پنج شنبه, 10 بهمن 1398 13:07

نشست خبری سی و هشتمین جشتواره فیلم فجر برگزار شد/ رونمایی از پوستر جشنواره

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نشست خبری سی و هشتمین جشتواره فیلم فجر برگزار شد/ رونمایی از پوستر جشنواره نشست خبری سی و هشتمین جشتواره فیلم فجر برگزار شد/ رونمایی از پوستر جشنواره

سی و یک نما - نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز (پنجشنبه) دهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت در حالی برگزار شد که رسانه ها از هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در کنار رسانه های مستقل حضورداشتند.


در ابتدای نشست "مسعود نجفی" مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن خوش آمد گویی به مهمانان اعلام کرد: در ابتدا "دکتر جوادی یگانه" معاون امور اجتماعی شهرداری سخنرانی خواهد کرد و در ادامه از سیمرغ ایرانی جشنواره رونمایی خواهیم کرد.

جوادی یگانه در سخنان خود گفت: حمایت از جشنواره‌ها در دنیا رایج است و برخی جشنواره‌ها را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند. در تهران نیز شهرداری این حمایت را طی این سال‌ها داشته است. حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری است و شهرداری از بقیه جشنواره‌ها نیز تا آنجا که بتواند حمایت می‌کند. ما پردیس ملت و میلاد را در این دوره در اختیار جشنواره گذاشتیم و در کنار آن معتقدیم بسیاری از مسائل شهر تهران می‌توانند از طریق راه حل‌های فرهنگی و زبان هنر استفاده شود.
وی ادامه داد: بنای ما مشارکت بود و تنها بر حمایت تاکید نداشتیم. تلاشمان بر این بود که آموزش‌های شهروندی را پیش از حضور فیلم‌ها داشته باشیم. مسائلی که اگر مورد توجه سینماگران و اصحاب رسانه قرار بگیرد می‌تواند موثر باشد و بخشی از مشکلات را حل کنند. این همکاری شروع تازه‌ای است که امیدواریم از این طریق حل شود.
در این دوره با کمک ستاد برگزاری جشنواره و شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن فضاهای شهری و آموزش‌های شهروندی می‌تواند نتیجه خوبی را حاصل کند.
امیدوارم جشنواره امسال به یاد ماندنی شود و از این طریق برخی مشکلات مردم را حل کنیم.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث درباره ساخت سیمرغ ایرانی گفت: خرسندیم که گوشه‌ای از هنر ایران را به اهالی هنر و سینماگران نشان دادیم. صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و سینما نیز به عنوان یک هنر خلاقه دیگر، در یک هم‌افزایی می‌توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. اهالی صنایع دستی و هنرمندان برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. همکاری و همدلی را امسال با حضور سیاستگذاران جشنواره تجربه کردیم که ارمغان خبرهای خوبی خواهد بود.

هم‌نشینی فجر سینما و صنایع دستی می‌تواند برای هر دو حوزه موثر باشد. از آقای فراهانی و‌همکارانشان که در شرکت جهان کریستال این سیمرغ را با نهایت هنر و خلاقیت طراحی کردند نهایت تشکر را دارم و امیدواریم این مهم ارمغان خبرهای خوبی در آینده باشد.

در ادامه محمودیان، به همراه داروغه‌زاده و فرهانی از تندیس سیمرغ ایرانی رونمایی کردند.

 

 در بخش بعدی، داروغه زاده دبیر جشنواره از پوستر #فجر۳٨ را برای اهالی رسانه رونمایی کرد.

 "ابراهیم داروغه‌زاده" در ابتدای سخنان خود در این نشست، به حوادث ناگوار دی ماه اشاره کرد و بیان داشت: سردار حاج‌قاسم سلیمانی بیش از چهل سال برای تأمین امنیت ایران مبارزه کرد و لباس رزمش را در این سال‌ها از تن در نیاورد که در نهایت به دست همان دشمنان به شهادت رسید. این اتفاق و همچنین حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و از دست دادن جوانان این مرز و بوم و اهالی سینما را در شرایط روانی سختی قرار داد.

 امیدواریم بتوانیم همانند سال‌های گذشته جشنواره خوبی دلشته باشیم که پل ارتباطی بین مردم و سینماگران باشد.

همه فیلم‌ها و سینماگران در جشنواره حضور دارند. ۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند که نهایتا ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو حضور خواهند داشت.

 شعار امسال جشنواره این است که با سینما در کنار هم باشیم. امیدواریم سینما بر اساس رسالت خود، مظلومیت مردم ایران را به جهانیان نشان دهد. امیدواریم سینماگران آنچه در این سال‌ها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه مردم ایران صورت گرفته، تصویر کنند.

داروغه‌زاده در پاسخ محمد کلهر از فارس که درباره درخواست محسن امیریوسفی برای حضور در جشنواره بود گفت: ما طبق آیین نامه نمی‌توانستیم به تقاضای ایشان جواب مثبت دهیم. فیلمی که نمایش داده شده نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

مهیار جوادی‌فر درباره نمایش فیلم‌های بیرون مانده برای اصحاب رسانه پرسید و داروغه‌زاده گفت: اگر صاحبان اثر این درخواست را مطرح کنند ما می‌توانیم این امکان را برای اصحاب رسانه فراهم کنیم. در ادامه نشست گلاویژ نادری درباره دخالت دیگر نهادها در انتخاب فیلم‌های جشنواره پرسید و دبیر جشنواره گفت: هیچ ارگان و نهادی در این زمینه دخالت نداشته و فیلم‌ها تنها با نظر هیأت انتخاب برگزیده شدند. هیأت انتخاب فیلم‌هایی را که پروانه ساخت سینمایی از سازمان سینمایی داشتند را بازبینی کردند و نهاد دیگری در این زمینه دخیل نیست. هیات انتخاب تنها خودش فیلم‌ها را دیده و خوشبختانه تمام فیلم‌های امسال مجوز نمایش گرفتند و هیچ فیلمی قبل از بازبینی هیات انتخاب کنار گذاشته نشده است. البته موضوع یک‌ فیلم ممکن است به یک حوزه یا ارگان خاص مربوط شود که در این موارد، همیشه از قبل تعاملاتی بین صاحبان اثر و آن ارگان صورت می‌گیرد. فیلمی که شما ممکن است مد نظرتان باشد از سوی قوه قضاییه مشکلی نداشت و از طریق شورای پروانه نمایش مجوز گرفته و عدم حضور آن فیلم، نظر هیات انتخاب بوده است.

رضا منتظری از سینماپرس درباره تحریم جشنواره از سوی افراد و برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی هیأت انتخاب که می‌تواند در حوزه داوری اثر داشته باشد، گفت: ما هر زمان که کار هیأت انتخاب شروع می‌شود، تاکیدمان این است که با رسانه‌ها گفت‌گویی نکنند که متاسفانه در برخی مواقع این اتفاق می‌افتد اما اظهارنظرها در نظر هیات انتخاب تاثیری نداشته است. درباره تحریم‌ها هم به واقع باید بگویم که چنین چیزی را ما که در ستاد برگزاری بودیم احساس نکردیم و تنها شاهد چند اظهارنظر احساسی از سوی چند هنرمند محدود بود.

داروغه‌زاده درباره به تعویق افتادن برگزاری نشست گفت: آماده نبودن پوستر جشنواره و آماده نبودن محل برگزاری نشست، دلیل به تعویق افتادن نشست خبری بود. امسال تنها تغییر ما عدم برگزاری افتتاحیه به دلیل کمک به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بود. روز شنبه اقلام تهیه شده به سوی منطقه سیل زده روانه می‌شود.

فرانک آرتا از شرق درباره افزایش تعداد داوران و حضور یا عدم حضور مسعود کیمیایی در جشنواره پرسید که داروغه‌زاده گفت: ما برای تخصصی‌تر شدن داوری تعداد داوران را افزایش دادیم و ناخواسته بود. برخی رسانه‌های خارج از کشور، این شائبه را ایجاد کردند که کسی حاضر به پذیرفتن داوری نیستند اما این افزایش نشان داد که چنین چیزی صحت ندارد.

همان‌طور که تهیه کننده فیلم آقای کیمیایی گفتند در جشنواره حضور خواهند داشت. آقای مسعود کیمیایی یکی از خاطره‌انگیزترین کارگردانان قبل و بعد از انقلاب بوده‌اند که با فیلم‌هایشان دوستداران سینما را به وجد آورده‌اند. با توجه به استقبال مردم از جشنواره ایشان که در پیام خود به "احترام به خواست مردم" اشاره کرده بودند، در جشنواره حاضر خواهند شد و مردم را همراهی خواهند کرد.

خبرگزاری آنا درباره میزان استقبال مردم برای خرید بلیت جشنواره و سهمیه ارگان‌ها پرسید که دبیر جشنواره گفت: امسال ظرفیت نمایش فیلم‌ها افزایش پیدا کرد. پارسال هفت هزار صندلی بود و امسال حدود نه هزار و چهارصد صندلی افزایش داشته است. هر سال درصدی از بلیت‌ها به نهادهایی اختصاص دارد که می‌خواهند برای کارمندانشان بلیت خریداری کنند اما امسال با توجه به استقبال مردم از ظرفیت این ارگان‌ها کم شد. علیرغم حاشیه‌هایی که به وجود آمد استقبال مردم افزایش داشت.

امیرحسین اشرفی از پانا درباره بودجه برگزاری جشنواره و بخش دانش آموزی در نوبت صبح پرسید و داروغه‌زاده گفت: بنیاد فارابی بخش سیمرغ و پروانه‌ها را به روال سال‌های گذشته در سراسر کشور، بدون بلیت‌فروشی و به طور رایگان برگزار می‌کند. هزینه جشنواره براساس قراردادی که با شهرداری داشتیم، ۸ میلیارد تومان برآورد شده که امیدواریم بتوانیم این میزان را کمتر کنیم.

رضا استادی از سینمامثبت درباره ترکیب هیأت داوران و دوتابعیتی بودن برخی از آنها و عدم سنخیت آنها از این باب با اهدای جایزه سردار سلیمانی پرسید که دبیر جشنواره گفت: ما برای تعیین داوران درباره تابعیت داوران سئوالی نمی‌پرسیم و البته بعید می‌دانم کسی از این بین دارای پاسپورت آمریکایی باشد. با توجه به جایگاه سردار سلیمانی، امسال جایزه مقاومت و جهاد طراحی شد که نام ایشان جاودانه بماند و فیلم‌هایی که به این موضوع می‌پردازند، در این بخش جداگانه داوری شوند.

سمیرا افتخاری از هنر آنلاین درباره علت پذیرفته نشدن یک فیلم که درباره ناشنوایان است در بخش سودای سیمرغ، و احتمال جایگزینی این فیلم در بخش رقابتی با توجه به احتمال نرسیدن برخی آثار گفت: تمام فیلم‌هایی که در جشنواره انتخاب شدند به جشنواره خواهند رسید و اگر غیر از این بود فیلم‌های رزرو را جایگزین می‌کردیم اما هیچ فیلمی اعلام نکرده که نمی‌رسد.


ایزد مهرآفرین از جوان درباره نرسیدن برخی فیلم‌ها و جایگزینی فیلم‌ها همچنین ماجرای انصراف پیمان معادی پرسید که دبیر جشنواره گفت: آقای پیمان معادی هیچ زمان صحبتی از تحریم جشنواره نزدند اما شرکت فیلم در جشنواره حق تهیه‌کننده است و ما فارغ از این مسئله فیلم ها را داوری می‌کنیم، مگر اینکه تهیه‌کننده‌ای کتبا تقاضا کند. به همه فیلم‌های رزرو گفته شده که فیلم‌هایشان را آماده کنند که در صورت نرسیدن یک فیلم، فیلم‌ها به ترتیب اولویت رزرو جایگزین شوند.


محمدصالح حجت‌الاسلامی از موج درباره جایزه سردار سلیمانی و نبود فیلم‌های کوتاه و مستند در برنامه سینمای هنرمندان پرسید که داروغه‌زاده گفت: ساخت تندیس انجام خواهد شد و در اختتامیه اهدا خواهد شد. با توجه که موضوع این جایزه مقاومت و جهاد است فیلم‌هایی که در این راستا ساخته شده باشند، در این بخش داوری می‌شوند. در مورد بحث بعدی، ما امسال بهترین همراهی را با فیلم‌های مستند و کوتاه کردیم و در چارسو و سینمای هنرمندان هم این آثار در جدول نمایش اکران خواهد شد.


داروغه‌زاده درباره حضور انیمیشن‌ها در جشنواره گفت: ما در دو سال گذشته به جهت حمایت از این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص دادیم. امسال هم برای این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص داده بودیم اما دو فیلمی که درخواست بودند شرایط نمایش به عنوان فیلم سینمایی را نداشتند و البته ناقص هم بودند.


 او درباره خبرنگاران تأیید صلاحیت شده و علت حضور یک مدیر به عنوان یک خبرنگار، گفت: ما دو برابر آنچه پذیرفته شد تقاضا داشتیم و مبنای ما نامه‌ای است که از سوی رسانه برای ما فرستاده می‌شود.
 داروغه زاده در پاسخ به محمد زکی‌زاده خبرگزاری صبا در خصوص حضور محمد مهدی عسگرپور در تیم داوران گفت: حضور ایشان به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ممانعتی با حضورش درتیم داوران جشنواره فیلم فجر ندارد و این اتفاقا یک نقطه قوت و‌ مثبت با توجه به تخصص او در حوزه سینما و کارگردانی است. پیش از این نیز پیشنهادهای زیادی به او در ارتباط با داوری جشنواره داده شده بود که به دلایلی آن‌ها را تاکنون نپذیرفته بود.

مسعود میر از روزنامه همشهری درباره ایرانی شدن تندیس سیمرغ و تاثیر رسانه خود در این زمینه گفت و داروغه‌زاده در ادامه توضیح داد: پارسال فضایی که آقای میر برای چرایی ساخته نشدن سیمرغ در ایران ایجاد کردند باعث شد که این امر در سال حمایت از تولید ملی پیگیری شود. البته به دلیل به صرفه نبودن تولید به تعداد کم، ما امسال برای پنج شش سال سیمرغ ساختیم!

او همچنین در پاسخ به سوالی دیگر اظهار داشت: مشکل مجوز ساخت ویدیویی در سازمان سینمایی و خانه سینما وجود دارد و ابتدا باید این قضیه در آنجا حل شود تا در جشنواره هم شاهد این قضایا نباشیم.

داروغه‌زاده در پاسخ به امیرفرض‌الهی از مجله سیاه و سپید درباره پارامترهای انتخاب مجری نشست‌ها گفت: مجریانی که ما انتخاب کردیم جز بهترین‌های حوزه سینما بودند گرچه شاید سلیقه شما و برخی از اهالی رسانه این نباشد.

 دبیر جشنواره درباره چرایی نبود "مجبوریم" در جشنواره گفت: امسال تمامی فیلم‌ها دیده شدند و انتخاب شدند. هیچ ملاحظه‌ای بیرون از هیأت انتخاب نبوده و نبود فیلم آقای رضا درمیشیان تنها به دلیل عدم انتخاب هیات انتخاب است و این فیلم مشکلی برای پروانه نمایش نخواهد داشت.

 داروغه زاده درباره کوتاه کردن برخی فیلم کوتاه و مستند گفت: ما باید فیلمی که تهیه‌کننده به ما ارائه می‌دهد را داوری کنیم و اینکه اگر فیلمی کوتاه می‌شود و آسیب می‌بیند، به سازندگان اثر مربوط است.

 داروغه‌زاده در پاسخ به آرزو پاقلعه‌نژاد از خبرآنلاین درباره حضور فیلمسازان زن و هیأت داوری گفت: اولویت‌مان این است که تعداد کسانی که واجد شرایط بودند، انتخاب شوند. امسال آثار ارائه شده از سوی فیلمسازان زن تنها همین یک فیلم بود. هیئت انتخاب نمی‌تواند فمنیستی به این مسئله نگاه کند. فیلم‌ مورد بررسی واقع می‌شود اما امسال تعداد کمتری از فیلمسازان زن برای حضور در جشنواره استقبال کردند. ما دوست داریم حضور زنان در هیئت داوری بیشتر شود زیرا آنها منصفانه‌تر و دقیق‌تر فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هیچ‌کدام از فضاهای سینمایی که داریم مناسب اکران فیلم‌های فجر نیست و با توجه به نظرات و انتقادات اهالی سینما و رسانه گزینه انتخابی به دلیل استانداردهای موجود در آن شد.

 همزمان با نظرسنجی اصحاب رسانه با تک تک کارگردانی که در جشنواره فیلم دارند گفت وگو کردیم و در نهایت پردیس ملت گزینه انتخابی از سوی اهالی رسانه و اهالی سینما بود.

 ساختن مجموعه‌ای که بتواند کاخ رسانه‌ها برای جشنواره‌های سینمایی مختلف باشد در بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد اما شهردار تهران پیگیر این موضوع برای انتخاب زمین مناسب خواهد بود.

 همزمان با افتتاح جشنواره فیلم فجر، اقلام مورد نیاز برای کمک به سیل‌زده‌ها به سمت سیستان و بلوچستان حرکت خواهد کرد.

اامسال تنها بزرگداشت فریدون جیرانی را خواهیم داشت که در کنار اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات در اختتامیه جشنواره اجرا خواهد شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید