جمعه, 03 فروردين 1397 04:30

درباره ی نمایشِ دیور/ شخصیتی که زمان نوشتن آن بغض به گلویم چنگ می انداخت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
درباره ی نمایشِ دیور/ شخصیتی که زمان نوشتن آن بغض به گلویم چنگ می انداخت درباره ی نمایشِ دیور/ شخصیتی که زمان نوشتن آن بغض به گلویم چنگ می انداخت

سی و یک نما – در تعطیلات نوروزی و تنها فرصتی که تهران مجال دارد تا نفس بکشد، دیدن یک نمایش خوب آن هم بی دغدغه ترافیک رسیدن به محل اجرا،به نظر غنیمتی است.هاله مشتاقی نیا درباره تازه ترین نمایشی که نوشته چنین می گوید:

از هفتم فرودین نمایش "دیور" به صحنه می رود. از دو سال پیش ایده ی نوشتنِ نمایش نامه ای از روابط در بستری از جنایت در ذهنم می چرخید. از سویی دیگر واکاوی قضاوت در فضای مجازی و کامنت نویسی ها، برای ما که دیگر فضای مجازی در زندگی حقیقی تنیده شده، دغدغه ای شده بود... تا این که در فضای مجازی خبر قتل ِحمید صفت / رپر معروف پیچید و به سرعت کمپین #حمید_صفت_را_آزاد_کنید، تشکیل شد... می دانستم که دیگر متنی خواهم نوشت.

وقتی آریان رضائی از من نمایش نامه ای برای تئاتر تعاملی خواست، به این نتیجه رسیدم، آن چه از مدت ها پیش در ذهنم بود، در این شیوه ی اجرایی جذاب خواهد شد، خاصه این که او خودش هم از قبل ایده هایی برای بازسازی فضای مجازی و استفاده از تکنولوژی در سالن اجرا داشت.
"دیور " متنی است که آن را بر اساس تئاتر تعاملی نوشته ام و تلاش کرده ام در صحنه های آن چالش لازم برای تماشاگر وجود داشته باشد. و تنها متنی از من است که تنها و فقط یک جلسه به تمرینات گروه سر زده ام. دلیل اصلی آن این است که تصمیم داشتم با نگاهِ خودِ آگوستو بوال، متن را به جریان کشفِ گروه بسپارم، بدون تحلیلِ چهارچوب های متن که از همان ابتدا از سوی من عنوان شود و ...

این نمایش فرصت همکاری با طراح صحنه ی خوش فکر، منوچهر شجاع را هم برایم داشت. تسلط ایشان بر جزئیات متن و بحث و تبادل نظر درباره ی آن با ایشان برایم خوشایند بود.

گروه بازیگری که در این اجرا به نقش هایم جان دادند: جناب فرید قبادی که توانایی و تجربه ی ایشان برای هر گروهی غنیمت است. محمد هادی عطایی که ایفاگر نقش مانی منفرد است، شخصیتی که زمان نوشتن آن بغض به گلویم چنگ می انداخت ... و الهام شعبانی عزیزم که یکی دیگر از زن های قصه هایم را بازی می کند، پانتی/ معصومه.

گروه بازیگرانِ عزیز در لایو استوری خاصه حضور بانوی پیشکسوت رویا افشار که هر چند کوتاه، گرم است و گرامی.

خودم ، هم زمان با شما تماشاگرانِ همراه برای اولین بار به طور کامل در ترکیب با فضای مجازی و تعامل و مشارکت با شما "دیور" را تماشا خواهم کرد. دوست دارم از این نمایشِ مستقل حمایت کنید. هم اکنون پیش فروش بلیت در سایت تیوال آغاز شده است.

برای آریان رضائی چه در اجرای دیور که تلاش کرد به متن وفادار بماند و ایده هایی را که درباره ی آن صحبت شده بود، اجرایی کند و چه در کارهای آینده گروهِ مونو/ شورایی که چندین سال است به طور مستمر درباره ی آن تحقیق می کند،آرزوی موفقیت دارم.

هاله مشتاقی نیا /دوم فروردین نود و هفت

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید