یکشنبه, 27 مرداد 1398 15:54

واکنش ها به انتخاب عجیب مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020/ نیمه شب اتفاق افتاد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
واکنش ها به انتخاب عجیب مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020/ نیمه شب اتفاق افتاد واکنش ها به انتخاب عجیب مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020/ نیمه شب اتفاق افتاد

سی و یک نما - در حالی که مرتضی رزاق کریمی از مستندسازان، تهیه‌کنندگان و مدیران باسابقه‌ی سینمای مستند در بین هیات انتخاب نماینده ایران در نود و دومین دوره‌ی مهمترین رقابت سینمایی جهان "اسکار"، دیده می‌شد اما باز هم حضور فیلم مستند "در جستجوی فریده" حتی در بین ده گزینه‌ی روی میز هم عجیب بود چه رسد به اینکه، آن را انتخاب نهایی برای معرفی به عنوان نماینده ایران در اسکار 2020 بدانیم. این اتفاق به گونه‌ای در نیمه شب رسانه‌ای شد که انگار خود هیئت انتخاب می‌دانستند که واکنش‌ها نسبت به آن مثبت نخواهد بود، آن هم در شرایطی که امسال یکی از پربارترین سالهای سینمایی برای فیلم‌های ایرانی است و نه تنها چها فیلم "سرخپوست"، "متری شیش و نیم"، "قصر شیرین" و "مغزهای کوچک زنگ زده" پارامترهای جلب توجه اسکار را داشتند بلکه بعید نبود تا نام " نوید محمدزاده" را از یک کتگوری جانبی این مراسم، در شاخه اصلی بهترین بازیگر مرد و یا بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در میان ستارگان بزرگ جهان ببینیم. اتفاقی که پیش از این هم در اسکار افتاده است.

 

و عجیب‌تر اینکه در سال‌های گذشته، ایران یکی از آخرین کشورهایی بود که در دقیقه‌ی نود، نماینده‌اش را به اسکار معرفی می‌کرد، در حالی که امسال یک ماه زودتر و زمانی به آن مبادرت کرده که هنوز تکلیف فیلم " متری شیش و نیم" در فستیوال مهم ونیز مشخص نیست و تقریبا به جز دو یا سه کشور، هنوز کشورهای دیگر به خصوص آنهایی که تجربه حضور و درخشش در اسکار را داشته‌اند ، نماینده خود را معرفی نکرده‌اند و به نظر می رسد نگاه.ها و دلخوری‌های شخصی و صنفی در این انتخاب بی‌تاثیر نباشد.ضمن اینکه فیلم مستند "در جستجوی فریده" گر چه فیلم خوبی است اما هیچ درخششی در فضای بین المللی سینمایی تا کنون نداشته است.
این اتفاق با واکنش‌هایی از سینماگران همراه بوده است.
سعید روستایی کارگردان «متری شیش و نیم» گفته است: انتخاب زودهنگام فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار، یک ماه زودتر، ساعتی پس از نیمه شب بدتر از کودتا! عجیب نیست واقعا؟؟

نوید محمدزاده نوشت: هر سال اواخر شهریور نماینده سینمای ایران به اسکار اعلام می‌شد، علت این عجله در انتخاب چی بود؟ «درجستوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار؟ فیلم خوبیه، درست ولی براساس کدام موفقیت بین‌المللی؟ نمی‌توانستید تا بعد از جشنواره ونیز صبر کنید؟
حامد بهداد نیز در اینستاگرامش با انتشار پستی نوشت:
«ضمن تبریک و آرزوى موفقیت به عوامل سازندهء فیلم مستندِ «در جستجوی فریده» براى معرفی به عنوان نماینده سینمایی، به مراسم اسکارِ ۲۰۲۰، با توجه به شکل غیر معمولِ تشکیل کمیته انتخاب، بر خلاف روال دوره‌هاى قبلى و شایعات و ابهامات موجود، درباره نحوه انتخاب نماینده سینمایی ایران و نظر به سیاست شفاف‌سازی ریاست سازمان سینمایی، درخواست انتشار جزییات و شرح مذاکراتِ دو جلسه اخیرِ هیاتِ انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ را داریم!»

در جستجوی فریده داستان یک زن است که چهل سال پیش در حرم امام رضا رها شده و بعد از سپرده شدن به شیرخوارگاه، توسط یک زوج هلندی به فرزندی پذیرفته می‌شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید