جمعه, 12 دی 1399 11:56

روبر حسین بازیگر و کارگردان ایرانی‌الاصل فرانسوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
روبر حسین بازیگر و کارگردان ایرانی‌الاصل فرانسوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت روبر حسین بازیگر و کارگردان ایرانی‌الاصل فرانسوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت

سی و یک نما - روبر حسین (در ایران با نام رابرت حسین) بازیگر، کارگردان سینما، تئاتر و فیلمنامه نویس ایرانی‌الاصل فرانسوی در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

روبر حسین بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر و فیلمنامه‌نویس فرانسوی که با اقتباس هایی که از رمان های کلاسیک مانند "بینوایان" و "گوژپشت نوتردام" کرده بود زبانزد همه سینما دوستان بود، پنجشنبه ۳۱ دسامبر (۱۱ دی)، یک روز پس از تولد ۹۳ سالگی خود، در پاریس بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ از دنیا رفت.

کاندیس پاتو همسر حسین به خبرگزاری فرانسه گفت که او در بیمارستان بر اثر مشکل تنفسی درگذشت.

ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره فیلم کن در توئیتر در توصیف حسین نوشت: او شاهزاده تئاتر برای توده مردم بود.

Angélique_Marquise_des_Anges.png

روبر حسین در نقش کنت ژوفره دو پیراک در مجموعه فیلم‌های عاشقانه "آنژلیک"

روبر حسین در ۳۰ دسامبر ۱۹۲۷ در پاریس به دنیا آمد. پدرش آندره/امین‌الله حسین، آهنگساز زرتشتی ایرانی و مادرش یک ارتدکس روسی بود. او از نوجوانی کارش را با کارگردانی و بازیگری در تئاتر آغاز کرد. حسین از ۱۹۵۳ به‌عنوان بازیگر وارد سینمای فرانسه شد و در دهه ۱۹۶۰ با بازی در نقش کنت ژوفره دو پیراک در مجموعه فیلم‌های عاشقانه "آنژلیک" به شهرت رسید.

او همچنین از سوی تعدادی کارگردانان هنری دعوت به کار می‌شد، ازجمله روژه وادیم که برای بازی در نقش معشوق بریژیت باردو در فیلم "عشق روی بالش" (۱۹۶۲) حسین انتخاب کرد. "ریفیفی" (جولز داسین، ۱۹۵۵) "ترس و لرز" (ژولین دوویویه، ۱۹۶۳)، "زندگی عاشق مرگ است" (کلود للوش، ۱۹۶۹)، "شکست" (آنری ورنوی، ۱۹۷۱)، "دون ژوان، یا اگر دون ژوان یک زن بود" (روژه وادیم، ۱۹۷۳)، "این‌ها و آن‌ها" (کلود للوش، ۱۹۸۱)، "یک مرد و یک زن: ۲۰ سال بعد" (کلود للوش، ۱۹۸۶) و "بینوایان" (کلود للوش، ۱۹۹۵)، از دیگر فیلم‌های مطرح اوست. حسین همچنین در ۱۹۶۱ در فیلم "خانم بی‌مراعات" مقابل سوفیا لورن ظاهر شد.

Jean-Paul Belmondo and Robert Hossein on the set of the film ‘Le casse’ directed by Henri Verneuil in 1971.jpg

 ژان پل بلموندو و رابرت حسین در صحنه فیلمبرداری فیلم «شکست» "Le casse" به کارگردانی آنری ورنوی در سال 1971 در آتن یونان.

حسین در سال‌های بعدی دوران کاری‌اش، انرژی خود را معطوف به تولیدات بزرگ نمایشی کرد تا مردم عادی را به سالن‌های تئاتر بکشاند. او این نمایش‌های پرهزینه را با عبارت تبلیغاتی "تئاتر شبیه آنچه هیچ‌گاه در سینما ندیده‌اید" معرفی می‌کرد. یکی از اجراهای صحنه‌ای او "بن هور" بود که در ورزشگاه 81 هزار نفری استاد دو فرانس در حومه پاریس به صحنه رفت.

حسین در ۲۰۰۵ نشان لژیون دونور فرانسه را دریافت کرد. او سه بار ازدواج کرد و چهار فرزند دارد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید