جمعه, 14 آذر 1399 12:38

عکس تازه منتشر شده از علی حاتمی/ نمایش فیلم «حاجی واشنگتن» در سالگرد درگذشت علی حاتمی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
عکس تازه منتشر شده از علی حاتمی/ نمایش فیلم «حاجی واشنگتن» در سالگرد درگذشت علی حاتمی عکس تازه منتشر شده از علی حاتمی/ نمایش فیلم «حاجی واشنگتن» در سالگرد درگذشت علی حاتمی

سی و یک نما - در چنین روزی علی حاتمی کارگردان سینمای ایران ملقب به سعدی سینما، در سال ۱۳۷۵ چشم از جهان فرو بست. به تازگی لیلا حاتمی عکسی دیده نشده از پدرش منتشر کرده است.

 لیلا حاتمی فرزند کارگردان فقید علی حاتمی، به مناسبت سالگرد درگذشت پدرش، عکسی دیده نشده از پدرش به موزه سینما اهدا کرد. این عکس مربوط به سال ۵۶ و در پشت صحنه فیلم «سوته‌دلان» است.

990914AliHatami.jpeg

روزنامه ها در ۱۴ آذر ماه سال ۷۵ تیتر زدند «علی حاتمی داستان مرگ را کلید زد» حالا بیش از ۲۴ سال از آن روزها گذشته است اما خالق دلشدگان، مادر ،سوته دلان ،هزاردستان و.... همچنان با آثارش برای ما زنده است و هر بار که آثارش را می بینیم، بخشی از خاطراتمان را مرور می کنیم. عباس بهارلو مورخ سینما در کتاب «معرفی و نقد فیلمهای علی حاتمی» درباره او می نویسد: 

"علی حاتمی در خیابان شاهپور تهران، کوچه اردیبهشت متولد می شود؛همان محله ای که رضا خوشنویس هزاردستان در زیر سه پایه و داغ به عنوان نشانی محل سکونتش به مستنطق شش انگشتی بروز می دهد.

یکی از آرزوهای حاتمی همواره این بوده است که خاطرات خودش را از آن محله در داستانی بلند نقل کند،و او خود را آدم بخت یاری می داند که می تواند دایم به دوره شورانگیز سکونت در آن محله بیندیشد و ظاهرا این سفر ذهنی باعث شده است که او نقطه چین های گم شده ذهنش را پیدا کند؛ از جمله بازی های دوره کودکی و اسم بچه های محله شان را.

مادرش خانه دار بود و پدرش سمت مهم صفحه آرا در یک چاپ خانه را داشت. دومین فرزند ذکور خانواده اش بود. تابستان با تعطیل شدن درس و مشق نزد پدرش در چاپخانه می رفت و در حیرت دقت و ظرافت پدر در کار صفحه بندی فرو می رفت که چگونه صفحه ها را با کلیشه های ستاره و گل دسته و گل و بوته و بلیل تزیین می کرد؛ یعنی در حقیقت با شگردهای محدود اما پیچیده صفحه ها را به هم می پیوست یا از هم جدا می کرد و این پیوستن و یا گسستن گاه در محدوده یک صفحه چند بار لازم می امد.

حاتمی می گوید از همان جا، در محل کار پدر،در فضایی آغشته به ذرات سرب و در لابلای گارسه و صدای ماشین ملخی با رمز حروف آشنا می شود و به تدریج کلام برایش اهمیت پیدا می کند. ابتدا با حروف سربی زیر دست پدر کلمه هایی می سازد و گاهی هم این کلمه ها را سرهم می کند که می شود،چند جمله من در آوردی،یعنی نوعی بدیهه و بدعت که ذهن کودکانه او را به خلجان وا می دارد.»

 

 نمایش فیلم «حاجی واشنگتن» از شبکه چهار سیما

جمعه ۱۴ آذر ماه در سالروز درگذشت مرحوم علی حاتمی، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران، فیلم سینمایی حاجی واشنگتن اثری درخشان و ماندگار از وی به همین مناسبت روی آنتن خواهد رفت. 

حاجی واشنگتن اثری از علی حاتمی است که در سال ۱۳۶۱ در ایران ساخته شد. این فیلم داستان زندگی غم‌انگیز حسینقلی خان صدرالسلطنه نخستین سفیر ایران در بلاد آمِریکا را روایت می‌کند. به دلیل مشکلات سیاسی دو کشور گروه سازنده ناچار شدند فیلم را به جای آمریکا در ایتالیا بسازند. عزت‌الله انتظامی در گفتگویش با فریدون جیرانی در زمان نمایش تلویزیونی فیلم از اقامت طولانی مدت عوامل در ایتالیا (نزدیک ۵ ماه) اشاره کرده بود و این که فیلم با مشکلات مالی فراوان همراه بوده‌است. حاتمی فیلمنامهٔ هر سکانس را شب قبلش می‌نوشته و از زیر در بستهٔ اتاق انتظامی در هتل، به او می‌رسانده است.

فیلم بعد از زمان اولین نمایشش در اولین جشنوارهٔ فجر، در سال ۷۷ به نمایش عمومی درآمد. موسیقی فیلم هم توسط محمدرضا لطفی ساخته شد. شخصیت اصلی فیلم عزت الله انتظامی در نقش حسین قلی خان (حاجی واشنگتن) است که موقعیت کمیکش در ابتدای فیلم، هرچه جلوتر می‌رود، تراژیک تر و غمبارتر می‌شود.

موسیقی فیلم از شهرام ناظری و محمدرضا لطفی، تدوین فیلم با موسی افشاربود، فیلمبردار مهرداد فخیمی و عزت الله انتظامی، اسماعیل محمدی، ریچارد هریسون، لودویکو دللویویو، دینو ماریو، ماریو دوناتونه، ماسیمو ژیگانتی جمعی از بازیگران این اثر بینظیر هستند.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید