چهارشنبه, 23 شهریور 1401 13:48

ایرنه پاپاس بازیگر یونانی سینما درگذشت/ از زوربای یونانی تا محمد رسول الله

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
ایرنه پاپاس بازیگر یونانی سینما درگذشت/ از زوربای یونانی تا محمد رسول الله ایرنه پاپاس بازیگر یونانی سینما درگذشت/ از زوربای یونانی تا محمد رسول الله

سی و یک نما - ایرنه پاپاس از آن جمله بازیگرانی است که در ایران شهرتی کمتر از بازیگران ایرانی ندارد. او در نقش "هند" فیلم "الرساله" (محمد رسول الله) که همچنان پس از نزدیک به پنج دهه، تقریبا سالی دوبار از تلویزیون پخش می شود ملکه ی ذهن بیننده از هر نسلی است و همچنین او درساخته ی دیگری از مصطفی عقاد (عمر مختار) نیز بارها دیده شده است.

ایرنه پاپاس به جز این دو فیلم، در توپ های ناوارون هم با آنتونی کویین همبازی بود و در فیلم "زد" بازی ویژه ای داشت. آخرین حضور وی نیز در فیلم "یک تصویر ناطق" به بیست ساله پیش بر می گردد.

وزارت فرهنگ یونان اعلام کرد ایرنه پاپاس بازیگر افسانه ای یونان در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

این بازیگر در طول ۵۰ سال در بیش از ۷۰ فیلم بازی کرد. برخی از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها حضور داشته‌است از ماندگارترین آثار تاریخ سینما هستند. در ایران وی را بیشتر با نقش هند در فیلم محمد رسول‌الله (۱۹۷۶) می‌شناسند. وی در آن فیلم نقش یک زن لجوج و کینه‌توز را به خوبی ایفا کرد.

در سال ۱۹۶۱، پاپاس در فیلم «توپ‌های ناوارون» و در سال ۱۹۶۴ در فیلم «زوربای یونانی» ساخته کاکویانیس بازی کرد که او را به یک ستاره بین المللی تبدیل کرد. یکی از آخرین حضور او در فیلم «ماندولین کاپیتان کورلی» در سال ۲۰۰۱ بود.

در سال ۱۹۹۵، او جایزه نشان ققنوس را توسط رئیس جمهور وقت یونان، کوستیس استفانوپولوس دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که او به مدت پنج سال از بیماری آلزایمر رنج می برد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید