جمعه, 21 شهریور 1399 22:20

گزارشی از اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌الملل / وقتی سینمای ایران ۱۲۰ ساله شد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
گزارشی از اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین الملل / وقتی سینمای ایران ۱۲۰ ساله شد گزارشی از اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین الملل / وقتی سینمای ایران ۱۲۰ ساله شد

سی و یک نما - اولین دوره ی مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی به مناسبت ۱۲۰ سالگی سینمای ایران عصر امروز بدون حضور اهالی رسانه به دلیل شیوع کرونا، برگزار شد که در ادامه گزارشی از این مراسم را مرور می کنیم:

 امیراسفندیاری معاون بین الملل جشنواره فیلم فجر : ما در جشنواره جهانی فیلم فجر از مدت ها پیش قصد داشتیم چنین برنامه ای را برگزار کنیم و قرار بر این بود این برنامه در آیین افتتاحیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شود که آمدن کرونا باعث جشنواره به تعویق بیفتد.

photo_2020-09-11_21-02-41.jpg

پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد: همین جا در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قول می دهم که شهرداری تهران شرایط ساخته شدن کاخ جشنواره های سینمایی را فراهم کند.

photo_2020-09-12_00-26-06.jpg

 سید عباس صالحی وزیر ارشاد : سینمای ایران با افتخار صد و بیست ساله شد. ویژگی این سینما این است که مثل موضوعات دیگر وقتی با ایران و ایرانی تماس می گیرد طعم و رنگ ایران را به خود می گیرد. سینمای ایران رنگ و طعم و زبان ایرانی را در لایه های مختلف دارد. زبان ایرانی زبان چند لایه است و در شاخه های مختلف وقتی به سینما می رسد مشابه شعر و هنر ما می شود همین است که سینمای ایران با چند لایگی زبانی همراه است. ما وقتی با جهان بیرونی از طریق سینما ارتباط پیدا می کنیم جان و زبان ایرانی را با جهان ارتباط می دهیم. دیپلماسی فرهنگی ما از طریق سینما یکی از قوی ترین دیپلماسی هاست.

photo_2020-09-11_21-02-46.jpg

دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان دیپلماسی بی مزد و منت و کم هزینه است. کمتر حوزه ای هست که چنین دیپلماسی را پیش برده باشد. اتفاق امشب اگرچه خیلی دیر آغاز شد، اما برگزاری این مراسم جای تشکر دارد. عزیزان ما در سینما هر لحظه و هر روز در حال افتخارآفرینی در جهان هستند و امشب تنها بخشی از این کارنامه درخشان مرور و روایت شد.

photo_2020-09-12_01-49-27.jpg

 

photo_2020-09-11_22-08-01.jpg

در فهرستی که اسفندیاری به ترتیب حروف الفبا نام ها را خواند گفت: خانم ویشکا آسایش که به دلیل اینکه با کسی که کرونا داشته در ارتباط بوده است از حضور در مراسم خودداری کرد. ایشان داور جشنواره پونای هند بود. داور بعدی خانم رخشان بنی‌اعتماد هستند که داور جشنواره هرات افغانستان بودند، این برای سال ۲۰۱۲ بوده ولی موفقیت ها و حضورهای ایشان منحصر به همین اتفاق نیست. خانم بهناز جعفری نیز داور جشنواره فیلم توکویو بودند که الان سر فیلمبرداری هستند. خانم پوران درخشنده داور جشنواره سلیمانیه بوده اند که ایشان نیز حضور ندارند. داور بعدی آقای مجید مجیدی که داور جشنواره فیلم پکن بوده اند و الان هم در ونیز هستند. ایشان پیام فرستادند و روز ملی سینما را تبریک گفتند.

photo_2020-09-12_01-49-24.jpg

 

photo_2020-09-11_22-24-16.jpg

فاطمه معتمد آریا: از اینکه بعد از سال ها از تلاش ها و جایگاه همکارانمان تجلیل می شود بسیار خوشحالم. از جناب شهردار و همکارانشان در بخش مدیریت شهری تشکر ویژه می کنم. ایشان بخشندگی بسیاری درباره فرهنگ و هنر این روزگار به ویژه سینما داشته اند. شهرداری مسئول اتفاقات یک شهر است و جدا از انتظارات شهروندان درباره سلامت شهر، سلامت روان مردم و شهروندان نیز بر عهده شهرداری است. این ارتباط نزدیک شهرداری با سینما، تئاتر و موسیقی بسیار مطلوب است و امیدوارم تا پیش از این همه چیز به پایان برسد، ما به نتایج مثبتی با شهرداری برسیم.

photo_2020-09-12_01-41-22.jpg

اسفندیاری در این بخش گفت: در این برنامه از معتمدآریا به دلیل ریاست جشنواره کرالای هند تجلیل می شود ولی سابقه حضور جهانی ایشان بسیار زیاد است.

photo_2020-09-11_21-47-06.jpg

در ادامه از رضا میرکریمی برای داوری در جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان تجلیل شد.

رضا میرکریمی : 

بعد از ماه ها خانه نشینی و قرنطینه احساس خوبی از دیدن دوستانم دارم. امیدوارم دوباره کسب و کار مردم رونق بگیرد و هیچ پدری دست خالی به خانه نرود. در کنار به سامان شدن زندگی مردم، سینما نیز به رونق گذشته خود بازگردد. 

وی افزود: تحت تاثیر کلیپ رفتگان سینمای ایران قرار گرفتم و افسوس که نتوانستیم به دلیل کرونا در مراسم بزرگانی که به تازگی درگذشتند شان آنطور که شایسته است شرکت کنیم.

میرکریمی که چند سال دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است در پایان گفت: از آقای عسگرپور و تیم دوست داشتنی جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می کنم و حس خوب سال های قبل و همکاری ام با این رویداد برایم زنده شد.

photo_2020-09-11_21-47-10.jpg

در ادامه رضا جمالی کارگردان فیلم «پیرمردها نمی میرند» که در جشنواره فیلم توکیو جایزه روح آسیا را برای این اثر دریافت کرده است، مورد تجلیل قرار گرفت.

photo_2020-09-12_01-25-18.jpg

سپس از پویا بادکوبه به دلیل کسب جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم «درساژ» در جشنواره مراکش تجلیل شد که البته او به دلیل اینکه در خارج از کشور است، در این مراسم حضور نداشت.

photo_2020-09-11_21-47-07.jpg

احمد مسجد جامعی : از برگزاری این مراسم خوشحالم، می خواهم یادی کنم از شهریار عدل چراکه بیست سال پیش در کاخ گلستان چنین مراسمی برگزار شد و آقای عدل خیلی زحمت کشید و آثار را از آرشیو کاخ گلستان استخراج کرد و منشا سینمای ایران شد ولی تلاش وی کمتر دیده شده است. وی در زمان جنگ هم توانست قطعنامه ای بگیرد که در دوران جنگ به آثار هنری آسیبی نرسد.

تجلیل از جمشید و نوید محمودی کارگردان و تهیه کننده فیلم «رونا؛ مادر عظیم» به دلیل دریافت جایزه فرهنگی یونسکو در جشنواره آسیا پاسفیک استرالیا تجلیل شدند.

photo_2020-09-12_01-31-25.jpg

تجلیل بعدی به گرت محمودی از هموطنان مسیحی در بخش مدافعان سلامت اختصاص یافت و در ادامه مراسم از دکتر مصطفی جلالی فخر از خانواده سینما نیز برای فعالیت های موثرش در حوزه مبارزه با بیماری کرونا تجلیل به عمل آمد.

در پایان این بخش مرضیه برومند با اجرای متفاوت خود حال و هوای متفاوتی به این برنامه داده بود.

وی همچنین با یادی از استاد محمدرضا شجریان، برای وی آرزوی سلامتی کرد.

photo_2020-09-11_22-14-07.jpg

مرضیه برومند در ادامه از علی ماهر معاون برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، علیرضا تابش، محمدعلی نجفی مدیرعامل جدید خانه سینما، عباس حیدری رییس منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد، حامد بهداد و نرگس آبیار دعوت به حضور روی سن برای تجلیل های این بخش کرد. 

وی گفت که علیرضا زالی رییس برنامه ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به دلیل انجام یک عمل جراحی نتوانسته بود در مراسم حضور پیدا کند.

photo_2020-09-11_22-08-09.jpg

و در پایان اشاره کرد :اولین شهید سلامت دختر زیبا و پر از امید به نام نرجس خانعلی زاده بود که متاسفانه خانواده اش تاب نداشتند اینجا بیایند و خاطرات برایشان زنده شود از همین رو دوستش پریسا حسینی روی صحنه می آید و جایزه را دریافت می کند.

سپس از زهرا کاظمیان و حسین میرزایی مدافعان سلامت و محمد بگی بهیار بیمارستان بهارلو تجلیل شد.

photo_2020-09-11_22-53-31.jpg

در ادامه از حامد بهداد برای کسب جایزه بهترین بازیگر از جشنواره شانگهای، برای فیلم قصرشیرین رضامیرکریمی تجلیل شد.

photo_2020-09-12_01-41-22 (2).jpg

حامد بهداد در پاسخ به شوخی سعید روستایی درباره نداشتن ماسک با شوخ طبعی گفت: من ماسک داشتم اما دم در ماسکم را به آقای غلامرضا موسوی دادم.

photo_2020-09-12_01-41-20.jpg

وی افزود: من قصد زبان درازی و آزار کسی را ندارم اما روح و نفس ما بهم گره خورده است برای من دشوار است که لحظه‌ای را شاد باشم و تریبونی در اختیار داشته باشم اما یادی نکنم از کسانی که در زندان هستند. از همه کسانی که مشتی و ذی صلاح هستند از قاضی و مسئولان و کسانی که به نحوی با این موضوع مرتبط هستند، تجدیدنظر و عشق می خواهم و امیدوارم صدایم به آنها برسد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید