سه شنبه, 03 بهمن 1396 03:30

نمایشی که عقیم ماند / بیانیه‌ی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌ تئاتر ایران درواکنش به توقیف «روز عقیم»

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایشی که عقیم ماند / بیانیه‌ی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌ تئاتر ایران درواکنش به توقیف «روز عقیم» نمایشی که عقیم ماند / بیانیه‌ی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌ تئاتر ایران درواکنش به توقیف «روز عقیم»

سی و یک نما - روز عقیم به کارگردانی حسین کیانی، برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر توقیف شد. این خبری بود که از دیروز موجب اعتراض اهالی تئاتر و هنرمندان قرار گرفت.«روز عقیم» به وضعیت سه زنِ گریخته از چنگ هجوم‌آوران به محله قلعه زاهدی می‌پردازد.کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ایران نیز در واکنش به این توقیف بیانیه ای صادر کرده است.

در خلاصه داستان «روز عقیم» آمده است: «در شرایط بحرانی سقوط رژیم پهلوی، محله قلعه زاهدی مورد هجوم و تخریب قرار می‌گیرد. سه زن که از چنگ هجوم‌آوران می‌گریزند به زیرزمین خانه‌ای بزرگ در مرکز شهر پناه می‌برند. زیرزمینی که چند مرد در طبقه بالای آن مشغول سلاخی کردن هستند»....
متن بیانیه به این شرح است:
کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌ی تئاتر ایران ضمن ابراز تأسف عمیق از توقیف نمایش «روز عقیم» که به‌دلیل پایبندی به مسئولیت‌های روشنگرانه‌ی تئاتر در افشای بحران‌های اجتماعی و مطرح ساختن آلام و رنجش‌های قشر ستم‌دیده‌ی جامعه، ازاجرای آن در سی‌و‌ششمین جشنواره‌ی تئاتر فجر ممانعت بعمل آمده، از مسئولین فرهنگی کشور و همه‌ی نهاد‌ها و ارگان‌های ذی‌ر‌بط می‌‎خواهد تا با جلوگیری از ادامه‌ی چنین روش‌های تهدید‌کننده و بحران‌زا، به مسئولیت خود در دفاع از حقوق جامعه عمل کرده و مانع از اعمال اراده‌ای شود که با ایجاد انسداد فرهنگی هر روز، بیش از پیش عرصه را برای مشارکت عمومی و ایجاد عزم ملی در رفع معضلات اجتماعی محدودتر می‌سازد. بدیهی است که ادامه‌ی چنین سیاست‌های باز‌دارنده‌ای نه‌تنها نمی‌تواند سرپوشی بر وجود بحران‌ها اجتماعی باشد، بلکه موجب می‌شود تا جامعه با نااُمید شدن از روش‌های فرهنگی و مدنی در بیان رنجش‌های خود، شیوه‌های دیگری را بیازماید که در این‌صورت مسئولیت تبعات ناگوار آن بیش از هر چیز متوجه متصدیان فرهنگی و ناکارآمدی دستگاه‌های ذی‌ربط در ایجاد سازوکارهای منطقی برای شنیدن صدای جامعه و مهار بحران‌های اجتماعی است. باشد که با هم‌گرایی و مدارا، همه‌ی ما سهمی در برپایی فردایی روشن داشته باشیم.

کانون نمایشنامه‌نویسان خانه‌ی تئاتر ایران


۹۶/۱۱/۳

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید