دوشنبه, 17 شهریور 1399 11:15

یرژی منتسل کارگردان سرشناس چک و برنده جایزه اسکار درگذشت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
یرژی منتسل کارگردان سرشناس چک و برنده جایزه اسکار درگذشت یرژی منتسل کارگردان سرشناس چک و برنده جایزه اسکار درگذشت

سی و یک نما - یرژی منتسل کارگردان معروف جمهوری چک که با عناوین شاعر سینما و یک بشردوست شناخته می‌شد و در کارنامه فیلمسازیش دریافت جایزه اسکار را داشت، در ۸۲ سالگی درگذشت.

 

به گزارش سی و یک نما به نقل از ورایتی، یرژی منتسل کارگردان، نویسنده و بازیگر شنبه پس از یک دوره طولانی بیماری از دنیا رفت.

اواخر یکشنبه همسر وی با انتشار پستی در اینستاگرام و فیسبوک خبر درگذشت وی را اعلام کرد.

منتسل جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار را برای فیلمی که سال ۱۹۶۶ با عنوان «قطارهای تحت نظر» ساخته بود، دریافت کرد. این فیلم درباره نازی‌ها بود و از این کارگردان چهره‌ای ساخت که به عنوان یکی از رهبران موج نوی چک شناخته شد و نامش در کنار چهره‌هایی چون میلوش فورمن و ورا چیتیلووا جای گرفت.

وی یک بار دیگر نیز نامزد اسکار فیلم خارجی زبان در سال ۱۹۸۶ برای کمدی سیاه «دهکده عزیز کوچولوی من» شده بود.

منتسل همکاری طولانی مدتی با بهومیل هرابال نویسنده مشهور چک داشت که نویسنده رمان «قطار تحت نظر» بود. وی از کتاب دیگر وی «کوتاه کردن» و «چکاوک‌های روی بند» نیز اقتباس سینمایی به عمل آورده بود. این فیلم آخری که درباره مبارزات کارگری بود با مخالفت مقامات کمونیست روبرو شد و تا پس از انقلاب مخملی سال ۱۹۸۹ اجازه نمایش نیافت.

منتسل برنده شیر طلا برای یک عمر دستاورد هنری بود و در جشنواره فیلم کارلووی واری نیز از وی تجلیل شد. او مدال مریت، نشان فرانسه برای ادبیات و هنر و جوایز دیگر بین‌المللی را در کارنامه داشت.

وی در عین حال به عنوان بازیگر نیز فعالیت می‌کرد و در حدود ۸۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده بود. آخرین نقش‌آفرینی وی در درامی به کارگردانی مارتین سولیم با عنوان «مترجم» شکل گرفت.

یان هریبژیک کارگردان چک که سال ۲۰۰۰ نامزدی اسکار را کسب کرد در توییتی نوشت: از او برای همه کارهایی که برای ما کرد، سپاسگزارم. خداحافظ عالیجناب ...

منتسل از سال ۲۰۱۷ که جراحی مغز انجام داد در منزل تحت مراقبت بود. همسرش از وی به عنوان مردی شجاع، با ذوق و با اراده فوق‌العاده برای زندگی و شوخ‌طبعی یاد کرد.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید