شنبه, 24 تیر 1396 18:39

به بهانه درگذشت پروفسورمريم ميرزاخانى / وقتی "دو دوتای" زندگی "چهارتا " نمی شود

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
به بهانه درگذشت پروفسورمريم ميرزاخانى / وقتی "دو دوتای" زندگی "چهارتا " نمی شود به بهانه درگذشت پروفسورمريم ميرزاخانى / وقتی "دو دوتای" زندگی "چهار" تا نمی شود

سی و یک نما – چهار سال بود که می دانستیم یکی ازپرافتخارترین زنان دنیا که از بخت خوش مان ایرانی است به نوعی بد خیم و موذی از سرطان مبتلا شده است. مریم قوی بود اما ملکه ی اول ریاضی هر کار کرد نتوانست این معادله پیچیده زندگیش را حل کند. او که مفتخر است مسئله ای لا ینحل از ریاضی را حل و به نام خود ثبت کرده، او که اساتیدش می گفتند ریاضی را شاعرانه می فهمد،  حالا  میبیند که گاهی دو دوتای زندگی چهار تا نمی شود...به همین سادگی . و ما امروز چقدر از رفتن او برای خودمان متاسفیم و برای جامعه علمی دنیا. چقدر متاسفیم از مرگ نابغه ای که مثل خلیج فارس، در هر جا که بدرخشد در وهله اول ایرانی است.

 

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران ، در دو سال متوالی، سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبهٔ اول طلای جهانی را به دست آورد.
مریم میرزاخانی دوره کارشناسی ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و سرآمد دانشگاه شد که اساتید برای او آینده غیر قابل تصوری را پیش بینی می کردند. در اسفندماه ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود (مسابقات ریاضی دانشجویی) به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند جان باختند ( که هنوز هم تاسف این حادثه را که بی توجهی مسئولان نیزدر آن مشهود است می خوریم) و مریم میرزاخانی از جمله دانش‌آموزان بازماندگان این سانحه بود.
او با دریافت بورسیه از طرف دانشگاه هاروارد به آنجا رفت و دورهٔ دکتری خود را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشت.
نابغه ریاضی ما به همراه ۹ محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست۱۰ استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت. به نوشتهٔ یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولاً از چشم عموم پنهان مانده‌اند.

میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون نشان داد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت.
دکتر مریم میرزاخانی ، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد نخستین بانوی ریاضی‌دان تاریخ لقب گرفت که توانسته مدال فیلدز، معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند.

"مدال فیلدز"، بالاترین نشان علمی رشته ریاضی که مختص دانشمندان برگزیده زیر ۴۰ سال است و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود. و حالا او دقیقا در سن چهل سالگی چشم از جهان فرو بست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید