یکشنبه, 09 دی 1397 15:18

نفوذ «فیلمیران» تا قلب سازمان سینمایی/سونامی در سونامی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نفوذ «فیلمیران» تا قلب سازمان سینمایی/سونامی در سونامی فوذ «فیلمیران» تا قلب سازمان سینمایی/سونامی در سونامی

سی و یک نما - پرسش هایی که دغدغه ی این یادداشت در سایت " سینماتوگراف" است اینکه: "بر اساس چه قانونی تهیه‌کننده‌ی فیلم «سونامی» به یکباره از رسول صدرعاملی به علی سرتیپی منتقل شد؟! آیا صدرعاملی داور بخش مسابقه‌ی جشنواره فجر میشود؟ چرا هر ساله باید عضوی از «فیلمیران» در هیات انتخاب یا هیات داوران جشنواره فجر باشد؟

 

رسول صدرعاملی فیلمساز محترم و خاطره‌سازی برای ماست، اما «حقیقت» از او باارزش‌تر است. بر اساس قانون، وقتی پروانه‌ی ساخت فیلمی سینمایی صادر میشود دیگر نمی‌توان نام ۳ تن از عوامل این فیلم را به راحتی تغییر داد. نام تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی که بر مبنای نام و امضای آنان پروانه‌ی ساخت صادر شده. این سه بخش، در کنار کار حرفه‌ای، تالیف‌گر آثار هم محسوب می‌شوند.

اما اینبار در اقدامی عجیب و کم‌نظیر، فیلم «سونامی» به کارگردانی میلاد صدرعاملی (فرزند رسول صدرعاملی) که پروانه تهیه‌کنندگی‌اش به نام رسول صدرعاملی صادر شده بود، به یکباره نام تهیه‌کننده‌اش تغییر کرد و حالا نام علی سرتیپی به عنوان تهیه‌کننده‌ی این فیلم دیده میشود. اینکه دقیقا در چه تاریخی این تغییر رخ داده نامشخص است اما نفس این کار، عملی‌ست غیرقانونی.

نمی‌خواهیم پیش‌داوری کنیم و به شنیده‌ها اعتماد کنیم. شنیده‌ها می‌گویند رسول صدرعاملی (به عنوان نماینده‌ی فیلمیران) بسیار مشتاق است که به عنوان داور بخش مسابقه‌ی جشنواره فجر برگزیده شود. آن هم در شرایطی که «فیلمیران» در همه‌ی این سالها همیشه عضوی در جشنواره فجر داشته است. یا در هیات انتخاب، یا در هیات داوران یا در میان تجلیل‌شدگان جشنواره. صدرعاملی امسال قرار است نماینده‌ی فیلمیران در بین داوران باشد اما بر اساس قانون، تهیه‌کننده‌ یک فیلمِ حاضر در جشنواره نمی‌تواند داور آن جشنواره هم باشد، به همین خاطر تهیه‌کنندگی فیلم به سرتیپی منتقل میشود.

اینها شنیده‌هایی‌ست که امیدواریم حقیقت نداشته باشد و صدرعاملی داور جشنواره نشود، اما چیزی که در حال حاظر شک و شبهه‌ای در آن نیست و مدیران سازمان سینمایی باید بابتش پاسخ‌گو باشند این است که به چه اجازه و بر اساس چه قانونی تهیه‌کننده‌ی فیلم «سونامی» به یکباره جا به جا شد؟ در پشت پرده‌ی این سینما دقیقا چه می‌گذرد؟ فیلمیران و اعضایش تا به کجا نفوذ کرده‌اند و چرا هر ساله باید عضوی از این دفتر در میان هیات انتخاب و هیات داوران باشد؟
منبع: کات سینما/ سینماتوگراف

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید