سه شنبه, 23 دی 1399 17:19

«کیهان کلهر» مشاورِ موسیقیِ آخرین اثرِ تحسین‌شده‌ی «پیکسار»/ «روح» Soul در بینِ رتبه‌های برترِ IMDb

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«کیهان کلهر» مشاورِ موسیقیِ آخرین اثرِ تحسین‌شده‌ی «پیکسار»/ «روح» Soul در بینِ رتبه‌های برترِ IMDb «کیهان کلهر» مشاورِ موسیقیِ آخرین اثرِ تحسین‌شده‌ی «پیکسار»/ «روح» Soul در بینِ رتبه‌های برترِ IMDb

ریحانه محمودی /سی و یک نما_ کم تر از بیست روز به پایانِ سالِ ۲۰۲۰ باقی مانده بود که «والت دیزنی پیکچرز»، انیمیشنِ «روح» Soul ساخته‌ی کمپانی «پیکسار» را منتشر کرد تا روحِ تازه‌ای در سالِ نو به سینما بدمد. این انیمیشن که اولین بار در جشنواره‌ی فیلمِ لندن به نمایش درآمده بود، نقشه‌ی اکران در سینماها را داشت که شیوعِ گسترده‌ی ویروس کرونا باعث شد به صورت دیجیتالی و از طریق شبکه‌ی اینترنتی «دیزنی پلاس» منتشر شود. هر چند این اتفاق تاثیری بر استقبالِ فوق‌العاده‌ی مخاطبان در تمامی سنین و البته تحسین فراوانِ منتقدان نداشت.

 «پیت داکتر» کارگردان‌ انیمیشن‌های موفقِ «بالا» Up «کارخانه‌ی هیولاها» Monsters, Inc و «درون و بیرون» Inside Out که دو بار موفق به دریافتِ جایزه‌ی اسکارِ بهترین انیمیشن‌ برایِ «بالا» و «درون و بیرون» شده است، این بار نیز با ساختِ انیمیشن «روح» ثابت کرد بی‌دلیل نیست که او را به عنوانِ مدیر ارشد خلاقیت؛ نابغه‌ی کمپانی پیکسار می‌دانند.

«روح» داستانِ معلمِ موسیقی میانسال و مجردی به نامِ «جو گاردنر» با صداپیشگیِ «جیمی‌ فاکس» را روایت می‌کند که آرزو دارد روزی با یک گروه موسیقی جاز روی صحنه بنوازد، ولی درست در زمانی که بیشتر از همیشه به آرزوی دیرینه‌اش نزدیک شده است، دچار حادثه‌ای می‌شود که مسیرش را دگرگون می‌کند...

در حالی که موفقیت‌های این انیمیشنِ جذاب و بحث‌برانگیز که بسیاری، آن را از بخت‌های اصلیِ اسکار ۲۰۲۱ می‌دانند ادامه دارد و نامِ این انیمیشن نیز با امتیازِ ۸.۲ در میانِ ۱۵ انیمیشنِ برترِ وب‌سایتِ IMDb دیده می‌شود؛ نکته‌ای که مورد تشویق و توجهِ مخاطبانِ ایرانی قرار گرفته حضورِ «کیهان کلهر» موسیقیدان، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی برجسته‌‌ی ایرانی به عنوان مشاور موسیقیِ این پروژه‌ی هالیوودی است.

«کیهان کلهر» که جوایز و افتخاراتِ بین‌المللی بسیاری در کارنامه‌ی خود دارد، پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ با «فرانسیس فورد کاپولا» در فیلمِ «جوانی بدون جوانی» همکاری داشته است.

او در سالِ ۲۰۰۴ با دو اثر، نامزدِ جایزه‌ی «گرمی» بود و در سالِ ۲۰۱۷ جایزه‌ی گرمیِ «بهترین آلبوم جهانی سال» را دریافت کرد. کیهان کلهر اولین نوازنده‌ی ایرانی است که برنده‌ی جایزه‌ی معتبر جهانی «وومکس» به عنوان هنرمندِ برتر در سالِ ۲۰۱۹ شده‌است.

همکاریِ او با پروژه‌ی موفقِ «روح» ادامه‌ای بر فعالیت‌های هنریِ افتخار‌آمیزش در سطحِ بین‌المللی است که امید به استمرارش داریم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید