وی ادامه داد: شاید برای برخی بیان این عدد و رقم یک شوخی باشد اما متاسفانه مسیری که من در فیلمسازی و فیلمنامه نویسی در پیش گرفتم به گونهای بود که به مذاق برخی از دوستان خوش نمیمد و آنها به شکل سلیقهای با آن رفتار میکردند به همین خاطر بسیاری از فیلمنامههایم به جای اینکه به فیلم بدل شوند در کمد اتاقم ماندهاند.
شهابی در مورد چگونگی انتخاب سوژه اصلی این فیلم اظهار داشت: مدت زیادی بودم که سوژه این کار که برگرفته از حوادث اجتماعی است به سراغم آمده بود نوع سوژه و قصه به گونهای بود که من به شدت درگیر آن شده بودم در ان مقطع دوست داشتم قصه را از زوایه دید یک راننده تاکسی که در حد فاصل خیابان انقلاب و آزادی کار میکند پیش ببرم، اما خب بعدها بنا به مشکلاتی که برای مجوز این کار به وجود آمد تصمیم گرفتم با حفظ سوژه تغییراتی را به لحاظ محتوایی در آن ایجاد کنم به همین خاطر مجبور شدم کار را بارها بارها بازنویسی کنم تا در نهایت به این متن برسم.
او اضافه کرد: این قصه با وجود اینکه دچار تغییرات بسیاری به لحاظ فرم روایی شد اما توانست به آن اثر گذاری که مد نظرم بود دست پیدا کند، در این اثر به دنبال قصهای اجتماعی- انسانی بودم و دوست داشتم مسائل را از زوایه دید روز جامعه نقد کنم اما نمیخواستم در این راه دچار اغراق و یا سیاه نمایی شوم به همین خاطر سعی کردم رچه در حوزه نگارش و چه بخش فیلم سازی واقع گرایی را به عنوان یک اصل قرار دهم.
کارگردان «روز روشن خاطر» نشان کرد: در نهایت فکر میکنم همین واقع گرایی، در شرایط نامناسب اکران به داد ما رسید و باعث شد مخاطبان از این فیلم استقبال نسبی به عمل آورند ما سعی کردیم در «روز روشن»برشی از زندگی واقعی مردم را به آنها نشان دهیم به همین خاطر به جزییترین مسائل هم توجه داشتیم تا همه چیز واقعی و طبیعی جلوه کند و خب خوشبختانه همه این مسائل در نهایت باعث شد که مخاطب حس کند در این فیلم به او احترام گذاشته میشود.
وی افزود: به نظرم وظیفه یک فیلمساز این است اثرش را به گونهای بسازد که مخاطب از تماشای آن لذت ببرد و حس کند وقتی که برای تماشای آن فیلم گذاشته بیهوده نبوده و کارگردان و سایر عوامل به او احترام گذاشتند و سعی داشتند قصهای باور پذیر برای او روایت کنند.
شهابی در پایان گفت: شکی ندارم که این فیلم با توجه به استقبالی که از آن در جشنواره فجر و جشنوارههای بین المللی به عمل آمده اگر در زمان مناسب تری نظیر نوروز به نمایش در میآمد میتوانست به اقبال مناسبتری دست پیدا کند.
ناگفته نماند فیلم «روز روشن»سال گذشته برنده دپپلم افتخار و تندیس بهترین فیلمنامه (حسین شهابی) از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و برنده دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگرنقش اول زن(پانته آبهرام)از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شده است.