «اربعین»، «باد جن» و «موسیقی جنوب» سه‌گانه فیلم‌های كوتاه «ناصر تقوایی» پیرامون موسیقی و آیین‌های مذهبی جنوب كشور هستند که شبکه مستند این هفته در مجموعه گنجینه بخش هایی از مستند اول را روی آنتن می برد.

مستند بعدی "یا ضامن آهو" به کارگردانی مسعود کیمیاوی  فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر و کارگردان ایرانی است که از چهره‌های شاخص سینمای موج نوی سینمای ایران محسوب می شود..

وی در «یا ضامن آهو» آن چنان شیفته زیبایی های بصری حرم امام رضا(ع) می شود كه تصمیم می گیرد، دوربین را از فضای معنوی آنجا بیرون نیاورد. تمام لحظات فیلم به نمایاندن رابطه عاشقانه مردم با امام رضا (ع) در داخل حرم، اختصاص یافته است فیلم با طنین خوش صدای نقاره چی ها آغاز می شود و با تكرار همین لحظه به پایان می رسد. در بین این دو لحظه شاهد نماهای زیبایی هستیم از حرم، خدام، زنی كه شمع روشن كرده و دخیل بسته است، بیمارانی كه برای شفا گرفتن آمده اند و مشتاقانی كه در خلوت خودشان با حضرت راز و نیاز می كنند..

زوایای دوربین و انتخاب فرم تصویری كه كیمیاوی انتخاب كرده یكی از به یادماندنی ترین مستندها درباره حرم رضوی را رقم زده است. فیلم به مرور اتفاقات یک روز كامل در حرم می پردازد و در نهایت با غروب آفتاب به اتمام می رسد.

بعد از برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه های ۴۰، ۵۰و ۶۰از مستندسازان برتر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می روند. بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب های شهر تهران ضبط می شود.

گنجینه» هر هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۱با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی روی آنتن شبکه مستند سیما قرار می گیرد و تکرارآن پنجشنبه  ساعت ۱۵و جمعه ساعت ۹صبح خواهد بود.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید