جمعه, 29 آذر 1392 19:57

بازیگری که با "شب یلدا" آمد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)


هما گویا – در رشته ی معماری تحصیل می کرد که ناتمام درسش را رها کرد و در اصفهان به بازیگری در نمایش روی آورد . اقبال  یارش بود که کارگردان اصفهانی
کارکشته ای چون "کیومرث پور احمد" او را برای بازی در یکی از بهترین فیلم هایش و شاید هم بهترین فیلمش یعنی "شب یلدا"انتخاب کرد.

"الهام چرخنده" نقش بلندی در این فیلم نداشت اما بازیگر نقش اول زن در این فیلم بود.
فیلمی که به نوعی ، کاری" تک بازیگر" محسوب می شد و محمدرضا فروتن تمام پلان ها و سکانس ها را تسخیر کرده وشاهکار بازیگری او بوده و هست.
نقش آفرینی که برای فروتن، تندیس بهترین بازیگر مرد را به شایستگی به ارمغان آورد.ُ
با سکانسی ماندگار از آواز خواندن و اشک ریختنش...
با دیالوگ ماندگار زن بی حجاب نداریم ، زن با حجاب  نداریم...
همانطور که اشاره کردم الهام چرخنده از نظر زمانی حضور کوتاهی در شب یلدا داشت اما از یک سو بازی خوب او و از سوی دیگراینکه ، قصه ی شب یلدا حول محور موقعیتی که او بوجود آورده  می چرخید، موجب شد تا به عنوان یک بازیگر تازه کار که می تواند آینده خوبی داشته باشد مطرح شود .
اما چنین نشد و به رغم توانائی هائی که داشت و همچنین تسلط در بیان و صدای محکمش که می توانست خلع نوعی بازی زنانه را در سینمای ایران پر کند ، یا قدر خودش را ندانست و یا قدرش دانسته نشد .
کم کم مخاطب ،بازیگر شب یلدا را هم مثل "غزل صارمی" فیلم "عروس آتش" فراموش کرد تا جائی که وقتی هم در فیلم یا سریالی حضور داشت ، کسی متوجه نمی شد که او همان بازیگر فیلم تحسین شده ی شب یلداست . از "پروانه"گرفته  تا "من یک مستاجرم".
بعد از آن به همراه همسرش "فرشید نوابی" بازیگر و تهیه کننده ،اجرای برنامه ای دریکی از شبکه ی ماهواره ای خارج از کشور با عنوان "ستاره مهاجر" را به عهده گرفت که برنامه ای عامه پسند(نسخه ی بسیار محقرو بی پشتوانه ای از آمریکن آیدل) برای جوانان رویا پرداز که کاملا مشخص بود، نمی تواند جایگاه امنی برای الهام چرخنده که پتانسیل یک بازیگر خوب بودن را دارد، باشد.
 مدتی از او بی خبر بودیم تا اینکه سال پیش ، او را به همراه همسر و پسر کوچکش دیدم
همانجا بود که حس کردم الهام چرخنده انگیزه ی بسیاری برای حضوردوباره در بازیگری دارد. ضمن اینکه در خبرها هم شنیده بودم ،مدتی است فرشید نوابی مترصد است تا بتواند در داخل کشور هم برنامه ای نظیر "ستاره مهاجر" بسازد.
 این روزها از شبکه ی سوم سیما سریالی روی آنتن است که به نظرم موقعیتی شده تا الهام چرخنده بتواند  دوباره از هنر بازیگریش دفاع کند. سریالی با عنوان "آوای باران" که او شخصیت زیوری را به تصویر می کشد که کاملا باور پذیر است . شخصیتی که بیشتر از آنکه خاکستری باشد واقعی است و الهام چرخنده به اندازه ای خوب از شخصیت های سانتی مانتال فاصله گرفته و نقش یک زن معمولی و سطحی را بازی می کند که ناخواسته او را می پذیریم و در کنار بقیه بازیگران زن (بخش اول سریال)جلب او می شویم . بازی که گاه به نظر اغراق آمیز می آید که حتی همین اغراق در ارائه نقش هم نمادی از انگیزه ی بالای الهام چرخنده است که می خواهد با نگاهی به گذشته ، قدم های بلندتری برای آینده ی حرفه ای خود بردارد.
 شب یلدای امسال بهانه ی خوش یمنی شد تا در این یادداشت ، بارها به فیلمی با این عنوان اشاره کنم و برای بازیگران و کارگردان آن ، آرزوی تکرار فیلم هائی به یاد ماندنی  چون "شب یلدا" را داشته باشم .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید