شنبه, 13 آبان 1402 13:18

"پریسیلا"ی سوفیا کاپولا زندگی‌نامه‌ای آرام و ملایم، که چنگی به دل نمی‌زند

نوشته شده توسط سی و یک نما
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
"پریسیلا"ی سوفیا کاپولا زندگی‌نامه‌ای آرام و ملایم، که چنگی به دل نمی‌زند "پریسیلا"ی سوفیا کاپولا زندگی‌نامه‌ای آرام و ملایم، که چنگی به دل نمی‌زند سی و یک نما

سی و یک نما - سوفیا کاپولا در چند فیلم اخیرش مثل «فریب‌خورده» و «نوشیدنی با یخ» از سبک شناخته‌شده‌اش دور و به داستان‌سرایی تجاری رو آورده بود. اما با «پریسیلا» دوباره به مسیر اصلی فیلمسازی‌اش در «گمشده در ترجمه»، «ماری آنتوانت» و «یک جایی» بازگشته است.

کاپولا «پریسیلا» را بر اساس کتاب زندگی‌نامه‌ای پریسیلا پریسلی در سال 1985، با عنوان "الویس و من"، ساخته است و به موضوعات مورد علاقه‌ی زندگی حرفه‌ای او مانند شهرت، تنهایی، ثروت و میل پرداخته است.

داستان فیلم «پریسیلا» از سال 1959 شروع می‌شود و در سال 1973 به پایان می‌رسد، 14 سال از زندگی پریسیلا (با بازی کایلی اسپانی) و الویس پریسلی (با بازی جاکوب الوردی). پریسیلا و الویس پریسلی خواننده مشهور راک اند رول برای اولین بار یکدیگر را در پایگاه ارتش آلمان ملاقات می‌کنند، زمانی که الویس 24 ساله و پریسیلا 14 ساله بود.

آنچه کاپولا در فیلم «پریسیلا» به ما نشان می‌دهد، یک مطالعه شخصیتی مینیمالیستی است، یک مطالعه‌ی جاه‌طلبانه که چند دهه را در بر می‌گیرد. لحظاتی از فیلم که به مراحل اولیه رابطه پریسیلا با الویس می‌پردازد بهترین بخش‌های فیلم هستند. در مراسم خواستگاری آن‌ها لطافتی وجود دارد که کاپولا به طرز ماهرانه‌ای این سکانس را درآورده و با زیرکی خاص خود به ریزه‌کاری‌های عشق، روحیه، تردیدها و وابستگی‌های مشترک هر دو پرداخته است.

3c680de1519.jpg

جاکوب الوردی اگرچه اصلا شبیه الویس نیست، اما عالی ظاهر شده و انرژی خوبی برای تصویر چهره نمادین سلطان راک اند رول از خود نشان داده است. اما اشتباه نکنید، کاپولا سعی کرده چهره‌ای واقعی از الویس در این فیلم به تصویر بکشد، و از افسانه و بت ساختن الویس دوری کرده، به همین خاطر در این فیلم الویسی می‌بینیم که لحظه‌ای نرم و آرام است و لحظه‌ای دیگر مثل یک سگ شکاری متلاطم و وحشی.

کایلی اسپانی هم در فیلم می‌درخشد. ابتدا شیفتگی‌اش به الویس را می‌بینیم و سپس سردرگمی و در نهایت ناامید شدن را به خوبی در‌می‌یابیم. اسپانی همه این احساسات و آشفتگی درونی و آرامش بیرونی را به خوبی در قامت پریسیلا به نمایش گذاشته است.

مشکلات فیلم زمانی سر باز می‌کند که رابطه الویس و پریسیلا به پیش می‌رود و آن ظرافت‌های مرموز اولیه شروع به ناپدید شدن می‌کنند. فیلم کاپولا در ابتدا به‌سان یک تکه‌ی پر جنب‌و‌جوش شروع می‌شود ولی ناگهان مسیرش را گم می‌کند و تبدیل به تلاش یک زن جوان برای رهایی از ازدواجش با شوهری سمی، خیانتکار و معتاد می‌شود. فیلم شور و اشتیاق و جنب‌و‌جوش اولیه خودش را از دست می‌دهد و تحلیل می‌رود.

اتفاقات بعدی فیلم احساسی در تماشاگر برنمی‌انگیزند و حتی کمتر واقعی به‌نظر می‌رسند. عینیت و حساسیتی که نیمه اول فیلم را که به زیبایی ساخته بود، به افراط و تفریط احساسی تبدیل می‌شود. در ادامه کاپولا تقلا می‌کند فیلم را از نوعی داستان‌سرایی مسطح و کسل کننده نجات دهد ولی شکست می‌خورد.

«پریسیلا» مانند یک تابلوی اعلانات حالات ظاهر می‌شود و کاپولا تمام دقت و تلاش خود را به خرج می‌دهد تا این تابلو را تا انتهای فیلم سرپا نگه‌ دارد، حتی اگر شده با یک موسیقی متن نابهنگام راک، زندگی روزمره فیلمش را جذاب نشان دهد، اما متأسفانه در این نبرد شکست می‌خورد.

Priscilla_Courtesy-of-Ken-Woroner_A24.jpg

لیزا ماری پریسلی، تنها دختر الویس و پریسیلا که در ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۳ بر اثر  ایست قلبی درگذشت، از فیلمنامه فیلم «پریسیلا» سوفیا کاپولا متنفر بود و به نظرش الویس در نقش یک «غارتگر» به تصویر کشیده شده است.

ظاهراً لیزا ماری پریسلی قبل از مرگش در اوایل سال جاری پس از خواندن فیلمنامه «پریسیلا» نسبت به بازتاب تصویر پدرش، الویس پریسلی در فیلم «پریسیلا» سوفیا کاپولا، «شوکه و وحشت‌زده» بود.

به ورایتی دو ایمیل رسیده بود که در آن لیزا ماری پریسلی فقید از کاپولا خواسته بود تا در دیدگاهش نسبت به الویس تجدید نظر کند و از شرمندگی عمومی خانواده‌اش جلوگیری کند. این پیام‌ها تنها چهار ماه پیش از مرگ لیزا ارسال شده بود.

پیام‌های لیزا پریسلی فیلمنامه را «به‌طور تکان‌دهنده‌ای انتقام‌آمیز و تحقیرآمیز» می‌خواند و از کاپولا می‌خواهد تا از بررسی بیشتر زندگی نوه‌های زنده الویس در فیلم خودداری کند. نوه‌هایی که در غم از دست دادن بنجامین کیو، پسر لیزا ماری پریسلی، که در سال ۲۰۲۰ درگذشت، داغدار بودند.

Priscilla_Courtesy.jpg

نامه در سپتامبر سال گذشته ارسال شده است و پریسلی در یکی از این پیام‌ها نوشته است:

     «پدر من در فیلم فقط به عنوان یک شکارچی و دستکاری شده ظاهر شده. من به عنوان دخترش فیلمنامه‌تان را دوست نداشتم و هیچ خصوصیت پدرم را در این شخصیتی که برای او نوشته‌اید، ندیدم. فقط فیلم سعی دارد دیدگاه مادرم از پدرم را نشان دهد که این درست نیست. من سراسر فیلمنامه را که خواندم با دیدگاه انتقام‌آمیز و تحقیرآمیز شما روبه رو شدن و دلیل این همه تحقیر و بدگویی درباره پدرم را نمی‌فهمم.»

کاپولا نیز در پاسخ گفته بود:

     امیدوارم وقتی حالت نهایی فیلم را می‌بینید احساس دیگری داشته باشید و بفهمید که من در بزرگداشتن مادرتان بسیار دقت کردم و در عین حال به پدرتان نیز حساسیت و پیچیدگی خاصی نشان دادم.

فیلم «پریسیلا» در آن زمان هنوز در حالت پیش تولید بود، پس هنوز فیلمبرداری نشده بود، اما با داوری فیلمی که اکران شده، به نظر نمی‌رسد کاپولا تغییر زیادی در فیلمنامه‌اش داده باشد. این فیلم الویس را به عنوان این شخصیت بسیار سمی در زندگی پریسیلا به تصویر می‌کشد.

فیلم "پریسیلا" بسیار متفاوت‌تر از فیلم "الویس" باز لورمن است که تصویری درخشان و پر زرق و برق از افسانه سلطان راک اند رول نشان می‌داد. فهمیدن اینکه کدام یک از این تصویرها نسبت به الویس واقعی است واقعا سخت است. اما قطعاً الویسی است که قبلاً روی پرده ندیده‌ایم.

لیزا ماری پریسلی تنها فرزند خواننده الویس پرسلی و بازیگر پریسیلا پریسلی و نیز تنها وارث دارایی پدرش بود. پرسلی در حرفه موسیقی مشغول به فعالیت بود و سه آلبوم منتشر کرد. لیزا در ۱۲ ژانویهٔ ۲۰۲۳ در خانه خود در کالاباساس، کالیفرنیا دچار ایست قلبی شد. قلب او پس از انجام احیای قلبی ریوی در مسیر بیمارستان، دوباره شروع به کار کرد. اما او همان روز در ۵۴ سالگی درگذشت. خبر مرگ او توسط مادرش پریسیلا پرسلی منتشر شد.

noxSquare.jpg

سوفیا کاپولا در «پریسیلا» داستان زندگی همسر الویس پریسلی را روایت می‌کند

استقبال از فیلم "پریسیلا" سوفیا کاپولا در فستیوال ونیز / در ۱۴ سالگی با الویس رابطه جنسی نداشتم

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید