سه شنبه, 31 خرداد 1401 15:51

وقتی همایون شجریان آواز "من کجا، باران کجا" را به محمدعلی کریمخانی تقدیم کرده بود / حکایت گونه‌ای که تر شد از شبکه مستند

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)
وقتی همایون شجریان آواز "من کجا، باران کجا" را به محمدعلی کریمخانی تقدیم کرده بود / حکایت گونه‌ای که تر شد از شبکه مستند وقتی همایون شجریان آواز "من کجا، باران کجا" را به محمدعلی کریمخانی تقدیم کرده بود / حکایت گونه‌ای که تر شد از شبکه مستند

سی و یک نما - اذان موذن زاده اردبیلی، ربنای محمدرضا شجریان و آمده ام شاه پناهم بده، به ترتیب سه اثر ماندگار تکرار نشدنی در تاریخ نواهای مذهبی ما هستند که شب گذشته سومین این چهره ها و صاحب این نواها نیز به دو دیگر پیوست.

همایون شجریان چندسال پیش در مراسم رونمایی از آلبوم «ایران من» در تمجید از این هنرمند و با تقدیم آواز «من کجا،باران کجا» به استاد محمدعلی کریمخانی می‌گوید:

" من آواز «من کجا باران کجا» را بر اساس آواز استاد کریمخانی تنظیم کردم. چندین سال قبل که صدای او را شنیدم مبهوت شدم و کارهای او را دنبال کردم و آوازی را طراحی کردم بر اساس قواعدی که ایشان آواز خود را خوانده بودند."

محمد اصفهانی وقتی ارادت من را متوجه شدند خاطره‌ای تعریف کردند از سال‌ها قبل که در دفتر ما همراه با استاد کریمخانی ملاقاتی با پدرم داشتند. پدر، استاد کریمخانی را نمی‌شناختند، پدر گفته بودند: "وقتی او می‌خواند تمام شیشه‌های اتاق می‌لرزید. در سبک اوج‌خوانی آواز باید شکلی باشد که شنونده احساس ضعف نکند و این در صدای کریمخانی مشهود است."

بهزاد کریم‌خانی فرزند مرحوم محمدعلی کریم‌خانی شب گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خبر درگذشت پدرش را تایید کرد و گفت که این هنرمند فقید ساعاتی پیش از غروب سی ام خرداد ماه ۱۴۰۱ به علت بیماری و ایست قلبی در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

او حالا رفته تا شاه پناهش بده که چنین خواهد بود.

مستند «حکایت گونه ای که تر شد» به کارگردانی جمیل عامل صادقی روایتی از مراحل تولید قطعه «آمدم ای شاه، پناهم بده» با صدای محمدعلی کریم خانی است که سه شنبه ۳۱ خرداد ساعت ۲۰:۱۵ به مناسبت درگذشت این هنرمند پیشکسوت از شبکه مستند پخش می شود.

محمدعلی کریم‌خانی متولد سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین، مداح و خواننده مذهبی ایرانی است که با خواندن قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده» برای امام رضا (ع) با آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد شناخته شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید