شنبه, 05 تیر 1400 12:57

معرفی سریال «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad) | واقعیت و خیال در راه آزادی

نوشته شده توسط سی و یک نما
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معرفی سریال «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad) معرفی سریال «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad) سی و یک نما

سی و یک نما - سریال جدید «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad) به کارگردانی بری جنکینز، برنده اسکار، با اقتباسی از رمان پرفروش «راه آهن زیرزمینی» نوشته‌ کلسن وایتهد ساخته‌ شده است.

سریال «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad) مجموعه‌ای کوتاه است که بری جنکینز بر اساس رمانی به همین نام از کالسن وایتهِد، خلق و کارگردانی کرده و از ۲۴ اردیبهشت در «آمازون پرایم ویدیو» عرضه شده است.

The Underground Railroad (1).jpg

جنکینز که اولین بار سال ۲۰۰٨ با نخستین فیلمش «داروی مالیخولیا» تحسین شد، با دو فیلم بعدی‌اش و به‌خصوص «مهتاب» (برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین فیلم) در فصل جوایز یکی از بهترین‌ها بود. «راه‌آهن زیرزمینی» اولین سریال جنکینز است که امتیاز میانگین فوق‌العاده ۹۲ از صد را از ۳۵ منتقد در «متاکریتیک» گرفته است.

توسو امبدو، آرون پیر، جوئل اجرتون، چیس دبلیو دیلن و امبر گری از بازیگران این سریال هستند. «راه آهن زیرزمینی» از سرویس آنلاین آمازون پرایم ویدیو پخش شده است.

The Underground Railroad (6).jpg

در خلاصه داستان این سریال آمده است: زن جوانی به نام کورا در جریان تلاشش برای فرار از «دیپ ساوث» و نظام بی‌رحم برده‌داری، کشف شگفت‌انگیزی می‌کند.

رمان راه‌آهن زیرزمینی رمان ششم نویسنده آمریکایی کلسن وایتهد است و برنده جایزه پولیتزر برای داستان ۲۰۱۷، جایزه کتاب ملی برای داستانی ۲۰۱۶ و جایزه آرتور کلارک و مدال اندرو کارنگی برای تعالی ۲۰۱۷ شده‌است.

The Underground Railroad (7).jpg

داستان راه‌آهن زیرزمینی دربارهٔ زن جوان و برده‌ای به نام کورا است که به وسیله راه‌آهن خیالی از نظام برده‌داری در آمریکا فرار می‌کند. کورا از جورجیا، کارولینای جنوبی، کارولینای شمالی، تنسی و در نهایت به ایندیانا سفر می‌کند. کورا در هر مرحله از این مسیر خطرناک با یک افسانهٔ برده داری مواجه می‌شود که شاهد جنایات متعدد است. او تلاش می‌کند تا به امیدش برای زندگی بهتر ادامه دهد.

گاردین درباره این رمان نوشته است، این جایزه پولیتزر در دانشگاه کلمبیا به نویسندهٔ این اثر «کلسن وایتهد» داده شد. این رمان پیش از این موفق به کسب چندین جایزه از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا شده بود. به عقیدهٔ داوران جوایز «پولیتزر» «کلسن وایتهد» هوشمندانه واقع‌گرایی و تمثیل را درآمیخته و خشونت برده‌داری و حزن‌انگیزی فرار را در داستانی برای جامعه معاصر آمریکا نشان داده‌است.

The Underground Railroad (8).jpg

شاید به نظر برسد که چون موضوع اصلی رمان، برده‌ها و سیاهان بوده‌اند، این جایزه به آن اهدا شده است. خب، قضیه این است که دستمایه رمان همان موضوع روز آمریکا و جهان است ولی این تنها برگ برنده‌اش نیست. موضوع این است که قلم وایتهد ظاهرا قادر است هر خواننده‌ای را مجاب کند که چیزی بیشتر از مضمون مهم است و تکنیک و فرم و واژه‌ها و کلمات هم می‌توانند مؤثر باشند در ذوق خواننده. حالا بعد از چهار سال این رمان را به سریال برگردانده‌اند.

رمان راه آهن زیرزمینی در ایران اولین بار در سال 96 توسط انتشارات آزرمیدخت به چاپ رسیده و در سال 97 تجدید چاپ شده است.

The Underground Railroad (9).jpg

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید