برندگان بیست و سومین دوره جوایز سالانه انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) شنبه شب (صبح یکشنبه به وقت ایران) در دو مراسم همزمان در لس آنجلس و نیویورک معرفی شدند.
در بخش فیلمنامههای سینمایی، کمدی سیاه "رکود بزرگ" درباره بحران مالی سال 2008 جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. چارلز راندولف و آدام مکی فیلمنامه این فیلم را بر مبنای کتابی به قلم مایکل لوییس نوشتهاند.
"کارول" نوشته فیلیس ناجی بر مبنای رمان "بهای نمک" نوشته پاتریشیا هایاسمیت، "مریخی" نوشته درو گادارد بر مبنای رمان اندی ویر، "استیو جابز" نوشته آرون سورکین بر مبنای کتاب والتر آیزاکسن و "ترومبو" نوشته جان مکنامارا بر مبنای کتاب زندگینامهای نوشته بروس کوک، دیگر نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی بودند.
در همین حال، تام مکارتی و جاش سینگر برای "مرکز توجه" برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی به انتخاب انجمن نویسندگان آمریکا شدند. "مرکز توجه" بر مبنای داستانی واقعی ساخته شده و نشان میدهد روزنامه بوستون گلوب چگونه رسوایی عظیم سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک را فاش کرد.
"پل جاسوسها" نوشته مت چارمن و ایتن و جوئل کوئن، "قاتل حرفهای" (Sicario) نوشته تیلور شریدان، "یکراست از کامپتن" (Straight Outta Compton) نوشته جاناتان هرمن و آندرا برلوف؛ داستان از اس. لی ساویج، آلن ونکوس و آندرا برلوف و "افتضاح" (Trainwreck) نوشته ایمی شومر، رقبای "مرکز توجه" در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بودند.
از سوی دیگر، جایزه بهترین فیلمنامه مستند به "پاک شو: ساینتولوژی و زندان باور" نوشته الکس گیبنی اعطاء شد. "کانادایی بودن" نوشته رابرت کوهن، "Kurt Cobain: Montage of Heck" نوشته برت مورگن و "Prophet’s Prey" نوشته ایمی جی. برگ، دیگر نامزدهای این بخش بودند.
برندگان با رأی حدود 12 هزار عضو WGA انتخاب شدند. هر دو فیلمنامه پیروز این جوایز در بخش فیلمنامههای سینمایی نامزد اسکار نیز شدهاند.
چهار نامزد اسکار بخشهای فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی – "بروکلین" و "اتاق" در بخش اقتباسی و "اکس ماکینا" و "پشت رو" در بخش غیراقتباسی – برابر با قوانین انجمن نویسندگان آمریکا برای رقابت در این جوایز واجد شرایط شناخته نشدند.
انجمن نویسندگان آمریکا فیلمنامههایی را که تحت دستور عمل یا با توافق این انجمن نوشته نشدهاند، همینطور فیلمنامههای نویسندگان غیر عضو را واجد شرایط نمیداند. گذشته از این اعضایی که از انجمن استعفاء داده باشند امکان رقابت در این جوایز را ندارند.
"هشت نفرتانگیز"، "پسر شائول"، "مدافع حق رأی برای زنان"، "مکس دیوانه: جاده خشم" و "99 خانه" در بخش فیلمنامه غیراقتباسی، از دیگر فیلمنامههایی بودند که به خاطر قوانین WGA امکان رقابت در جوایز امسال را پیدا نکردند. در بخش فیلمنامه اقتباسی نیز فیلمنامههای "دختر دانمارکی"، "آنومالیزا"، "45 سال" و "من و ارل و دحتر در حال مرگ"، واجد شرایط شناخته نشدند. در میان فیلمنامههای واجد شرایط، "جوی" در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و "بازگشته" در بخش فیلمنامه اقتباسی، توسط رایدهندههای انجمن نویسندگان آمریکا نادیده گرفته شدند.
سال گذشته "بازی تقلید" نوشته گراهام مور هم در جوایز WGA و هم در جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، "هتل بزرگ بوداپست" نوشته وس اندرسن جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را گرفت، اما بعداً جایزه اسکار این بخش به "بردمن" نوشته آلخاندرو گونزالس ایناریتو، نیکلاس جیاکوبون، الکساندر دینلاریس و آرماندو بو رسید. "بردمن" به این خاطر که چهار نویسندهاش عضو WGA نبودند، امکان رقابت در جوایز این انجمن را پیدا نکرد.
با وجود فیلمهای از قلم افتاده، جوایز انجمن نویسندگان آمریکا همچنان یک شاخص نسبتاً قابل اعتماد برای برندگان جوایز اسکار در دو بخش فیلمنامه غیراقتباسی و اقتباسی است. در بخش فیلمنامه اقتباسی در 21 سال گذشته 15 برنده، مشترک بودهاند. در بخش فیلمنامه غیراقتباسی نیز در 21 سال اخیر 13 برنده انجمن نویسندگان آمریکا جایزه اسکار آن سال را هم بردهاند.
شاخه نویسندگان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی حدود هفت درصد از کل اعضای رأیدهنده آکادمی را شامل میشود.