"تلما و لوییز" در شصت و چهارمین دوره جوایز اسکار، نامزد دریافت ۶ اسکار شد و اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی به نویسنده داستان این فیلم تعلق گرفت.
"تلما و لوییز" فیلمی زنانه و جاده ای است که تلما و لوئیز دو زنی هستند که به خاطر قتل مردی پا به فرار می گذارند و به سمت مکزیک حرکت می کنند در راه جوانکی را هم سوار ماشین شان می کنند که نقش آن جوانک را براد پیت بازی می کند. به خاطر اشتباه تلما، جوانک پولشان را می دزد، تلما به لوئیز پیشنهاد می دهد که آنها هم شیوه جوانک را پیش بگیرند یعنی سوار ماشین ها شوند و اموالشان را بدوزدند. هرچند براد پیت نقش کوتاهی در این فیلم دارد اما تاثیر و سایه آن تا انتهای فیلم می ماند.
با اینکه داستان فیلم در مسیری بین آرکانزاس و گرند کانیون میگذرد اما فیلمبرداری در ایالات کالیفرنیا و یوتا انجام شد. فیلمبرداری قسمتهای اولیه مناطق روستایی حوالی بکرسفیلد در کالیفرنیا و مواب در یوتا بوده. صحنه گرند کانیون در جنوب پارک اسب مرده در یوتا انجام شده است.
سوزان آبیگل تاملین در ۴ اکتبر ۱۹۴۶ در نیویورک سیتی به دنیا آمد. بین سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ در دانشگاه کاتولیک آمریکا تحصیل نمود. در سال ۱۹۶۷ با کریس ساراندون ازدواج نمود و در سال ۱۹۷۹ از وی جدا شد. ساراندون در سال ۱۹۸۶ با تیم رابینز ازداواج کرد و در سال ۲۰۰۹ از وی نیز جدا شد.
ویرجینیا الیزابت «جینا» دیویس زادهٔ ۲۱ ژانویه ۱۹۵۶ بازیگر، تهیهکننده، نویسنده، مدل آمریکایی است. دیویس همچنین عضو تیم تیراندازی المپیک بانوان آمریکا است.
او برای بازی در فیلم جهانگرد اتفاقی برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل در سال ۱۹۸۸ شد. سال ۲۰۰۵ هم برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر زن مجموعهٔ تلویزیونی درام برای بازی در مجموعهٔ فرمانده ویژه شد. همچنین وی برای فیلم تلما و لوییس کاندیدای دریافت بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
او برای بازی در فیلمهای استوارت کوچولو، مگس، بیتلجوس، تلما و لوییس، لیگ خودشان، دختران زمین آسانند، توتسی، بوسه طولانی شببخیر و جهانگرد اتفاقی، قهرمان شناخته شدهاست.
گرایش به مرد ستیزی در پارهای فیلمهای وی به ویژه بوسه طولانی شب به خیر از خصوصیات قابل ذکر سبک و شیوه بازیگری اوست.
فیلم «تلما و لوییز» با بازخورد بسیار مثبت منتقدان مواجه شد. در سایت متاکریتیک امتیاز فیلم ۸۸ از ۱۰۰ گزارش شده است. راتن تامتو به فیلم امتیاز ۸۳٪ داده است. جانت مسلین، منتقد نیویورک تایمز، در نقد خود صرفاً از فیلم ستایش کرد:
"تلما و لوییز اثر آقای اسکات، با فیلمنامه درخشانی که کالی خوری نوشت، فیلم شگفتانگیزی است که از استعداد پنهان اسکات (که سابقاً با فیلمهای اکشن مانند بیگانه، بلید رانرو باران سیاه شناخته میشد.) در کمدی خوشساخت و ارائه تصویری زنده از آمریکا علیرغم انگلیسی بودن، پرده بر میدارد. فیلم بازساختی آنچنان پرهیجان و تازه از ژانر فیلمهای رفاقتی است که به نظر میآید این ژانر به تعبیری مثبت، جدید است. استفاده از ظرفیتهای نامنتظره سوزان ساراندون و جینا دیویس که کاملاً در نقشهای خود جا افتادهاند به فیلم کیفیتی پرشور داده است."
تلما و لوییز همچنین مورد نقد تعدادی از منتقدین قرار گرفت که اعتقاد داشتند تصویر مردان در فیلم بیش از اندازه منفی و ناعادلانه بود هست.
منتقدان و نویسندگان زیادی بر روی لحن فمینیستی فیلم تأکید کردهاند. روبی ریج اعتباری که فیلم به تجربه زنانه میدهد را ستود و کنت توران فیلم را نئوفمینیستی خواند. در مقاله خود جسیکا انولد نتیجه میگیرد که فیلم به الگوهای معمول مرد غیرتی حمله میکند و کلیشههای روابط مرد و زن را بر ملا میسازد.
در نقد لس آنجلس تایمز، شیلا بنسون به فمینیستی خوانده شدن فیلم اعتراض میکند و معتقد است که ایده اساسی فیلم بیش از اندازه درگیر انتقام و خشونت است که از ارزشهای فمینیستی به دور است.