پنج شنبه, 29 آبان 1399 14:34

معرفی فیلم سینمایی مارتین ایدن (Martin Eden)

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
معرفی فیلم سینمایی مارتین ایدن (Martin Eden) معرفی فیلم سینمایی مارتین ایدن (Martin Eden)

سی و یک نما - فیلم سینمایی «مارتین ایدن» محصول سال 2019 یک درام عاشقانه و تاریخی است که توسط پیئترو مارچلو کارگردانی شده است. این فیلم اقتباسی آزاد از رمان مشهور جک لندن به همین نام است.

 فبلم سینمایی «مارتین ایدن» (Martin Eden) درامی عاشقانه و تاریخی محصول مشترک ایتالیا و فرانسه به کارگردانی پیئترو مارچلو است. مارچلو بعد از سال‌ها مستندسازی، اولین فیلم بلند داستانی‌اش را در سال ۲۰۱۵ با عنوان «گم‌شده و زیبا» ساخت و به بخش مسابقه اصلی جشنواره لوکارنو راه یافت. چندین فیلم او در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم به نمایش درآمده‌اند و نامزدی‌ها و جوایز متعددی را دریافت کرده‌اند.

«مارتین ایدن» که اقتباس آزادی از رمان جک لندن به همین نام است، برای کسب شیر طلایی جشنواره ونیز ۲۰۱۹ رقابت کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد اصلی را نصیب لوکا مارینِلی کرد. «مارتین ایدن» که جایزه پلتفرم را هم از جشنواره تورنتو برد و امتیاز میانگین ۷۳ از صد را از شانزده منتقد در «متاکریتیک» گرفته، از ۲۵ مهر در ایالات متحده عرضه شده است.

Martin Eden (1).jpg

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مارتین ایدن به‌ سختی می‌کوشد از شرایط و موقعیت کارگری خود فاصله بگیرد و به‌واسطه خودآموزی، جایگاهی در میان نخبگان ادبی جامعه‌اش پیدا کند.

مارچلو داستان فیلم را به شکلی روایت می‌کند که گویی بخش‌هایی از آن در ایتالیای پیش از جنگ جهانی دوم، ایتالیای دهه ۱۹۷۰ و سال‌های ابتدایی قرن بیستم می‌گذرد. همین شیوه روایت جذابیت بصری ویژه‌ای به اثر می‌دهد که مخاطب را تا پایان نمایش فیلم در سالن سینما نگه می‌دارد. ضمن اینکه فراز و فرودهای سرگذشت مارتین ایدن نیز در تبدیل شدن این فیلم به یک اثر سینمایی دلنشین تاثیر فراوانی دارد.

Martin Eden (3).jpg

تهیه کنندگی فیلم مارتین ایدن به عهده پیترو مارچلو، بپه کاسکتو، توماس اوردونو، مایکل وبر و ویولا فوگن بوده و فیلمنامه آن را پیترو مارچلو با کمک مائوریتسیو برائوچی نوشته است. موسیقی این فیلم ساخته مارکو مسینا و ساشا ریچی است.

در این فیلم لوکا مارینلی، کارلو چکی، جسیکا کرسی، وینچنزو نمولاتو، مارکو لئوناردی، دنیس ساردیسو، کارمن پوملا نقش آفرینی می کنند.

Martin Eden (2).jpg

مارتین ایدن یک از رمانهای جک لندن نویسنده آمریکایی است که در سال ۱۹۰۹ منتشر شده است.

مارتین ایدن در این کتاب نویسنده ای خودآموخته‌ است که سعی دارد تا از راه نویسندگی به شهرت دست یابد و با محبوبش «روت مورس» ازدواج کند. او که از طبقه کارگر برخاسته با مخالفت پدر روت روبرو است. مارتین ایدن سرانجام با رنج و زحمت به موفقیت دست می‌یابد ولی به خاطر شکست در عشق روت و سرخوردگی از جامعه بورژوازی خود را می‌کشد.

جک لندن در پرورش شخصیت مارتین از تجربه‌های زندگی خود الهام گرفت اما او را (بر خلاف خودش که سوسیالیست بود) فردگرایی مخالف سوسیالیسم توصیف می‌کند. لندن که از دریافت جوایز متعدد برای موفقیت هایش ناخشنود بود، مارتین ایدن را به عنوان اعتراضی بر فردگرایی و نقدی بر جاه طلبی به وجود آورد؛ با این حال، بسیاری از تحسین کنندگان این نویسنده آمریکایی، بخش اعظمی از جایگاه او به عنوان نویسنده ای کلاسیک را مرهون این کاراکتر جاه طلب می دانند. اندرو سینکلر در مقدمه ی کتاب، تناقض حمایت لندن از سوسیالیسم و فردگرایی او را به بحث می گذارد. سینکلر، شباهت ها و تفاوت های زندگی مارتین ایدن و جک لندن را با تمرکز بر مشکلات روحی نویسنده و تأثیر آن ها بر چگونگی به تصویر کشیده شدن این شخصیت، به تفصیل شرح می دهد.

Martin Eden (4).jpg

کتاب مارتین ایدن با استقبال نویسندگان تازه‌کار نیز روبرو شده‌است چرا که به آنان راه مقاومت و کوشش در راه نویسنده شدن، و نویسنده موفق شدن، را می‌آموزد. این کتاب توسط نشر دنیای نو و با ترجمه محمدتقی فرامرزی به فارسی ترجمه شده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید