کاپولا به تازگی در مصاحبه با مجله جی گیو، بار دیگر فیلمهای استودیوی هالیوود و انحصار مارول را زیر سوال برده است:
«قبلاً فیلمهای استودیویی وجود داشت. اکنون فیلمهای مارول وجود دارد. و فیلم های مارول چی هستند؟ فیلم مارول یک نمونه اولیه فیلم است که بارها و بارها و بارها و بارها ساخته می شود تا متفاوت به نظر برسد.»
کاپولا در ادامه چند نمونه از فیلمهای «خوب» را که به نظر میرسد همچنان از طرح اولیه مارول پیروی میکنند، بیان کرد: «شما میتوانید «تلماسه» ساخته دنیس ویلنوو، هنرمند فوقالعاده با استعداد را انتخاب کنید؛ بعد فیلم "زمانی برای مردن نیست" به کارگردانی کری فوکوناگا را که وی نیز با استعداد است انتخاب کنید و هر دو فیلم را در نظر بگیرید، من و شما میتوانیم برویم و یک سکانس از هر دو فیلم بیرون بکشیم و آنها را کنار هم بگذاریم. همان دنباله ای که همه ماشین ها با هم تصادف می کنند.»
«همه آنها این چیزها را در خود دارند، و اگر بخواهند بودجه خود را توجیه کنند، تقریباً باید آن صحنه ها را داشته باشند. و اینها فیلمهای خوب و فیلمسازان با استعداد ما هستند.»
قبلاً گفتهام، ساختن یک فیلم بدون ریسک مانند متولد شدن یک نوزاد بدون رابطه جنسی است. بخشی از آن ریسک است، و این چیزی است که آن را بسیار جالب می کند، به همین دلیل است که وقتی ساخته می شود چیزهای زیادی یاد می گیریم."
اینها کلمات بسیار تند برای انتقاد از یک سیستم استودیوی بزرگ است که در حال حاضر کاملاً شایسته آنهاست. من قبلاً اینها را گفته ام، اما سال 2021 بدترین سال برای فیلمسازی آمریکایی در یک زمان بسیار بسیار طولانی بود.
بدون احتساب سینمای بین المللی، آیا می توانید ده فیلم 2021 را نام ببرید که ذائقه سینمایی شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده باشند؟ فیلم هایی که با دخالت استودیو به خطر نیفتادند و با روحیه هنری آزاد خودشان پیش رفته باشند؟...
قدرت سگ، پیتزا شیرین بیان، موشک قرمز، کارت شمار، دختر گمشده، عبور، آخرین دوئل، داستان وست ساید، کودا، خوک، گزارش فرانسوی، و (کمدی ترین کمدی دهه) سفر بد.
نمیگویم همه اینها ذهن من را به هم ریخته، اما حداقل آنها ریسک کردند و دیدگاههای کارگردانی جالبی ایجاد کردند و بیش از نیمی از عناوینی که فهرست کردهام، فیلمهایی هستند که به طور مستقل تأمین مالی شدهاند و نه فیلمهای بزرگ استودیویی. این فهرست همه چیز را می گوید.
کافی است بگوییم، وضعیت فعلی فیلمسازی هالیوود نیز بهتر نمی شود. 2022 تاکنون حتی یک فیلم بزرگ استودیویی "خوب" ارائه نکرده است.