سه شنبه, 03 مهر 1403 20:37

مریل استریپ در سازمان ملل: حقوقِ گربه‌ها و پرندگان در افغانستان بیشتر از زنان است / مستند مریل استریپ در سازمان ملل به نمایش درآمد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مریل استریپ در سازمان ملل: حقوقِ گربه‌ها و پرندگان در افغانستان بیشتر از زنان است / مستند مریل استریپ در سازمان ملل به نمایش درآمد مریل استریپ در سازمان ملل: حقوقِ گربه‌ها و پرندگان در افغانستان بیشتر از زنان است / مستند مریل استریپ در سازمان ملل به نمایش درآمد سی و یک نما

سی و یک نما - مریل استریپ، بازیگر برجسته‌ی هالیوود در نشستی در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست که به حقوق زنان و دختران افغانستان توجه کنند. او آنچه را که بر سر زنان افغانستان در حکومت طالبان اتفاق می‌افتد «خفه شدن آرام نیمی از جمعیت» خواند. خانم استریپ گفت در کابل گربه‌ها و پرنده‌ها بیشتر از زنان آزادی دارند.

مستند چهار زن عضو هیات مذاکره با طالبان قبل از تسلط این گروه بر افغانستان، در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد.
 
این مستند که توسط رویا سادات و همکاری مریل استریپ بازیگر معروف هالیوود تهیه شده و در آن، نقش زنان در افغانستانی پیش از تسلط طالبان به تصویر کشیده روز دوشنبه 2 میزان، در نشستی در حاشیه اجلاس سالانه سازمان‌ملل در نیویارک به نمایش گذشته شد.
 
این نشست توسط ایرلند، سوییس، قطر و اندونیزیا در مورد سهم زنان در آینده افغانستان برگزار شده بود.

Cats have more freedom than Afghan women - Meryl Streep.jpg

 مریل استریپ بازیگر معروف هالیود پیش از نمایش مستند چهار زن از کشورهای جهان خواست که به نمایندگی از زنان، در امور افغانستان مداخله کنند.
 
او با اشاره به عقب‌گرد زنان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان گفت که زنان افغان پیش‌تر از زنان در سوئیس از حق رأی برخوردار بودند.

استریپ افزود، "من در سال 1971 از دانشگاه در نیویارک فارغ شدم و در این سال زنان سوئیسی حق رأی دادن را به دست آوردند. اما زنان افغان برای نیم قرن پیش از آن از حق رأی برخوردار بودند."
 
او گفت، زنان افغانستان در دهه دموکراسی یا دهه 60 میلادی از حق رأی دادن در انتخابات پارلمانی برخوردار بودند؛ زنان چپی به طور اخص در انتخابات فعال بودند.
 
مریل استریپ از کشورهای جهان، به خصوص کشورهای سنی مذهب مسلمان، خواست تا به نمایندگی از زنان افغان و برای تغییر وضعیت آنان، اقدام کنند.
 
او گفت محدودیت‌های حقوقی و اجتماعی موجود برای زنان افغانستان زنگ هشداری برای کشورهای دیگر نیز است.
 
خانم استریپ با اشاره به حقوق زنان افغان در طول چند دهه گذشته گفت که در حاکمیت طالبان "یک گربه ماده بیشتر از یک زن حق دارد. گربه می‌تواند دم یک خانه بنشیند و آفتاب را در صورت خود حس کند. گربه می‌تواند به دنبال یک سنجاب در پارک بدود. اما، پارک به دستور طالبان به روی زنان و دختران افغان بسته است."

مری لوئیز «مریل» استریپ را معمولا «بهترین بازیگر زن نسل خود» توصیف می‌کنند و اساساً بابت تنوع در نقش‌ها و لهجه‌هایش مشهور است. او در طول چهار دهه فعالیت افتخارات گوناگونی شامل رکورد ۲۱ بار نامزدی در مراسم اسکار (برندهٔ سه جایزه) و رکورد ۳۲ بار نامزدی در جوایز گلدن گلوب (برندهٔ هشت جایزه) کسب کرده‌است.

Cats have more freedom than Afghan women - Meryl Streep1.jpg

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید