جمعه, 01 ارديبهشت 1402 01:17

واکنش وزارت ارشاد و آریا عظیمی‌نژاد به توهین برنامه خودمونی به موسیقی کرمانجی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
واکنش وزارت ارشاد و آریا عظیمی‌نژاد به توهین برنامه خودمونی به موسیقی کرمانجی واکنش وزارت ارشاد و آریا عظیمی‌نژاد به توهین برنامه خودمونی به موسیقی کرمانجی

سی و یک نما – دفتر موسیقی وزارت فرهنگ با انتشار متنی از دست‌اندرکاران برنامه «خودمونی» خواست تا نسبت به اشتباه مرتکب شده درباره اجرای یکی از قطعات مرحوم بخشی توسط یکی از شرکت‌کنندگان اعلام برائت کند. آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز ایرانی نیز نسبت به توهین برنامه خودمونی با اجرای مهران رجبی به موسیقی کرمانجی واکنش نشان داد.

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی از دست اندرکاران تولید برنامه «خودمونی» شبکه سه سیما خواست تا نسبت به اشتباه مرتکب شده درباره اجرای یکی از قطعات مرحوم سهراب محمدی معروف به سهراب بخشی توسط یکی از شرکت کنندگان اعلام برائت کند.

در متن منتشر شده از سوی دفتر موسیقی آمده است:

اقدام نسنجیده‌ای که در یک برنامه با ماهیت سرگرمی نسبت به هنر یگانه یکی از اساتید موسیقی رخ داد، خاطر بسیاری از دوستداران فرهنگ و هنر فاخر کشورمان را مکدر کرد.

دفتر امور موسیقی، تکلیف خود می‌داند به متولیان این برنامه و دوستان دلسوز برنامه ساز یادآوری کند، گرچه طنز و شوخی در فضایی موجه و به دور از توهین می‌تواند موجب نشاط و شادابی جامعه شود، لیکن آنچه رخ داد نه شوخی، بلکه توهین به یکی از مفاخر ارزنده موسیقی نواحی ایرانی بود که پژوهشگران و فعالان موسیقی کشور با تمام وجود برای بقای آن تلاش می‌کنند.

این اساتید گرانمایه با ساز و نوای جانسوزی که دارند از عشق می‌گویند و آنچه به‌صورت سهوی رخ داد، نسبتی با وقار و ادب ایرانی اسلامی فرهنگ ما ندارد.

دفتر امور موسیقی ضمن اینکه انتظار دارد تولیدکنندگان برنامه در همان فضا نسبت به این اشتباه برائت جویند، به اهتمام ویژه نسبت به حفظ کرامت بزرگان موسیقی نواحی ایران که هویت و شمایل فرهنگ این مرز و بوم را شکل داده‌اند، یادآوری و تاکید می‌نماید.

فراموش نکنیم که اساتید موسیقی نواحی ایران تمام عمرشان را در راه اعتلای موسیقی گذاشته‌اند و تا واپسین لحظات عمر خود دمی از تلاش نمی‌ایستند.

آریا عظیمی‌نژاد، آهنگساز ایرانی در واکنش به توهین برنامه خودمونی با اجرای مهران رجبی به موسیقی کرمانجی در صفحه شخصی خود نوشت:

«وقتی از بد روزگار افسار کار به دست نااهلان و نابدان برسد، کار به خودزنی و تخریب ریشه‌های محکم و غنی فرهنگ و هنر این آب و خاک می‌رسد.
از آقای نویسنده مسابقه که این فکر بکر به مغز پر از نوآوری شما تراوش کرده اگر بگذریم، بدون شک انتظاری هم از مجری برنامه نمی‌شود داشت، اما جناب ناظر، جناب مدیر گروه، جناب مدیر شبکه، جناب مدیر سازمان صداوسیما از شما نمی‌شود گذشت که در کار تخریب سنت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی این مرز و بوم کاهلی کنید.

ما از شما انتظار ترغیب و تشویق مردم به خصوص جوانان به هنر و رسوم کهن و غنی ایران زمین را نداشته و نداریم، ولی در مقابل اینگونه تخریب‌ها سکوت نخواهیم کرد».

در برنامه خودمونیِ شبکه سه سیما با اجرای مهران رجبی پس از پخش بخشی از ترانه فولکلور «شاره جان» با اجرای استاد سهراب بخشی از یک شرکت کننده خواسته می‌شود صدای او را تقلید کند و به این بهانه باعث خنده شوند. این اقدام با واکنش اهالی موسیقی و علاقمندان استاد سهراب بخشی قرار گرفت.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید