سه شنبه, 31 فروردين 1395 02:57

ده نکته که نشان میدهد ما چقدر به "مهدی مظلومی " مدیون هستیم! / فرهنگ سازی در پیاده روهای خالی!

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما – سه روز پیش خبر گزاری برنا گفتگوئی با "مهدی مظلومی" را منتشر کرد که روی خروجی خیلی از رسانه ها در فضای مجازی و صفحه ی روزنامه ها رفت و مردم هم با کنجکاوی پیگیری کردند.مهدی مظلومی که "بدون شرح" اویکی از بهترین کارهای طنز تلویزیونی است، با "کمربندها را ببندید "همچنان موفق بود و طنز سرگرم کننده و انتقادی را دربستریک حرفه ادامه می داد ، با "زندگی به شرط خنده"ُ تا حدودی از مخاطب دور شد و بعد از آن کارهایش به شدت تنزل کرد. حالا با خواندن دلایل او برای مهاجرت می بینیم که مظلومی نه به دلیل اینکه مخاطب خود را در تلویزیون از دست داده بود بلکه صرفا برای فرهنگ سازی به شبکه جم پیوسته!!یک ادعای عجیب.


حضور بازیگران توانمندی چون بهمن مفید و مرتضی عقیلی که در ایفای نقش های جدی همیشه موفق بودند در جم تی وی اتفاقی است که می توان از آن دفاع کرد چرا که هر دوی این هنرمندان استحقاق این را داشتند تا بعد از انقلاب هم در سینمای ایران حضور داشته باشند اما حرف های مهدی مظلومی نگاهی توهین آمیز به سلیقه و فرهنگ ایرانی است. گزیده ای از دلایل او را برای مهاجرت با هم مرور می کنیم و می توانیم تک تک قضاوت کنیم

نکته اول: در عصر امروز تنها مرز، تفکرات ماست
استدلال در صلاح جامعه چیست؟ آیا برنامه های در حال پخش صداوسیما بر اساس سبک زندگی اسلامی است؟ آیا برنامه "دورهمی" که بر پایه تحقیر آدمها بنا شده بر اساس سبک زندگی اسلامی است؟در عصر امروز مرز وجود ندارد مرز تفکرات ماست.

نکته دوم :آثار من می تواند نقش مهمی در جایگزین شدن آثار ترک داشته باشد
اصلی ترین دلیل مهاجرت خودم بیشتر بیانگر این نکته است که جم به عنوان یک شبکه پربیننده ماهواره ای تولید نداشت و مجبور بود آثار تولیدی ترک را دوبله و پخش کند با توجه به فاصله فرهنگی تولیدات شبکه های ترک فکر کردم حالا که جم تصمیم به تولید گرفته، ساخت آثاری توسط من نوعی که با فرهنگ خودمان نزدیک است، می تواند نقش مهمی را در جایگزین شدن آثار نمایشی ترک زبان ایفا کند.


نکته سوم: باید شبکه جم به حات اقتصادی خود نیز توجه داشته باشد
اگر از آنتن جم آثار نزدیک به فرهنگ خودم روی انتن برود، بهتر از آن است که فیلم های با فرهنگ کشور دیگری پخش شود. پس تصمیم به این کار گرفتم ،تا الان هم بعد از پخش متوجه منظور من خواهید شد، آثاری را خواهم ساخت که بتوانم زیر پرچم آن بایستم.تنها بحث حجاب در این آثار مطرح بود که با توجه به خصوصی بودن شبکه جم و اینکه برای ادامه حیات اقتصادی خود به این هنر نگاه می کند باید به گونه ای مقابل دوربین برود که در کشورهای دیگر هم قابل ارائه باشد.تصور من از ایرانی بودن و مسلمان بودن تنها معطوف به حجاب نمی شود بلکه مضامین و مفاهیم دیگر مهمی هم هست که اکنون امکان عرضه و صدور آن به دیگر کشورها از طریق فیلم هست پس قبول کردم که پوششها به فراخور قصه ها و شخصیتها باشد.


نکته چهارم : "پیاده رو های خالی" و نگاهی به جنگ،شهدا و نسل های بعد
در "پیاده روهای خالی" از نقش جنگ و شهدا در شکل گیری نسل بعد و پیشرفت دیپلماسی در جهان حرف زدم در "مگنولیا" از نقش زن در رفتار انسانی گفتم و اینکه کم ارزشترین دارایی زن موی اوست "در منو تنها نذار" از عواقب ارتباطات بدون فکر و فجایعی که رخ میدهد حرف زدم و اکنون در فیلم آخر خود "ساحل تا دریا" از نقش ما انسانها در بحرانها و نتیجه آن که نابودی کودکان است، صحبت می کنم.


نکته پنجم: شبکه "جم" به دنبال اشائه فرهنگ ایرانی است.

جم" برخلاف فضاسازی هایی که درباره آن صورت گرفته است دنبال اشائه فرهنگ ایرانی در کشورمان است البته اگر همه فرهنگ را فقط در حجاب خلاصه نکنیم. بزودی نمایش پخش این فیلم ها آغازخواهد شد و مردم خودشان قضاوت خواهد کرد.


نکته ششم : زمان عریان کننده ی واقعیت هاست
زمان همیشه عریان کننده واقعیت بوده است، امثال من با صبوری وظیفه خودشان را انجام می دهند. حتی اگر اشکالاتی هم مشاهده شود، فضا برای جبران وجود دارد چرا که فیلمساز بر اساس توانایی های فکری و هنری خودش جایگاه پیدا میکند.


نکته هفتم: جم از هیچ کجا حمایت مالی نمی شود
بزودی با اسم های دیگری هم برخورد خواهید کرد که سیستم نتوانسته از آنها درست استفاده کند.دستمزدها در این شبکه اصلا عجیب غریب نیست .در جم شما می توانید حرفه ای که دوست دارید را در چارچوب محتوای مثبت انجام دهید به جرات اعلام می کنم که جم از هیچ کجا حمایت مالی نمی شود و تنها بر اساس خلاقیت مدیرش از طریق درامدهای خودش اداره می شود.


نکته هشتم:هیچ دلالی برای مهاجرت به شبکه "جم" وجود ندارد
شخص مدیر شبکه با من مذاکره کرد و بعد از گفتگو به سرعت این سفر اتفاق افتاد، خیلی سریع فیلمنامه که در ایران به تحریر درآورده بودم، امکان ساخت پیدا کرد صحبت هایی که در خصوص وجود دلال ها می شود جنبه خاله بازی دارد.
همه آنها ئی که آمدند مستقیما با مدیر شبکه صحبت کردند چرا که درب اتاق مدیر همواره باز است و امکان گفتگو با رئیس این شبکه همیشه وجود دارد.شک نکنید که دلالی در این خصوص وجود ندارد، اصلا نرخ دستمزدها در حدی نیست که فضا برای دلالی مهیا شود مدیر شبکه به همه حقوق ماهیانه میدهد که باند بازی رخ ندهد.


نکته نهم: کشف حجاب صرفا به دلیل باورپذیری نقش
کشف حجاب به قصد پیدا کردن بیننده نیست چون جم بیننده خودش را دارد، کشف حجاب به فراخور زندگی واقعی در جغرافیای مشخص است.


نکته دهم : پایان سخن، به دور از تعصب و مسئولیت پذیر شویم
ما ایرانی هستیم و به دور از تعصبات هر جا بتوانیم در راستای فرهنگ انسانی حرکت می کنیم باید مسولیت پذیر شویم و ای کاش یاد بگیریم زود قضاوت نکنیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید