چهارشنبه, 29 مهر 1394 16:36

"یلدا"ی میرباقری تنها سریال مناسبتی محرم امسال / سریال های ماندگاری که در ماه محرم پخش شد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
"یلدا"ی میرباقری تنها سریال مناسبتی محرم امسال / سریال های ماندگاری که در ماه محرم پخش شد "یلدا"ی میرباقری تنها سریال مناسبتی بلند محرم امسال / سریال های ماندگاری که در ماه محرم پخش شد

سی و یک نما – مناسبت های مختلف همیشه برای سازندگان فیلم سریال جذاب و وسوسه برانگیز بوده  و در این میان محرم، عاشورا و واقعه کربلا از جایگاه خاصی برخوردار است چرا که این اتفاق جایگاهی فراتر از مذهب بلکه در فرهنگ ، تاریخ و حس و حال ما دارد اما اینکه چرا هر سال تعداد این کارهای مناسبتی کمتر شده و از اصل مناسبت فاصله می گیرد، نه کوتاهی سازندگان بلکه به دلیل کم لطفی مدیران و عدم امنیت، تضمین و اختصاص بودجه لازم برای ساخت این نوع فیلم و سریال هاست.

امسال تنها سریال مناسبتی که روی آنتن میرود، سریال "یلدا" ساخته حسن میرباقری است. سریالی که میرباقری ها همه در آن سهم دارند. داوود میرباقری مشاور پروژه است و حامد میرباقری هم در آن نقش آفرینی می کند.

بخشی از خرده پیرنگ های قصه یلدا قابل توجه و بستر مناسب و کم تکراری است که در آن می بینیم. این باور غلطی که گاه در قدیم وجود داشت وشاید هنوز هم در شهرهای کوچک باقی مانده باشد و به کسی که نقش "شمر" را در تعزیه ها می خواند (شمر خوان)، کار و دختر نمی دادند و با او معامله نمی کردند.

داستان یلدا قصه ی حاج محمد علی زاهدی مشهور به مندلی (ممدلی)است که سال هاست سنت تعزیه خانی را در شهرستان بسطام حفظ کرده است با نزدیک شدن زمان مرگش احساس می کند که خطا یا گناهی در گذشته باعث تنهایی و آشفتگی امروز او و دور افتادن فرزندانش از اصالت ها است وی به جستجو در گذشته اش می پردازد تا این که ...

بازیگران این سریال که به نظر می رسد سریال دیدنی خواهد بود کاظم هژیر آزاد ، چنگیز جلیلوند ، محمدرضا شریفی نیا،اسماعیل خلج ، فریبا کوثری ، ماهچره خلیلی ، الهام پاوه نژاد، حمیدرضا آذرنگ ،سید مهرداد ضیائی ، بیژن افشار ، حمید عطائی و اکبر سلطانعلی به همراه حامد میرباقری و سحر افتاده هستند.

حامد میرباقری که بیشتر با سریال خانگی "شاهگوش" شناخته شده در این سریال بازی هماهنگی با محمدرضا شریفی نیا داشته و شخصیتش به خوبی جا افتاده و در ادامه قصه حضور پررنگ تر و تاثیرگزارتری از او خواهیم دید

الهام پاوه نژاد نیز در یلدا توانسته با نقشی متفاوت ظاهر شود که گر چه کمی اغراق آمیز است اما باورپذیر و دیدنی تر میشد اگر لهجه ها در سریال یلدا درست درآمده بود چرا که به نظر می رسد روی این مهم چندان توجهی نشده و روی باورپذیری شخصیت وی و حمیدرضا آذرنگ که همیشه بازی های فوق العاده ای از او می بینیم تاثیر گذاشته است.

لوکیشن بخش عمده ای از سریال یلدا در شهر زیبا و تاریخی "بسطام" شاهرود است که انتخاب شهرهای کوچک و ناآشنا اتفاق خوبی است تا مردم با آنجا آشنا شده و به دیدن از نزدیک این شهرها تمایل پیدا کنند چرا که این شگرد همه کشورها برای جلب توریست است به جز ایران.

گفتنی است که این سریال برای بار دوم است که روی آنتن می رود.

شب دهم

تقارن اولین روزهای بهار و عید نوروز با ایام دهه فجر اتفاقی بود که همه را کنجکاو می کرد تا ببینند صدا و سیما چه تدبیری اندیشیده است . پخش سریال ارزنده ی شب دهم موجب شد تا مخاطبان نوروزی تلویزیون همچنان و یا بهتر بگوئیم مشتاق تر از خیلی سالها ، سریال شب دهم را دنبال کنند.

اوایل سالهای حکومت رضاخان، خانواده‌ای قجر و دست شسته از همه حوادث بیرون خانه ، خلوت گزیده و به خاطرات ایام اقتدار قجر دلخوش کرده‌اند. حیدر خوش مرام از لوطیهای یکی از محلات تهران قدیم در پی یک شکست، لاعلاج به سرقت از این خانه می‌آید. آنجا توطئه‌ای در کمین اوست و عشقی جانسوز که در پیش است و شرطی که انجام آن شیربهای این عشق است.

seryalhaimoharam31nama_8.jpg

دختر شرط ازدواج را اجرای ده شب تعزیه ده شب اول محرم در ملا عام آن هم در زمانی که تعزیه از طرف حکومت غیرقانونی اعلام شده مشخص میکند.حیدر به اتفاق دوستانش در جهت اجرای این خواسته همت میگمارد .اتفاقاتی که از حیدر شرور ، گوهری ناب میسازد...

«شب دهم» به کارگردانی«حسن فتحی» و به تهیه‌کنندگی «حسن بشکوفه» در گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما ساخته شد و در ایام ماه محرم مقارن با نوروز ۸۰به روی آنتن رفت.

کتایون ریاحی ، رویا تیموریان ، محمود پاک نیت ، حسین یاری ، ثریا قاسمی ، پرویز فلاحی ، حسین آقابیک ، آتش تقی پور ، پرویز پور حسینی ، در این سریال زیبا و تاثیر گذار ایفای نقش میکنند.

مختارنامه

مختارنامه نیز یکی از سریال های بود که داوود میرباقری در با دوره تولیدی طولانی پیرامون واقعه ی کربلا ساخته است.مختارنامه، مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داود میرباقری است. این سریال به داستان مختار ثقفی مکنی به ابواسحاق، که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی برمی‌خیزد، می‌پردازد. این سریال در ۴۰قسمت ۶۰دقیقه‌ای از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید و قسمت آخر آن در تاریخ ۷مرداد ۱۳۹۰به پایان رسید.

seryalhaimoharam31nama_4.jpg

فیلمبرداری سریال مختارنامه از سال ۱۳۸۳آغاز شده بود و در تیر ۱۳۸۸به پایان رسید. فیلمبرداری این مجموعه، در تهران، قزوین، تاکستان، ورامین، آبادان، شوشتر، شهریار، آران و بیدگل و شاهرود انجام شده‌است.

اولین قسمت این سریال در تاریخ جمعه ۹مهر ۱۳۸۹از شبکه اول سیما پخش شد. همچنین شبکه آی فیلم پخش این مجموعه را از تاریخ ۱۴ژانویه برای مخاطبان عرب‌زبان آغاز کرد.

این سریال دارای ۷۰۰سکانس است که ۱۰۰سکانس آن مربوط به ۵جنگ بزرگ این فیلم هستند.

سفر سبز

سفر سبز یکی از زیبا ترین  و متفاوت ترین قصه های تاثیرگزاری بود که می توانست بدون "گلدرشتی" هر فرد با هر تفکر و مذهبی را به عاشورا گره بزند.سریالی که ادیان را به هم وصل می کرد و پر از عشق است با بازی های منحصر به فرد و دیدنی بخصوص از آزیتا حاجیان و گوهر خیراندیش

سفر سبز سریالی مذهبی ـ اجتماعی است که در پانزده قسمت به زندگی جوانی به نام «دانیل وسپرگ» میپردازد که در سه سالگی یک زوج آلمانی و معتقد به مسیحیت او را به آلمان برده اند و حال این جوان ایرانی الاصل مسیحی برای یافتن ریشه و گذشته خود و یافتن پدر و مادر اصلی اش به ایران برگشته است. او در این سفر عشق نهفته به دین اسلام را در خود کشف میکند و

seryalhaimoharam31nama_5.jpg

سریال سفر سبز ساخته محمد حسین لطیفی است و پارسا پیروز فر،محمد رضا شریفی نیا،آزیتا حاجیان،گوهر خیر اندیش،لادن مستوفی، سارا خوئینی ها،معصومه تقی پور،حسن پور شیرازی،رضا توکلی، امین تارخ،زنده یاد نادیا گلچین، هایده حائری، پریسا شاهنده، محمود عزیزی، محسن قاضی مرادی، حمید مهین دوست،رحمان باقریان،افشین نخعی،مصطفی طاری،زنده یاد حمیده خیر آبادی،مجید مظفری و سپنتا سمندریان در آن بازی می کنند که از شبکه سه سیما در محرم ۱۳۸۱پخش شد.

پریدخت

سریال پریدخت به زندگی دختری به نام پریدخت که دختر حاج میرزا یکی از سرشناسان شهر است، می‌پردازد. زندگی پریدخت در سه مقطع تاریخی نشان داده می‌شود: سال ۱۳۱۴که اولین مقطع زندگی اوست. بعد پریدخت را در سال ۱۳۲۰می‌بینیم، زمانی که رضاشاه تبعید می‌شود و محمدرضا جای او را می‌گیرد و بعد زندگی پریدخت را ۱۴سال بعد یعنی دوران بعد از کودتای ۲۸مرداد در سال ۱۳۳۴پی می‌گیریم تا ….

seryalhaimoharam31nama_1.jpg

سریال پریدخت ساخته سامان مقدم است با بازی لیلا حاتمی،علی مصفا،شاهرخ استخری،کامبیز دیرباز،عباس امیری و داریوش ارجمند که از شبکه دو سیما در سال ۱۳۸۶پخش شد.

آخرین دعوت

آخرین دعوت ساخته حسین سهیلی زاده در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي توليد شد و فرامرز قريبيان، حامد بهداد، الهام حميدي، مرجان شيرمحمدي، پرويز فلاحي‌پور، شهرام عبدلي و محمد عمراني در آن بازي كرده‌اند . داستان سريال آخرين دعوت که توسط عليرضا كاظمي‌پور به نگارش درآمده به گونه ای زیرکانه گذشته و حال را به هم پیوند می زند و سیاست و دیانت را به چالش می کشد.

seryalhaimoharam31nama_3.jpg

آخرين دعوت، زندگي استاد دانشگاهي را به تصوير مي‌كشد كه طي سفر كاري به يكي از شهرهاي مرزي كشور در غرب دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن در بيابان متوجه مي‌شود به سال 60 هجري برگشته و واقعه عاشورا نيز در شرف وقوع است كه اين اتفاقات درونمايه اصلي سريال را تشكيل مي‌دهد. اين سريال كاري متفاوت و تلفيقي از زمان حال و تاريخ صدر اسلام با مضموني اجتماعي و سياسي است. به عبارت جزيي‌تر، يوسف زماني‌فر در زمان حال به سبب اعتقاداتي كه دارد، دزديده مي‌شود و آدم‌رباها به او ضربه‌اي كاري مي‌زنند و چون فكر مي‌كنند او مرده است، در بيابان رهايش مي‌كنند و مي‌روند.

"فرات"

فرات ساخته ی مازیار میری از سریال های پر بیننده ی محرم است که گر چه دیده شده اما تاثیری که باید در بیننده نداشته و آنچنان که از کارگردانش انتظار می رفت نتوانسته روایت منسجمی داشته باشد و به داستانی ساده و تکراری بدل شده است.داستان این سریال درباره دو دوست قدیمی است که وقوع ماجرایی سبب می‌شود این رفاقت دیرینه، جای خود را به دشمنی و کینه بدهد و آنها را که حالا با هم نسبت خویشاوندی هم دارند رو درروی یکدیگر قرار گیرند. یک اتفاق این دشمنی را پررنگتر کرده است تا اینکه....

seryalhaimoharam31nama_2.jpg

در فرات بازیگرانی چون اکبر زنجانپور، حسن پورشیرازی، گوهر خیراندیش، فریبا جدیکار، حمید ابراهیمی، رامین راستاد، نفیسه روشن، شیوا ابراهیمی، روح‌الله کمانی، ناز‌آفرین کاظمی حضور دارند واین مجموعه تلویزیونی در محرم 90 روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

"معصومیت از دست رفته"

معصومیت از دست رفته ساخته ی کم نظیرداوود میرباقری ماجرائی دیگر دارد که به قبل از امام حسین (س) بر می گردد و به عاشورا می رسد به آنجا که در عاشورای سال 61 شوزب خزانه‌دارمعتمدی که از یاران حضرت علی (ع) بوده ودرگیر عشق به حمیرای فتنه گرازهمسرش ماریای نصرانی که مسلمان شده گذشته است وبه بیراهه و جنون کشیده شده، نادانسته موجب کشته شدن تنها فرزندش از ماریا می شود و دختر خوانده اش را به قتل می رساند ...

seryalhaimoharam31nama_9.jpg

درخشش امین تارخ و سارا خوئینی ها از ویژگی های این سریال است که در ایام محرم 82برای نخستین بار روی آنتن شبکه سوم سیما رفته بود.

بازیگران: امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، داریوش فرهنگ، اکبری عبدی، داوود رشیدی، غلامحسین لطفی، ابراهیم آبادی، زنده یاد رضا کرم‌رضایی ، مرضیه برومند و ...

"باران عشق"

باران عشق  یکی از سریال های بسیار دیدنی مناسبتی است که از داستان های متعددی وام می گیرد و همه به یک نقطه و یک باور میرسد. داستان هائی که در هر قسمت با موضوعی جداگانه و بازیگرانی متفاوت به تصویر کشیده می شود و قصه ها بسیار قوی و تاثیر گذارند.یک بانک مراسم قرعه‌کشی برگزار می‌کند که یکی از جایزه‌های آن سفر به کربلاست و...

seryalhaimoharam31nama_10.jpg

بازیگران: زنده یاد خسرو شکیبایی، پروانه معصومی ،امین تارخ ، آتیلا پسیانی و....از بازیگران این مجموعه مناسبتی هستند. این سریال محرم سال80 از شبکه تهران روی آنتن رفت.باران عشق کار مشترکی است از احمد امینی و فریدون حسن پور.

"بانو"

بانوداستان زنی است که به او ظلم شده و حالا می خواهد حقایق را نمایان کند. داستان این سریال درسال 1316 روایت می‌شود و به ماجرای کشف حجاب اشاره می کند و قصه با برپائی مراسم عزاداری ماه محرم در آن زمان گره می خورد.

seryalhaimoharam31nama_6.jpg

بازیگران: داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، فریبا کوثری، ساره بیات، محمدرضا حقگو، خسرو دستگیر، کاوه خداشناس، شهاب کسرایی، احمد ریحانه، زهرا سعیدی، مینا جعفرزاده، سحر نوری و... مجموعه تلویزیونی «بانو» محرم 88 از شبکه سه پخش شد.

وفا

 سریال وفا یکی دیگر از سریال های پرطرفدار ماه محرم به کارگردانی محمد حسین لطیفی بود که در آن پوریا پورسرخ به عنوان یک بازیگر تازه وارد مطرح شد. این سریال برای هانیه توسلی و فرهاد قائمیان نیز تجربه خوبی بود تا بازی شان بهتر دیده شود.

seryalhaimoharam31nama_7.jpg

وفا داستان جوانی به نام ژوبین پناهی است که به جرم جاسوسی دستگیر شده است.پس از کشته شدن پدر و مادرش در بمبگزاری در کشور قبرس ژوبین دچار اختلالات روانی شده و در بیمارستان بستری می شود و از طرفی موساد شخصی را برای ربودن او به ایران فرستاده است. داستان ژوبین با عشقش به دختری مسلمان گره می خورد و...

سریال دیگری به نام "خون بها" کاری از "جواد مزدآبادی" و با بازی پولاد کیمیائی داستان جوان ورزشکاری بود که از مسابقاتت جهانی بر می گردد و باخبر می شود که برادرش به قتل رسیده است. او حالا باید مثل هر سال ماه محرم هیئتی را که به همراه مربی، برادر و هم محله ای ها به پا میشده احیاء کند اما برای او چیزی مهم تر از پیدا کردن قاتل برادرش و راز این قتل نیست.خون بها نیز از سریال های ماه محرم  بود اما توفیق چندانی نداشت.

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید