نشریه «یالثارات» در تابستان امسال به واسطه مطالبی که منتشر کرد مورد اعتراض بسیاری از سینماگران قرار گرفت. این روزنامه در ابتدا با تیتری غیر اخلاقی، نسبت به برگزاری جشن حافظ موضع گرفت و بعد از انتشار نامه شهاب حسینی که در مذمت این نشریه منتشر شد، حملات تند خود به فیلم «فروشنده» را آغاز کرد و سپس با انتشار مطلب «سونامی آلبالوهای جنسی» به طور مستقیم به اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی و مانی حقیقی اهانتهایی را وارد کرد که منجر به شکایت این سه سینماگر معتبر از این نشریه نیز شد.
عبدالحمید محتشم مدیر مسئول هفته نامه «یالثارات» که بعد از انتشار مطلب جنجالی «سونامی آلبالوهای جنسی» با انتشار یادداشتی از نظام قضایی بابت این مقاله عذرخواهی کرد، در مورد آن عذرخواهی به ایسنا گفت:« آن یادداشت یک عذرخواهی کلی بود درباره اینکه ما نباید به صورت جزئی وارد برخی مسائل می شدیم و می گفتیم که فلان کار انجام شده است، چرا که چنین نوشتاری برای فضای نشریه ای که در جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند، هیچ ضرورتی نداشته است. به هرحال ممکن است که نشریات زرد از این کارها بکنند و اتفاقاً آن کسانی که خودشان مرض فساد دارند، از این قضیه خوشحال میشوند. ولی چون یالثارات به اشتباه در این مهلکه لغزید، حالا آنها به ما معترض شدهاند که البته این اعتراضشان برای خودشان بوده است، ولی ما آنچه که حق مطلب بود در یادداشت عذرخواهی نوشتیم و گفتیم که لازم نبود وارد ریز مسائل شویم.»
محتشم در مورد نویسنده این مقاله و نحوه انتشار آن در هفته نامه یالثارات میگوید: «باید بگویم که این مقاله به دست ما رسیده بود. یعنی اینکه ما از همان ابتدا که یالثارات منتشر شد، در شناسنامه نشریهمان نوشتیم که زیر نظر هیئت تحریریه عام منتشر میشود و بعضی ها هم سوال میکردند که هیأت تحریریه عام یعنی چه و ما می گفتیم یعنی اینکه ما یک جمع خاصی نیستیم که تنها نویسندگان خاص خودمان را داشته باشیم بلکه هر کسی که دغدغه دارد، میتواند از این ارگان استفاده کند. در ماجرای انتشار آن مقاله هم شخصی که باید بر این مسأله نظارت می کرد و کار را می دید، متوجه نشد و این یک کاستی از سوی من بوده است که از آن عذرخواهی کردم. ما در آن یادداشت از دستگاه قضا عذرخواهی نکردیم بلکه به آنها گفتیم که حق دارید ما را برای اینکار مجازات کنید و ما از مجازات شما سرپیچی نمی کنیم و هر لحظه که ما را برای مجازات فراخوانید، آماده هستیم.»
مدیر مسئول یالثارات در ادامه با یاد آوری عذرخواهی خود، به انتقاد از فضای مسموم که در جامعه هنری وجود دارد میپردازد و از دستگاه قضا درخواست میکند که با تشکیل کارگروهی، نظارت خود بر فیلمهای سینمای ایران را بیشتر کند: «البته داستان ما متاسفانه به خاطر فضای مسمومی که در عالم هنر وجود دارد، مانند داستان هندیها شده است که وقتی برای یک مسأله تحت فشار قرار میگیرند و لغزش میکنند، میروند و خودشان را به پلیس معرفی میکنند. حالا گویا کار ما هم این طور شده است که خودمان دستمان را بالا بردیم و گفتیم آقای دستگاه قضا! شما که نمی روید با علت ها برخورد کنید پس حالا که ما هم در چالهای که عدهای آن را کنده اند، پایمان لغزیده است، بیایید و با ما برخورد کنید. ما حاضریم مجازات شویم و در ادعای خومان هم صادق هستیم و هیچ وقت طفره نمی رویم اما آیا دستگاه قضا نباید برای فیلم هایی که در حال حاضر، منتقدان سینما هم از آنها به جان آمده اند و در صداوسیما به آن انتقاد میکنند، یک کارگروه تشکیل دهد یا یک بازپرس و دو دادیار را مسئول نظارت بر این فیلمها کند؟ بنابراین عذرخواهی ما در واقع از همه رئوس نظام و از تمام کسانی بود که صادقانه مشغول خدمت در این نظام هستند. هرچند که ما نشریهای با تیراژ معین منتشر میکنیم اما بالاخره باید به این مساله حساس بود و آن مقاله هم مقداری از حیای نوشتاری به دور بود.»
محتشم درباره هدف یالثارات در مورد انتشار این مقاله توهین آمیز توضیح میدهد:« دلیل انتشار آن مقاله این بود که ما برای دفاع از حق مردم و انتقاد از رویه نمایش فساد در سینما و اطلاق کردن آن فساد به جامعه و مردم، این کار را انجام دادیم و شاید در آینده هم اگر دستگاه قضایی، کوتاهی کند یک مقابله مردمی را با این جماعت صورت دهیم و اینگونه نیست که اوضاع تا ابد به همین شکل باشد و چنین افرادی در آینده عملاً دچار مشکل خواهند شد و اسب سرکشی که سوار شده اند روزی آنها را به زمین خواهد زد.»
دبیر کل انصار حزب الله در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از انتشار، مقاله «سونامی آلبالوهای جنسی» را خوانده بوده است یا خیر، گفت:« بله، مقاله را خوانده بودم و اشاره ای که در ابتدای مقاله نوشته شد را خودم آورده بودم و به خاطر همین هم از انتشار آن مقاله عذرخواهی کردم. بههرحال وقتی مطلب به دست ما رسید، به دلیل همان اشاره اولیه، آن را منتشر کردیم اما بعد متوجه شدیم که نباید وارد آن مقوله می شدیم و به شکل جزئی مطرحش می کردیم.»
او همچنین در ادامه اعلام میکند که نویسنده آن مطلب جنجالی از اعضای تحریریه یالثارات نبوده است: «هرچند که روال نشریه ما این است که برخی مقالاتمان را کسانی می نویسند که دریافت چندانی از موضوعات ندارند و ممکن است حداقلها را هم رعایت نکنند، اما عده ای هم هستند که جزو تیم اصلی نشریه به شمار میروند و شاید از ۲یا ۳نفر هم بیشتر نباشد و سایرین که از آنها مقاله منتشر می شود، از جمله کسی که مقاله «آلبالوهای جنسی» را نوشته بود، جزو مجموعه ما نبود.»
اما شاید برای بسیاری از مخاطبان جالب باشد که بدانند، چگونه نشریه لغو مجوز شده یالثارات، همچنان به انتشار خود ادامه میدهد. محتشم در مورد این موضوع به نکات جالبی اشاره میکند و معتقد است حکم لغو امتیاز یالثارات منطقی و عادلانه نبوده: «حکمی که برای هفتهنامه ما اعلام شد، نه منطقی بود و نه عادلانه و نه حتی در حیطه وظایف هیات نظارت قرار داشت. همانطور که سخنگوی قوه قضاییه هم اشاره کردند، لغو امتیاز در هیات نظارت تحت عناوین مشخصی انجام می شود اما مورد نشریه ما تحت آن عناوین قرار نمی گرفت، بنابراین ما آمدیم و درخواست کردیم که بخاطر اینکه بیشتر از این دچار ضرر و زیان مادی و معنوی نشویم، اجالتاً نشریه را منتشر کنیم تا زمانی که دادرسی و دادگاه کارش را انجام دهد، که در این زمینه نماینده هیات نظارت، اعتراضی را در دادگاه مطرح کرده است که همان اعتراض در دادگاه تجدید نظر مشغول بررسی است و ما منتظر نتیجه هستیم.»
عبدالحمید محتشم، با بیان اینکه هنوز شکایت مانی حقیقی از این نشریه به دست آنها نرسیده است، دلیل اصلی لغو امتیاز شدن یالثارات را چالش با شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان میداند: «چالشی که ما با خانم ملاوردی داشتیم دلیل اصلی این لغو امتیاز بود که البته خودش قابل دفاع است و هم ما از او بخاطر اهانت ها و اکاذیبی که علیه مان منتشر کرده بود شاکی هستیم و او هم از ما شاکی است و هردوی این شکایات در حال بررسی است و روز ۱۸مهرماه (امروز) نیز در جلسه دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به این موضوع حاضر خواهیم شد.»
اما یالثارات در حالی تاکنون به دو فیلم «50 کیلو آلبالو» و «فروشنده» اعتراضهای تندی وارده کرده که این دوفیلم در گیشه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و هر کدام از آنها بیش از یک میلیون مخاطب را به سالنهای سینما کشاندهاند. محتشم در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتهایی بین دیدگاه شما، با اکثریت افراد جامعه وجود دارد، گفت: «کنسرتها برای عامه مردم برگزار نمیشود و قشر سینمابرو و کنسرتبروی کشور ما نیز درصد محدودی هستند، در حالی که شما در برابرش تجمعات عظیمی از مردم را در مراسمهای مختلف دینی و انقلابی میبینید و همانطور که گفتم درصد کمی از مردم به کنسرت و سینما می روند که هیچ اشکالی هم ندارد اما این موضوع که تماشاچیان برخی از فیلمها فراوان است، لزوما به این معنا نیست که آن فیلمها هیچ عیب و نقصی ندارند، به هر حال اینکه یک عده از مردم به سمت فیلم و کنسرت بروند به این معنا نیست که مصلحت اصلی مردم، فیلم و کنسرت است و ما با آن مصلحت، مخالفت کرده ایم. دیدگاه فرهنگی ما هم هرگز با مردم متفاوت نیست اما طبعاً قشر مرفه جامعه که باید کنسرتشان به راه باشد و فیلمهای آنچنانی ببینند و حتی با آن هم ارضا نمی شوند و حتماً باید پشت بام هایشان با بشقابهای ماهواره پُر شود، هم معیار دیدگاه فرهنگی ما نیست.»
مدیر مسئول یالثارات همچنان به معرفی فیلم «فروشنده» به عنوان نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار، اعتراض میکند: «وزارت ارشاد ما می آید و لابی گری می کند تا فیلمی که مشخصاً آبروی مردم و انقلاب را برده است را تحت عنوان وطن دوستی به جشنوارههای خارجی بفرستد در حالی که این کار وطن فروشی است و در شرایطی انجام میشود که در برابر آن فیلم، یک فیلم دیگر هم هست که اتفاقاً به لحاظ معیارهای فنی و محتوایی بسیار خوب است اما وزارت ارشاد برایش کم می گذارد، آن فیلم را دور می زند، به دنبال فیلمی مساله دار می رود و آن را به اسکار می فرستد.»
محتشم در پایان با حمایت از فیلم «ایستاده در غبار»، معتقد است اولین ساخته سینمایی محمد حسین مهدویان میبایست به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار معرفی میشد. البته مدیر مسئول یالثارات در حالی از «ایستاده در غبار» حمایت میکند که میگوید همچنان این فیلم را ندیده است:« (ایستاده در غبار) را ندیده ام، اما با توجه به اطلاعاتی که از آن دارم، فیلم مثبتی است و یک تصویر آرمانی را از شخصیتی نشان می دهد که واقعاً وجود داشته است. اما از طرفی یک عده که نمی خواهم دربارهشان تعبیری به کار ببرم که ناراحت شوند، تعمداً فیلمی میسازند که مفاسد را ترویج میدهد و میگویند این، واقعیت جامعه است؛ در حالی که «ایستاده در غبار» در قالب یک فیلم، روایتی دارد که درباره یک اسوه قهرمان است و کمتر شخصیتی مانند او در سایر کشورها وجود داشته است.»