چهارشنبه, 19 آبان 1395 02:45

نگاهی به فیلم ترسناک نفس نکش/ قاتلی که نابیناست،گوش های تیزی دارد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(10 رای‌ها)

سی و یک نما- یکی از فیلم های پرفروش سال 2016 تا به امروز، فیلم "نفس نکش" ساخته ی "فد آلوارز" در ژانر فیلم های ترسناک و دلهره آور است که از نمونه های دیگر اینگونه فیلم ها در سالهای اخیر قابل قبول ترو متفاوت تر به نظر می رسد. فیلم یک شعار پنهان در عنوان دارد و اینکه :"برای زنده ماندن باید نفس نکشی چرا که این قاتل کور گر چه نمی بیند اما به خوبی می شنود حتی صدای نفس های تورا".

راکی دختر جوانی که از شرایط خانوادگی رنج می برد ، پدرش آنها را ترک کرده و مادرش زنی بی بند و بار است که او را از کودکی آزار می داده تنها یک هدف دارد،اینکه خواهر کوچکترش را از این شرایط زندگی نجات دهد و با او خانه را ترک کند تا سرنوشتش مثل راکی نشود. راکی به همراه دوست پسر ویک جوان دیگر گروه سارقینی را تشکیل می دهند که رد آدم های پولدار را از طریق پدر دوست پسرش که شرکت نصب سیستم های امنیتی منازل را دارد می گیرند و به این خانه ها دستبرد می زنند.
حالا نوبت به آخرین سرقت آنها رسیده که بعد از آن می خواهند به کالیفرنیا مهاجرت کنند و زندگی تازه ای بسازند اما انگار این انتخاب آخر با بقیه فرق می کند.
آنها می خواهند به خانه ی یک کهنه سرباز جنگ خلیج فارس که سالها در عراق بوده و صدمات روحی و جسمی بسیار دیده است و بینائی اش را هم از دست داده دستبرد بزنند چرا که دختر این پیرمرد با اتومبیل دختر یکی از ثروتمندان شهر تصادف کرده و کشته شده و مرد ثروتمند حکم برائت دخترش را با پول زیادی از این سرباز کهنه سرباز جنگ خریده است.این مرد منزوی و به نظر از کارافتاده در جائی دور از شهر زندگی می کند و پول هایش را نیز در خانه نگه می دارد، در صندوق مجهز به سیستم امنیتی.

Tolentino-Twisted-Appeal-of-Dont-Breathe-1200.jpgنفس نکش تمام ویژگی های یک اثر ترسناک مهیج را دارد و برخلاف فیلم های تکراری، قرار نیست چند نفر در خانه یا مکان خاصی محبوس شوند و یکی یکی به شکل فجیعی به قتل برسند. این بازی ، بازی موش و گربه است و یا بهتر بگوئیم بازی مار و پله.

" فد آلوارز "با تبحر خاصی فیلمش را کارگردانی کرده و اتفاق ها اصول خاصی دارد و ضعف ها را زیر لحظات چندش آورمعمول شده در فیلم های ترسناک پنهان نمی کند و با وجود این جذابیت وکشش را هم از دست نمی دهد. در این فیلم ما با یک قاتل کاملا سیاه و قربانیان کاملا سفید رو به رو نیستیم و حتی فرصت پیدا می کنیم که باور کنیم چطور شرایط می تواند از یک انسان معمولی یک جانی خطرناک بسازد.

میزانسن و دکوپاژ فیلم نفس نکش از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن است که فیلم را یکدست کرده و تنها نقطه ضعف در نفس نکش این است که گاه شخصیت ها فناناپذیر می شوند ، گلوله می خورند، ضربه های غیر قابل تصور با اشیاء سنگین لت و پاره شان میکند، از ارتفاع پرت می شوند و باز هم زنده میماند تا وقتی که کارگردان و فیلمنامه نویس تصمیم به مرگشان بگیرند .

DontBreatheHP-1200x630-e1472769485847.jpg"نفس نکش" با یک سکانس خوب از یک نمای خیلی باز آغاز می شود. نمائی طولانی با روندی کند و تاثیرگزار از شخصی که جنازه ای را روی زمین می کشد و رد پهنی از خون به صورت خطوطی نا مرتب روی زمین می ماند و به نظر این بهترین شروع برای فیلم است که زمان و مکان را هم برای مخاطب در ابهام قرار می دهد.شب – خارجی – نا کجا آباد. و بعد، فیلم در روز روشن ادامه پیدا می کند که این یعنی روندی مناسب برای جاذبه ی یک فیلم دلهره آور.
توضیح بیشتر در مورد این فیلم شاید به حس دیدن آن لطمه می زند، پس اگر طرفدار فیلم های ترسناک هستید پیشنهاد می کنم "نفس نکش" را ببینید.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید