یکشنبه, 17 تیر 1403 14:34

برندگان اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری معرفی شدند

نوشته شده توسط سی و یک نما
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
برندگان اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری معرفی شدند برندگان اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری معرفی شدند سی و یک نما

سی و یک نما - در مراسم اختتامیه پنجاه و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک، برندگان جوایز اصلی معرفی شدند. مستند «نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیق تر» گوی بلورین این جشنواره را دریافت کرد.

    جایزه اصلی (گوی بلورین): فیلم مستند «نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیق تر» ساخته مارک کازینز، مستندی درباره هنرمند اسکاتلندی “ویلهلمینا بارنز-گراهام” و اختلالات عصبی او است که بخش‌هایی از خاطرات او با روایتگری تیلدا سوینتون همراه است، برنده جایزه اصلی جشنواره با عنوان “گوی بلورین” به همراه ۲۵ هزار دلار جایزه نقدی شد. کازینز در هنگام دریافت جایزه گفت: “هرگز فکر نمی‌کردم چنین جایزه‌ای را ببرم.” او در مورد بارنز-گراهام گفت: “او دنیا را تغییر نداد، اما زندگی‌اش را کامل و به درستی زندگی کرد. بیایید سعی کنیم ما هم همین کار را انجام دهیم.”

    جایزه ویژه هیئت داوران: فیلم درام نروژی “دوست‌داشتنی” به کارگردانی لیلا اینگولفسدوتیر، جایزه ویژه هیئت داوران به همراه ۱۵ هزار دلار جایزه نقدی را دریافت کرد. کارگردان این فیلم در هنگام دریافت جایزه گفت: “این فیلم از صمیم قلب ساخته شده است. مجبور بودم آسیب‌پذیر باشم.”

    جایزه تماشاگران: فیلم درام “موج‌ها” ساخته ییری مادل، که به نقش دفتر خبری بین‌المللی رادیو چکسلواکی قبل و بعد از حمله ۱۹۶۸ پیمان ورشو به چکسلواکی می‌پردازد، برنده جایزه تماشاگران این جشنواره شد.

    بهترین کارگردانی: نلیشیا لو برای فیلم “پیرس” که بر روی “هان” تمرکز دارد، پس از گذراندن هفت سال زندان در زندان نوجوانان به جرم کشتن حریفش در مسابقه شمشیربازی، آزاد می‌شود تا با برادر کوچکترش دیدار کند و بر بی‌گناهی خود پافشاری می‌کند، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

    بهترین بازیگری: جایزه بهترین بازیگری زن به “هلگا گورن” برای بازی در فیلم “دوست‌داشتنی” و جایزه بهترین بازیگری مرد به طور مشترک به “تون کاس” و “گویدو پولمنس” برای بازی در فیلم درام پدر و پسری “سه روز ماهی” اهدا شد.

    جایزه ویژه ریاست جمهوری: کلیو اوون، بازیگر سرشناس هالیوود، در این مراسم با جایزه ویژه ریاست جمهوری جشنواره کارلووی واری تجلیل شد.

    سورپرایز برای جفری راش: جفری راش، یکی از اعضای هیئت داوران این جشنواره، در این مراسم با یک سورپرایز ویژه روبرو شد. مجری مراسم با اعلام اینکه امروز روز تولد این بازیگر است، از تماشاگران خواست تا برای او تولدت مبارک بخوانند.

برگزیدگان بخش پیشگام (Proxima) و جوایز جانبی در جشنواره کارلووی واری

در بخش پیشگام (Proxima) که بر آثار جسورانه فیلمسازان جوان و کارگردانان مشهور تمرکز دارد، فیلم «غریبه» ساخته ژنگفان یانگ، برنده جایزه بزرگ به همراه ۱۵ هزار دلار جایزه نقدی شد. این فیلم به کاوش در تنهایی، انزوا و هویت در اپیزودهایی که در اتاق‌های مختلف هتل اتفاق می‌افتد، می‌پردازد. یانگ با گفتن این جمله که «عنوان فیلم غریبه است، اما اینجا احساس خانه بودن می‌کنم»، تماشاگران را مجذوب کرد و با تشویق زیادی روبرو شد.

«شب فرا رسیده» ساخته پائولو تیزون، مستندی درباره سربازان نخبه ارتش پرو، جایزه ویژه هیئت داوران بخش پیشگام را به ارزش ۱۰ هزار دلار دریافت کرد.

هیئت داوران بخش اصلی جشنواره با اشاره ویژه به فیلم‌های «Xoftex» ساخته نوازش دشه و «کشتار دوست داشتنی خوک ما» ساخته آدام مارتیناک و همچنین «راهپیمایی تا ماه مه» ساخته مارتین پاول رپکا در بخش پیشگام، توجه‌ها را به این آثار جلب کردند.

فیلم «دوست‌داشتنی» در بخش جوایز جانبی نیز خوش درخشید و موفق به کسب نشان «یوروبا سینماز» به عنوان بهترین فیلم اروپایی در جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴، جایزه فیپرشی و همچنین جایزه بزرگ هیئت داوران کلیساها شد. هیئت داوران همچنین فیلم «پاناپتیکون» ساخته جرج سیکهارولیدزه را شایسته تقدیر دانست.

حضور کلایو اوون، ستاره بریتانیایی در مراسم اختتامیه و دریافت جایزه ریاست جمهوری جشنواره، یکی از نکات برجسته این مراسم بود. او گفت: «بهترین حرکت در حرفه بازیگری خوب بودن است»، به این معنی که اگر به پروژه‌های کوچک‌تر علاقه دارید، آن‌ها را دنبال کنید، زیرا ممکن است شما و دیگران را غافلگیر کنند. «من گاهی اوقات در برابر رفتن به فیلم‌های تجاری جریان اصلی و با بودجه بالا مقاومت می‌کنم، چون همیشه تمایل به یافتن  محتوای جالب‌تر، تحریک‌آمیزتر، ظریف‌تر و حساس‌تر داشته‌ام.»

اوون همچنین بر اهمیت جشنواره‌های فیلمی مانند کارلووی واری تأکید کرد و گفت: «جشنواره‌های فیلم بیش از هر زمان دیگری مهم و مورد نیاز هستند.»

ایوان تروجان، بازیگر باسابقه اهل جمهوری چک، دیگر بازیگری بود که جایزه ریاست جمهوری را دریافت کرد.

پنجاه و هشتمین دوره جشنواره کارلووی واری، که به عنوان بزرگترین جشن سینمای اروپای مرکزی شهرت دارد، با اهدای جایزه افتخاری به ویگو مورتنسن آغاز شد. مورتنسن با فیلم وسترن فمینیستی خود به نام «مردگان صدمه نمی‌زنند» و یکی از مراسم افتتاحیه پرهیجان محبوب جشنواره که توسط برادران کابان طراحی شده بود و همچنین کنسرت گروه موسیقی الکترونیک کوشین، به طور رسمی جشنواره را افتتاح کرد.

    پس از اهدای جایزه به اوون، جشن‌های عصر شنبه با نمایش فیلم اختتامیه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴، «انگشتان دست»، به کارگردانی کریستوس نیکو و با بازی جسی باکلی و ریز احمد، ادامه یافت و با جشن اختتامیه در گراند هتل پاپ به پایان رسید.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید