شنبه, 29 بهمن 1401 20:26

حسن ناهید درگذشت / وقتی که نی از جدایی‌ها شکایت می‌کند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
حسن ناهید درگذشت / وقتی که نی از جدایی‌ها شکایت می‌کند حسن ناهید درگذشت / وقتی که نی از جدایی‌ها شکایت می‌کند

سی و یک نما - حسن ناهید نوازنده پیشکسوت نی و از نوازندگان سرشناس موسیقی ردیف دستگاهی ایران در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

خانه موسیقی روز جمعه ۲۸ بهمن‌ماه با انتشار این خبر اعلام کرد آقای ناهید که از مدتی قبل در بستر بیماری بود، شامگاه پنج‌شنبه در منزل خود درگذشت.

او متولد ۱۳۲۲ در کرمان بود و از ۱۰ سالگی موسیقی کار کرد. او از ۱۸ سالگی نزد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی ـ نوازنده مطرح نی ـ بود و مدتی پس از یادگیری نوازندگی نی برای شرکت در ارکستر رودکی متشکل از چهره‌های سرشناس موسیقی ایران از جمله علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی و فرهاد فخرالدینی دعوت شد.

حسن ناهید سپس در سال ۱۳۴۱ به دعوت حسین قوامی همکاری خود را با برنامه رادیویی «گل‌ها» آغاز کرد. او بعدها در ارکستر فرامرز پایور به نوازندگی نی پرداخت.

نوازندگی در ارکستر «گل‌ها» به رهبری روح‌الله خالقی، نوازندگی در ارکستر «صبا» به رهبری حسین دهلوی و نوازندگی در ارکستر گروه «پایور» به سرپرستی فرامرز پایور از جمله تجربیات گروهی این هنرمند متولد کرمان به شمار می‌رود.

او همچنین در دوران فعالیت حرفه‌ای خود کنسرت‌هایی در کشورهای ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، آلمان و اتریش برگزار کرد.

انتشار آلبوم‌های «گل و نی» و «آوای نی» شامل تک‌نوازی در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی از دیگر فعالیت‌های ماندگار آقای ناهید در عرصه موسیقی به شمار می‌روند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید