یکشنبه, 22 اسفند 1395 00:50

آقای فراستی! نقد ژانر کمدی را کلا فراموش کنید / خوبی که خوب، بدی که خوب و جلفی هم که خوب است

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
آقای فراستی! نقد ژانر کمدی را کلا فراموش کنید / خوبی که خوب، بدی که خوب و جلفی هم که خوب است آقای فراستی! نقد ژانر کمدی را کلا فراموش کنید / خوبی که خوب، بدی که خوب و جلفی هم که خوب است

هما گویا (سی و یک نما)– مسعود فراستی از منتقدینی است که زمانی نگاهش را دنبال می کردم و گاه نگاه خودم را در نقدهایش می دیدم. از او یاد می گرفتم و گاه آنچه را هم که بلد بودم از یاد می بردم و این روزها گر چه باز هم مشتاقانه منتظرم تا از هذیان گوئی هایش کاسته شود و برگردد به دورانی که یک منتقد با سواد اما با نگرشی خاص بود اما، روز به روز نا امیدتر می شدم تا اینکه در آخرین برنامه هفت آب پاکی را روی امید واریم ریختم.باورم نمیشد که او آن قدر تحت فشار حاشیه ها باشد که حرف هایش تبدیل شود به یک کمدی موقعیت در برنامه هفت وقتی می گوید: نفهمیدم چرا تماشاچی ها داشتند به فیلم "خوب، بد، جلف می خندیدند؟!"

 

آقای فراستی عزیز! رئیس! شما همان در مورد سینمای کلاسیک صحبت کنید ما به دیده منت داریم اما هرگز وارد حوزه ی کمدی نشوید که نقد شما در این ژانر کا ملا ماقبل نقد ، مقوائی است و اصلا در نمیاد.

شما سینمای امروزدنیا  را خیلی نمی شناسید اما در مورد سینمای کمدی متاسفانه حتی کمدی کلاسیک را هم نمی شناسید.باور کنید لورل و هاردی نمونه دو دانشمند هسته ای نبودند و سه کله پوک....من از سه کله پوک چه بگویم، وقتی اسمشان کله پوک است.

شما در سه کارآکتر اصلی دنبال چه می گشتید؟

اصولا یکی از شاخه های کمدی از ریشه همین کله پوکی است بخصوص اگر به صورت تیپ های مکمل هم باشند.

چرا کاری می کنید تا منتقد رو به روی شما حتی سعی هم در قانع کردنتان نداشته باشد و مثل "خسرو نقیبی" صرفا لبخند بزند.

چرا موجب تفریح نه تنها بیننده بلکه یار هفتی خود "بهروز افخمی" می شوید؟ چرا کاری می کنید که دیگر به فیلمسازی برنخورد اگر شما فیلمش را محکوم کنید؟ باور کنید که تا یکی ، دو سال پیش اصلا چنین نبود. شما وزنه ای در نقد بودید که حتی مخالف ها به نظرتان نیم نگاه داشتند.

آقای فراستی! کمدی فیلم "سرگیجه" ی آلفرد هیچکاک نیست ، روانی هم نیست و هیچ پنجره ای را قرار نیست از زاویه ی عقبی نگاه کنیم. نه شمالی از شمال غربی است و نه جنوبی از جنوب شرقی و به خصوص در خوب ، بد ، جلف پیمان قاسمخانی که اصولا ساختار شکن است و بی اعتنا به فورمت سازی حتی در اولین ساخته اش.

من...کارگردانی بلد نیستم اما فکر می کنم قصه گوئی، پاس کاری پرسوناژ ها ، درآمدن صحنه های کمیک و تدوین درست حتی ضربآهنگ در این نوع فیلم ها مهم تز از تکنیک باشد که خوب و بد و جلف وجلف تر و درمانده و جویای نام همگی در این فیلم درآمده اند.حتی آن کارگردان بخت برگشته که شما مفهوم پوستر پشت سرش را نفهمیدید.

تعجب کردم وقتی که پیمان قاسمخانی در صحنه های زد و خورد به این ظرافت فیلمفارسی را به سخره گرفته بود و شما متوجه نشدید!!!

شما حتی متوجه انتخاب دو اتفاق در یک زمان واحد این سکانس ها هم نشدید؟ یعنی پدر خوانده را هم ندیده بودید. سکانس های غسل تعمید و کشتار را می گویم.جسارتا من باب شوخی از دیالوگ پژمان جمشیدی در خوب، بد ف جلف وام می گیرم که می گوید: "یعنی اینم نمی دونی؟"

تعجب کردم که شما شو خی او را با سینمای هند(بالیوود) در فلاش بکی که داستان منتظر خدمت شدن فرخ نژاد را تعریف می کرد ندیدید و هوش قاسمخانی را تحسین نکردید.

تعجب کردم که چطور بازی های فوق العاده فیلم (در راس آنها سام درخشانی که یقینا می توانست از نامزدهای جشنواره فجر امسال باشد) را ندیدید!!!

بازی های فوق العاده (به جز نسیم ادبی و نیوشا ضیغمی) را ندیدید؟  به نظرم آزاده صمدی آنقدر شاخص است در این فیلم که از بس نقش جلفش را خوب بازی کرده که جلف تر از آن شده که بشود او را هم باور کرد که می توانست در جشنواره امسال سری میان سرها در آورد .

لابد نقش جلف بازی کردن هم معذوریت یا بدآموزی دارد برای دیده شدن.

به هر حال آقای فراستی! بد نیست گاهی اگر دیدید مردم دارند می خندند ، شما هم بخندید و لذت ببرید و رای را به اکثریت بدهید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید