یکشنبه, 22 فروردين 1395 14:17

ده فیلم برتر فلسفی که درباره اراده آزاد انسان سوال می پرسند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
ده فیلم برتر فلسفی که درباره اراده آزاد انسان سوال می پرسند ده فیلم برتر فلسفی که درباره اراده آزاد انسان سوال می پرسند

سی و یک نما- از ابتدای زمان پیدایش، سوال مهمی همیشه ذهن انسان را مشغول کرده و او را به حیرت انداخته است انسان در این نظام هستی چه نقشی دارد؟ آیا انسان در این هستی افتاده تا سرنوشت معین خود را دنبال کند و یا اینکه خود انسان نیز می تواند در سرنوشت اش سهیم باشد و آن را بسازد و دست به انتخاب بزند.

سرنوشت ما در میان زمان، فضا، قوانین فیزیک، و غیره تعیین می شود. به نظر می رسد این باور در ما وجود دارد که نوعی کنترل بر تصمیم گیری های ما سیطره دارد و شخصیت ما، ترجیحات و سلیقه ما را شکل می دهد. اما از طرفی دیگر معتقدیم که ما در قطار زندگی خود آگاهانه عمل می کنیم.

به همین خاطر فلاسفه با حیرت به این موضوع می نگرند و از آن پرسش می کنند تا به جوابی مطمئن برسند، آیا سرنوشت افراد توسط نیروهای تصادفی در خارج تعیین می شود و سبک زندگی آنها را از گهواره تا گور شکل می دهد؟ واقعیت این است که اگر شما از پدر و مادر متولد نشده بودید، و یا در شهر محل سکونت فعلی تان، یا در یک کشور یا قرن های مختلف بودید، زندگی تان کاملا متفاوت می شد، حال واقعا انسانیت و اراده انسانی ما آزاد است، و یا فقط عمل ما بر طبق غریزه جمعی مانند روبات بیولوژیکی کار می کند.

با این رویکرد فیلمسازان برای یافتن جوابی بر این پرسش ها به فلاسفه بصری دیداری دارند، این فهرست 10 فیلم از ساخته های آنها را گزارش می دهد هر یک با مطرح کردن مجبور بودن یا مختار بودن انسان در فیلم هایشان، به نتیجه گیری های مختلفی دست یافته اند.

Mr-Nobody.jpg

آقای هیچ‌کس 2009

فیلم درام و علمی–تخیلی با کارگردانی جاکو ون‌دورمال، مو پیرمردی ۱۱۸ ساله آخرین انسان فانی بجا مانده است، او در عصری حال زندگی می کند که انسان ها به زندگی جاودانه دست یافته اند. فیلم Mr. Nobody یک مخلوط از مزه های گوناگون است، بسیاری از مفاهیم فلسفی و عناصر زندگی در آن گنجانده شده اند.

matthew-mcconaughey-in-interstellar1.jpg

در میان ستارگان 2014

فیلمی حماسی علمی–تخیلی به کارگردانی کریستوفر نولان، اگر علم بتواند روحانی شود، این یکی از خصوصیاتِ فیلمی از نولان خواهد بود که تا آنجا که امکان داشته، توسط دوربین فیلمبرداری شده و به صورت فیزیکی ساخته شده، نه با کامپیوتر. در حقیقت دوتا از فضاپیماهای فیلم وزنی بالق بر ۱۰۰۰ پوند داشته‌ و در یخچالی در ایسلند سرهم‌بندی شده‌اند. جایی که نقش یکی از سیاره‌های دورافتاده‌ی داستان را هم برعهده دارد. اما بزرگترین دستاورد «بین‌ستاره‌ای» این است که تمام منطق‌های نمادین‌اش جلوی بُعد شخصی‌اش را نمی‌گیرند. جلوی داستانی که می‌فهمد خصوصیاتی که ما را به عنوان انسان معرفی می‌کنند، از ویژه‌ترین جلوه‌ها هستند.

Memento.png

ممنتو – یادگاری 2000

فیلمی نئو نوآر و روانشناسانه به کارگردانی کریستوفر نولان، لئونارد شلبی (گای پیرس) بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته است پیدا کند و انتقام بگیرد.

The-Thin-Red-Line.jpg

خط باریک سرخ 1998

فیلم جنگی به کارگردانی ترنس مالیک، فیلم درونی ترین و عمیق ترین حالات و احساسات افراد مختلف را قبل و در خلال جنگ و همچنین بعد از آن بازگو میکند.فیلم با مونولوگ آغاز می شود و از همان ابتدا مخاطب را سوال پیچ می کند. چرا آدم ها توی قلب طبیعت با هم میجنگن؟ چرا طبیعت با خودش هم سر دعوا داره؟ و این مونولوگ ها که بیان احساست درونی شخصیت های مختلف است تا انتهای فیلم ادامه پیدا میکند. " ای روح من بگذار با تو باشم. از چشمان من دنیا را نظاره کن. به چیزهایی نگاه کن که خودت ساخته ای. همه ی چیزهای درخشان. " ما به واسطه ی این مونولوگ ها شخصیت ها و احساساتشان را می شناسیم.

12-monkeys.jpg

دوازده میمون 1995

12 میمون در واقع یكی از مهمترین فیلم‌های مربوط به سفر زمان است.اما سوال‌های رایج درباره سفر در زمان باید پاسخ داده شود. سفر در زمان یكی از شاخه‌های علمی ـ تخیلی است كه با تناقض‌های بسیار مهمی همراه است؛ اگر یك انسان به گذشته سفر كند می‌تواند در آن تغییری ایجاد كند؟ و از آن مهمتر آیا ممكن است انسان با خودش در زمان گذشته روبه‌رو شود؟ اگر این اتفاق بیفتد چطور یك نفر در آن واحد 2 نفر خواهد بود و مهمتر این‌كه اگر كسی بخواهد در زمان سفر كند آیا زمان به همان تقدیری كه برای دیگران خواهد گذشت بر او نیز می‌گذرد؟ در این صورت او تنها می‌تواند در محدوده سن خود سفر در زمان داشته باشد و تازه در این صورت هم هیچ‌گاه رفت و آمد خود را به یاد نخواهد داشت چون زمانی كه مثلا انسانی 30‌ساله، 5 سال به عقب برگردد دیگر انسان 30 ساله نیست بلكه به انسانی 25 ساله تبدیل می‌شود.

waking_life3.png

زندگی بیداری 2001

فیلمی انیمیشن نوشته و کارگردانی ریچارد لینکلیتر، و داستان آن درباره مردی است که در خیالش با افراد گوناگونی ملاقات می‌کند و با آن‌ها در رابطه با مفهوم و هدف دنیا و مجبور بودن و اختیار انسان به بحث می‌نشیند…

dead-man-walking.jpg

راه رفتن مرد مرده 1995

فیلمی درام بر اساسِ کتابی با همین نام نوشتهٔ خواهر هلن پری‌جین به کارگردانی تیم رابینز، که ماجرای خواهر روحانی‌ای را تصویر می‌کند که با یک زندانیِ محکوم به اعدام رابطهٔ خاصی شکل داده است.

BEING_JOHN_MALKOVICH_01.jpg

جان مالکوویچ بودن 1999

فیلمی کمدی درام و فانتزی‌ به کارگردانی اسپایک جونز، جان کیوساک نقش مردِ عروسک‌گردانی را بازی می‌کند که توانسته است تونلی را کشف کند که به ذهن جان مالکوویچِ بازیگر می‌رسد. آیا جان از خود اختیاری دارد یا در درون او کس دیگری او را هدایت می کند.

Watchmen.jpg

نگهبانان 2009

به کارگردانی زک اسنایدر، در سال ۱۹۸۵، در حالی که آمریکا جنگ ویتنام را برده و ریچارد نیکسون برای سومین بار رئیس‌جمهور شده و جنگ سرد به اوج خود رسیده، چند ابرقهرمان سابق تلاش می‌کنند تا راز قتل یکی از همکاران خود، ادوارد بلیک (کمدین) را حل کنند.

pi-1998.jpg

پی 1998

فیلمی سورئالیستی و تریلر روانشناسانه به کارگردانی دارن آرونوفسکی که داستان آن درباره یک نابغه ریاضی به نام ماکسیمیلیان کوهن است که در نظریه اعداد کار می‌کند و اعتقاد دارد که جهان از عدد ساخته شده است. او برای بدست آوردن قابلیت پیش بینی بازار بورس از یک ابرکامپیوتر به نام «ایوکلید» (اقلیدس) استفاده می‌کند که معادلاتی را که بر اساس چند میلیارد متغیر درست کرده است حل کند. سر و کار ماکسیمیلیان رفته رفته با چند روحانی کابالا می‌افتد که اعتقاد دارند از طریق ریاضی می‌توان به اسم اعظم خداوند پی برد. وی این مفهوم را پیگیری می‌کند.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید