یکشنبه, 18 خرداد 1399 05:09

اکران آنلاین فیلم ها، توفیق اجباری به بهانه کرونا یا مرز باریک بین شکست و موفقیت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
اکران آنلاین فیلم ها، توفیق اجباری به بهانه کرونا یا مرز باریک بین شکست و موفقیت اکران آنلاین فیلم ها، توفیق اجباری به بهانه کرونا یا مرز باریک بین شکست و موفقیت

ناصر یاخچی بیگلو / سی و یک نما - در ۲۴ فروردین امسال فیلم «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» و تایید «حبیب الله ولی نژاد» تهیه کننده فیلم، به اولین فیلم تاریخ ایران تبدیل شد به صورت آنلاین اکران می شود. اتفاقی که از طریق سامانه های «فیلیمو» و «نماوا» با قیمت بلیط ۱۲ هزار تومن صورت پذیرفت که مطمئنا نقطه عطفی در تاریخ سینمای خواهد بود. در تاریخ ۱۰ اردیبهشت نیز فیلم «طلا» به کارگردانی «پرویز شهبازی» و به تهیه کنندگی «رامبد جوان» و « محمد شایسته» به دومین فیلم اکران آنلاین و با قیمت بلیط ۱۵ هزار تومانی تبدیل شد.

در این مطلب قصد داریم به تاثیرات و تبعات این تصمیم و موفقیت یا شکست آن بپردازیم.
طبق آخرین آمار اعلام شده در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ فروش فیلمهای «خروج» و «طلا» به ترتیب ۲.۵ و ۱.۵ میلیارد تومن بوده است.
در نگاه اول این یک شکست برای فیلم «خروج» به حساب می آید. فیلم قبلی «ابراهیم حاتمی کیا» که «به وقت شام» بوده، بعد از پنج هفته نمایش در سینماها نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته که با احتساب اختلاف ۳ هزار تومانی قیمت بلیط سینما در سال ۹۸ نسبت به اکران آنلاین و حتی احتساب اکران عید که نصیب فیلم «به وقت شام» شده بود و تاثیر بسیاری در فروش فیلم داشته، باز هم فروش ۲.۵ میلیارد نمی تواند قابل قبول باشد و بودجه ۹ میلیارد تومانی فیلم را جبران نخواهد کرد.
اما موضوع برای فیلم «طلا» کمی متفاوت است. اگر فیلم «مالاریا» را که آخرین ساخته «شهبازی» بوده و یک شکست در کارنامه او محسوب می شود را در نظر نگیریم، و به سراغ فیلم «دربند» که هم تراز با «طلا» ی این کارگردان است برویم، «دربند» پس از ۵ هفته از اکران خود یک میلیارد فروش داشته. اگر بلیط سینمای آن موقع را به طور متوسط ۵ هزار تومان در نظر بگیریم با احتساب قیمت ۱۵ هزار تومانی اکران آنلاین «طلا» می شود ۳ میلیارد تومان در آن زمان. در حالی که «طلا» در سه هفته ابتدایی خود بیش از ۱.۵ میلیارد فروش داشته که مطمئناً در چنین بازار پرریسکی موفقیت به حساب می آید.
از جنبه ی کلی، طبق آمار فروش سینماها در سالهای ۹۷ و ۹۸ هر فیلم به ترتیب و به طور متوسط ۴ و ۵ میلیارد تومان فروش داشته اند که مطمئناً فیلم های کمدی فروش با درصد بالایی را به خود اختصاص می‌دهند و حتی ۴۰ درصد از فیلم های سال ۹۸ فروشی کمتر از ۱ میلیارد داشته اند. با این حساب می توان فروش های ۲.۵ و ۱.۵ میلیاردی برای فیلم های خروج و طلا را تا اینجای کار قابل قبول دانست و حتی تقاضاهای جدید برای اکران آنلاین نوید این را می دهد که این بازار رو به رشد بوده و می توان به آینده آن امیدوار بود. این را هم در نظر بگیریم که با توجه به امکان مشاهده چند نفر با یک بلیط در نمایش های خانگی، مطمئنا تعداد بینندگان فیلم خیلی بیشتر از تعداد بلیط فروش رفته است و چون رسالت اصلی سینما دیده شدن است، نه کسب سود، مطمئنا این اتفاق بسیار مثبتی است. خود این اتفاق که بسیاری از مردم ترجیح داده اند به جای دیدن نسخه های قاچاق فیلم، نسخه ی اصلی را با تهیه بلیط ببینند، نشان از نگاه بسیار خوب مردم دارد و این امید را ایجاد می کند که ارزش هنر و فرهنگ برای مردم بیشتر شده است.
البته با نگاهی به فیلم‌های متقاضی مشاهده می کنیم که فیلم های کمدی علاقه زیادی به اکران آنلاین ندارند و با یک حساب سر انگشتی نیز این عدم استقبال قابل پیش بینی است‌. مطمئناً فیلم های کمدی در نسخه قاچاق ضربه شدید تری خواهند دید که دلیلش را به نگاه شما می سپاریم. از طرفی فروش بالای ۲۰ میلیارد چیزی نیست که ما از اکران آنلاین انتظار داشته باشیم (حداقل الان). اما برای فیلم های هنری و پر دغدغه اکران آنلاین بسیار خوب خواهد بود و شاید بزرگترین موهبتش، وجود عدالت در نوع پخش است که در بیشتر مواقع با محدویت در اکران و عدم اختصاص سینماهای بیشتر مواجه بوده اند.
در پایان متن به طور خلاصه به مزایا و مخاطرات اکران آنلاین نسبت به اکران پرده می پردازیم.

مزایا:
۱: عدم وجود دغدغه و دعوا برای به دست آوردن ظرفیت بیشتر در سینماها و وجود عدالت بیشتر
۲: کسب سرمایه ی مادی حاصل از مخاطبان شهرستانی که دسترسی شان به سینماها محدود است.
۳: امکان مشاهده مجدد بخشهایی از فیلم و در نتیجه بالا رفتن دقت در نظرسنجی ها
۴: تعیین قیمت بلیط توسط تهیه کننده با توجه به بوجه فیلم
۵: اختصاص قسمت کمتری از درآمد فروش فیلم به صاحبان آنلاین نسبت به سینمادارها

مخاطرات:
۱:امکان قاچاق فیلم ها در اکرانهای آنلاین
۲:از دست رفتن سرمایه مادی مخاطبانی که فیلم را به صورت خانوادگی مشاهده می کنند.
۳:کاهش کیفیت فیلم ها در نمایش های خانگی نسبت به سینما و پیرو آن کاهش امتیاز در بازخورد های دریافت شد (به خصوص برای فیلم های پرهزینه و خوش ساخت)
۴:کاهش دقت در آمار تعداد بینندگان فیلم
۵: کاهش ظرفیت سینماها و در پی آن تعطیلی بیشتر این مراکز

ذکر این نکته ضروری است که کلیه ی آمار های ارائه شده بر اساس اعلام در خبرگزاری های معتبر بوده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید