جمعه, 05 دی 1393 14:36

نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان" افتتاح شد / فاطمه معتمدآریا: برای مرتضی احمدی غمی ندارم

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان" افتتاح شد / فاطمه معتمدآریا: برای مرتضی احمدی غمی ندارم نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان" افتتاح شد / فاطمه معتمدآریا: برای مرتضی احمدی غمی ندارم

سی و یک نما- نمایش ˝ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان˝ به نویسندگی اردشیر صالح‌پور و کارگردانی مریم معترف با حضور فاطمه معتمد آریا در تماشاخانه سنگلج افتتاح شد.

 مراسم شب چراغ نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان " با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. در این مراسم یونس آبسالان مدیر تماشاخانه سنگلج ضمن قدردانی از حضور تمام هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند، گفت: در نشانه‌شناسی نمایش ایرانی که ابتدا از چهارپایه شروع می‌شود دو پایه جلویی به مثابه دانش و بینش و دو پایه پشتی به مثابه صبر و استقامت است و این یعنی نشانه‌ای که خاص زمانه ما و هنرمند ایرانی است و دانش، بینش، صبر و سواد را یک هنرمند به مثابه یک انسان فرهیخته ایرانی می‌تواند دارا باشد.

او ادامه داد: می‌توان هنرپیشه خوبی بود اما هنرمند بزرگ کسی است که این چهار شاخصه را باهم دارد و میهمان امشب ما خانم معتمدآریا هر چهار ویژگی را دارد و خوشحالم که بانوی دیگر خانم معترف که در واقع امشب میزبان راستین شما است نیز از همه این ویژگی‌ها برخوردار است.

مدیر تماشاخانه سنگلج در سخنان دیگری خاطرنشان کرد: درشیوه‌های نمایش ایرانی همیشه تلاش ما بر این بوده که اگر بنا است صورتی از نمایش امروزی شکل بگیرد همین اجرایی باشد که می‌بینیم، یعنی برگرفته شده از تمام شیوه‌های نمایش‌های گذشته ما و در عین حال با یک نگاه متضاد نسبت به این اندیشه.

آبسالان با این توضیح که هنرمند به مثابه وجدان بیدار بحران امید و نامیدی زمانه خود است، تاکید کرد: هنرمند باید در عین نگاهی که به اسلاف اندیشه‌های دیرین دارد، نگاهش به سمت پیشرفت باشد و تماشاخانه سنگلج افتخار دارد به مثابه جایگاه نمایش ملی ایران یکی از این نمایش‌ها که چنین خاستگاهی دارد را میزبانی می‌کند.

در ادامه مراسم مریم معترف کارگردان نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب... " نیز ضمن تشکر از حضور تمام هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند، با اشاره به حضور فاطمه معتمدآریا در این مراسم و تقدیر ویژه از این هنرمند، گفت: از آنجا که خانم معتمدآریا یکی از معدود بازیگرانی هستند که هم نفش‌های جدی را به خوبی ایفا می‌کنند و هم در ایفای نقش‌های طنز و کمدی هنرمند توانمندی به شمار می‌روند و به دلیل اینکه نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب..." نیز یک نمایش طنز و کمدی است علاقمند بودم که ایشان در مراسم شب چراغ حضور پیدا کنند و چراغ نمایش ما را روش کنند و ایشان هم لطف کردند و دعوت ما را پذیرفتند.

فاطمه معتمد آریا نیز پیش از روشن کردن شمع‌های این نمایش طی سخنانی با اشاره به حضور روح‌انگیز کراچی که بخشی از نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانوگشسب..." نیز در واقع بر مبنای نسخه تصحیح شده‌ای از نوشته‌های او است، گفت: بسیار مفتخر هستم که با محققی که این سالها در خصوص مسائل زنان به طور جدی تحقیق کرده و این نمایش بر اساس بخشی از تحقیق او شکل گرفته است مواجه شدم.

او ادامه داد: برای من باعث افتخار است که در این مکان که از کودکی در آن عادت به دیدن نمایش داشتم حضور دارم؛ اگرچه هیچ وقت اینجا اجرایی نداشم به جز یکی دو بازبینی نمایش‌های سال‌های خیلی دور؛ ولی اینجا خانه اصلی تئاتر ایران است و این همه سادگی و مقاومت و زیبایی در شکل اصیل این سالن باعث می‌شود که انسان در آن احساس آرامش کند چراکه هیچ نقشی از تزویر، تظاهر و جلوه‌های ظاهری در این سالن نیست اما قلب انسان زمانی که به اینجا می‌رسد به آرامی می‌تپد و نه به اضطراب.

معتمدآریا همچنین متذکر شد: من اولین باری است که چنین کاری را به معنی افتتاح نمایش تجربه می‌کنم و باعث افتخار است که امشب به دعوت خانم معترف در اینجا حضور دارم.

این هنرمند عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر همچنین در ادامه این مراسم با یادی از مرحوم مرتضی احمدی بیان داشت: در ارتباط با مرگ این هنرمند عزیز و گرانقدر لازم می‌دانم تاکید کنم؛ هیچ غمی برای او ندارم، غم عظیمی در دل خودم و در دل همکارانم است چراکه یک استثنا و کسی که جایگزینی ندارد از بین ما رفته است. اما چون او همیشه در جمع و در بین مردم با شادی به مردم انرژی مثبت می‌داد بنابراین نمی‌خواهم هیچ غمی در کلامم وجود داشته باشد و تنها می‌خواهم از او به نیکی، پایداری و بزرگی یاد کنم.

در پایان این مراسم شمع‌هایی به عنوان نماد ویژه نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب... " توسط فاطمه معتمدآریا روشن شد.

همچنین هنرمندانی همچون داوود فتحعلی بیگی، روح‌انگیز کراچی، شهرام کرمی، فرهاد تجویدی، معصومه کاظمی، حسن باستانی، ناصر آویژه و... در این مراسم حضور داشتند.

نمایش " ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب" نوشته اردشیر صالح پور است و هنرمندانی همچون ابوالفضل حاج‌علیخانی، منیژه داوری، شیرین امامی، کامبیز طلایی، شهرام مسعودی، کاظم عینلی و... در آن ایفای نقش می‌کنند. همچنین این نمایش به کارگردانی مریم معترف کاری از گروه تئاتر آوا است و در آن میلاد قدیری به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، علی جباری موسیقی، فایزه فیض طراح و سازنده عروسک، سعید شاکرنیا طراح پوستر و بروشور، شیوا آشوری به عنوان مدیر صحنه، زهرا شایان‌فر مدیر روابط عمومی و میترا اسماعیلی به عنوان مدیر تبلیغات همکاری دارند. طراحی صحنه و لباس این نمایش را مریم معترف بر عهده دارد.

نمایش "ماجرای به شوی رفتن بانو گشسب دختر رستم دستان" هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

عکس از حسین موسوی فراز

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید