دوشنبه, 08 آذر 1400 20:24

«تانگو» سریالی که پشت صحنه‌ی «آخرین تانگو در پاریس» را به تصویر می‌کشد | چه کسی ماریا اشنایدر را کشت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
«تانگو» سریالی که پشت صحنه‌ی «آخرین تانگو در پاریس» را به تصویر می‌کشد | چه کسی ماریا اشنایدر را کشت «تانگو» سریالی که پشت صحنه‌ی «آخرین تانگو در پاریس» را به تصویر می‌کشد | چه کسی ماریا اشنایدر را کشت

سی و یک نما - هر چه از تاریخ ساخت فیلم "آخرین تانگو در پاریس" ساخته برناردو برتولوچی می گذرد، این اثر بیشتر از پیش به عنوان یک فیلم غیر اخلاقی که برای روایت یک قصه ی معترض نیاز به این حد وقاحت و خشونت جنسی بی پروا نداشته، مطرح می شود تا جایی که بعضی از منتقدین سینما و حامیان حقوق زنان، آخرین تانگو در پاریس را یک خشونت جنسی آشکار در مقابل دوربین می خوانند که بار روانی چندین برابر بیشتر از یک تجاوز پنهان را دارد.

ماریا اشنایدر در زمان حیاتش چندین بار سعی در محکوم کردن مارلون براندو و برتولوچی برای تجاوز خشونت باری که به وی شده بود کرد که در آن زمان گرچه منجر به رسوایی هایی شد اما به جایی نرسید.

مارلون براندو در سالهای آخر زندگی تایید کرد که پیشنهاد اینکه ماریا اشنایدر از اتفاقات سکانس تجاوز بی خبر باشد، از جانب او به برتولوچی بوده است اما به هر حال این جنایت آشکار به گردن برتولوچی افتاد هر چند مسلما اگر این بازیگر "حامی حقوق سرخپوستان" در مراسم اسکار موافق این اتفاق نبود، یقینا کسی نمی توانست سوپراستار برنده دو جایزه اسکار را به حضور در چنین سکانسی مجبور کند.

در یک مقطع زمانی، این اتفاق آنقدر مورد اعتراض قرار گرفت که اکادمی اسکار تصمیم گرفت تا جوایز برتولوچی را از وی پس بگیرد و آنجا بود که برتولوچی حرف های قبلی خود را که از کار خود دفاع می کرد پس گرفت و اعلام کرد که صحنه های تجاوز ساختگی بوده است و ماریا اشنایدر را هم مجاب کردند تا آن را تایید کند. در حالی که وی پیش از آن گفته بود که بعد از فیلم آخرین تانگو در پاریس دچار بیماری روحی و پیری زودهنگام شده و حتی ابتلا به سرطانش را هم برگرفته از عوارض روانی ناشی از این فیلم می دانست.

اشنایدر که در زمان بازی در فیلم آخرین تانگو در پاریس هنوز نوزده سال هم نداشت، در ۵۸ سالگی براثر ابتلا سرطان درگذشت.

Storaro-1972-Ultimo-tango-a-Parigi_22Tango22.jpg

رویدادهای پر فراز و نشیب پشت صحنه فیلم «آخرین تانگو در پاریس» برناردو برتولوچی در سال 1973 موضوع مینی سریالی به کارگردانی مشترک لیزا برولمان و خوزه پادیلها خواهد بود.

این سریال کوتاه که «تانگو» نام دارد، بخشی از توافق بین‌المللی بین استودیو سی بی اس و استمپد ونچرز است، این شرکت مستقل یک رسانه سرگرمی است که توسط رئیس سابق شرکت برادران وارنر، گرگ سیلورمن، تأسیس شده است.

داستان این سریال در ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده اتفاق می‌افتد و فیلمنامه توسط جرمی میلر و دانیل کوهن نوشته شده است. داستان سریال «تانگو» 18 ماه پیش، حین و پس از تولید فیلم «آخرین تانگو در پاریس» را در بر می‌گیرد و از نگاه ستاره های فیلم ماریا اشنایدر، مارلون براندو و برتولوچی روایت می‌شود.

این فیلم به خاطر داشتن صحنه ای از تجاوز جنسی معروف است، که برتولوچی چند دهه بعد اعتراف کرد که توافقی برای این کار در بین نبوده است.

Storaro-1972-Last-tango-in-Paris-2.jpg

پس از اکران فیلم در ژانویه 1973، جنجالی بزرگ ایجاد شد، در حالی که براندو و برتولوچی سود قابل توجهی از فروش فیلم به دست آوردند. فیلم 186 میلیون دلار فروخت و سومین فیلم خارجی پرفروش تا به امروز بوده است. همچنین این بازیگر و کارگردان به ترتیب با نامزدی اسکار برای بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردان مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند. اشنایدر، اما به خاطر نقشش در فیلم مورد ریشخند و تمسخر قرار گرفت، تا آنجا که وی را به سمت اعتیاد سوق داد و با مشکل سلامت روان دست و پنجه نرم کرد. در بیانیه ای از سی بی اس و استمپد آمده است که تنها غرامتی که او برای نقشش دریافت کرد، 4000 دلار بود.

سیلورمن و جی.پی سارنی از استمپد ونچرز تهیه کننده اجرایی خواهند بود، در حالی که مگان لیورز، معاون ارشد تولید مشترک بین المللی و توسعه در استودیو سی بی اس، بر پروژه استودیو نظارت خواهد کرد.

برولمان می‌گوید: «وقتی خوزه و استمپد با من پروژه را در میان گذاشتند، فوراً توجه ام را جلب کرد و این شانس را داشتم که به یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های تاریخ صنعت فیلم بپردازم. علی‌رغم اینکه در آن زمان به آن زیاد توجه نشد. فرصت شیرجه زدن به آن دنیا، در میان این همه شخصیت های جذاب، و به ویژه امکان دادن به صدای ماریا اشنایدر برای شنیده شدن، واقعا هیجان انگیز است.

پادیلها افزود: کارگردان و بازیگران فیلم به موفقیت های زیادی رسیدند در حالی که درد ماریا نادیده گرفته شد. من از کشف داستانی درباره اخلاق هنر، موضوعی مهم که نادیده گرفته شده، با همکاری کارگردان لیزا برولمان، هیجان زده هستم.

استودیو سی بی اس و استمپد ونچرز این سریال را در اوایل سال 2022 وارد بازار خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید