چهارشنبه, 03 خرداد 1402 12:08

«کوریسماکی» و «وس اندرسون» معادلات منتقدان کن را به هم زدند / انگار رقابت در کن تازه شروع شده / شاید سخت‌ترین انتخاب در تاریخ کن

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«کوریسماکی» و «وس اندرسون» معادلات منتقدان کن را به هم زدند / انگار رقابت در کن تازه شروع شده / شاید سخت‌ترین  انتخاب در تاریخ کن «کوریسماکی» و «وس اندرسون» معادلات منتقدان کن را به هم زدند / انگار رقابت در کن تازه شروع شده / شاید سخت‌ترین انتخاب در تاریخ کن

سی و یک نما – در روزهای گذشته فیلم‌های «می دسامبر»، «آناتومی یک سقوط» و «برگ‌های افتاده» اثر آکی کوریسماکی منتقدان را به وجد آوردند و نوید یک رقابت سخت را در کن می‌دادند. شب گذشته فیلم «استروید سیتی» تازه‌ترین ساخته وس اندرسون، در جشنواره کن به نمایش درآمد که تا به این لحظه با استقبال خوبی از منتقدان روبه‌رو شده و همچنین پای ستاره‌ها و شخصیت‌های مهمی از جمله «جیم جارموش» را به کن باز کرده است.

24f31683-58f8-492a-88fd-afb43805336a.jpg

شب گذشته فیلم «استروید سیتی»، ساخته‌ی وس اندرسون، در فستیوال کن به نمایش درآمد که بر اساس نمرات داده‌شده تا این لحظه، می‌توان گفت که با استقبال خوبی مواجه شده. از جمله مارکوس اوزال، سردبیر مجله‌ی کایه دو سینما، به فیلم ۴ ستاره داده است.

15b63763-4f27-4630-8d72-9ea7e6e22d1e.jpg

«استروید سیتی» که ترکیبی است از ژانر سای-فای و کمدی رمانتیک، به سبک و سیاقِ خاص وس اندرسون در یک منطقه‌ی کویری خیالی به همین نام در آمریکای سال ۱۹۵۵ رخ می‌دهد، مکانی که گروهی از دانش‌آموزان به همراه والدین‌شان برای شرکت در یک رقابت علمی در آنجا گردهم می‌آیند و در این بین با ماجراها و داستان‌هایی مواجه می‌شوند.

3995891_cannes-asteroid-city_amp-large_1ArgBr_iRhBGM.jpg

“اگه خوابت نبرده باشه نمی‌تونی بیدار بشی“. این چیزی است که در استروید سیتی یازدهمین فیلم وس اندرسون که به شکل دیوانه‌واری اورجینال است. فیلم که به طور کامل در جایی شبیه به بیابان مجاور دره مانیومنت در 1955 می‌گذرد و گروهی از هنرپیشه‌های شگفت‌انگیز در آن نقش‌آفرینی می‌کنند یک غافل‌گیری دیوانه‌وار است که در هر لحظه آن خلاقیت جاری است. اگرچه به نظر می‌رسد گاهی اوقات به تجلیات خلاقانه خیلی جدی نزدیک می‌شود که صادق و راست‌گو نیستند و به جای این‌که درک و فهم به بار آورند سبب سرگشتگی می‌شوند.

منتقد ایندی‌وایر به فیلم امتیاز A داده منتقد والچر فیلم را شاهکار توصیف می‌کند. از نگاه منتقد اسکرین‌دیلی فیلم خوب است. اما منتقد پلی‌لیست نگاه متوسطی به «استروید سیتی» داشته و نمره B به فیلم داده. منتقد مجله ورایتی فیلم را بد توصیف کرده. منتقد سایت در رپ فیلم را دوست نداشته و نگاه منتقد هالیوود ریپورتر به فیلم متوسط است. در نتیجه امتیاز «استروید سیتی» در راتن تومیتوز 73 درصد و در متاکریتیک 78 درصد است.

22789f17-9dbe-452f-9577-e70afed20ee8.jpg

ستارگان روی فرش قرمز «آستروئید سیتی» (وس اندرسون) از بخش مسابقۀ اصلی جشنواره فیلم کن، اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، برایان کرانستن، استیو پارک، جفری رایت، آدرین برودی، استیو کارل، جیسن شواتزمن، وس اندرسون، مت دیلون و  روپرت فرند بودند. با وجود این همه ستاره، همۀ بازیگران این فیلم در این مراسم حاضر نبودند از جمله ادوارد نورتن، ویلم دفو، مارگو رابی، تیلدا سوئینتن و لیو شرایبر.


7CIP2UDRZBJURPTN3VVMCY6CEU.jpg

فیلم «برگ‌های افتاده/برگ‌ریزان» (آکی کوریسماکی) در بخش مسابقۀ اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد که ادامۀ سه‌گانۀ «پرولتاریا»ی کارگردان سرشناس فنلاندی («سایه‌ها در بهشت»، «آریل» و «دختر کارخانۀ کبریت‌سازی») است. «برگ‌های افتاده» از فیلم‌های خوب جشنواره است و احتمالا مورد توجه روبن اوستلند، رئیس داوران قرار می‌گیرد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو آدم تنها شبی در هلیسنکی یکدیگر را می‌بینند و اولین و آخرین عشق خود را پیدا می‌کنند. آنسا، کارمند ساعتی یک سوپرمارکت است که شب‌ها پلاستیک‌های بازیافت را مرتب می‌کند. یک شب او با کارگری به نام هولاپا آشنا می‌شود و آن‌ها تلاش می‌کنند به هم نزدیک شوند. 

پیتر بردشاو در گاردین، از پنج، چهار ستاره به تازه‌ترین فیلم آکی کوریسماکی داده است و نوشته این رمانس شیرین و عجیب فیلم‌ساز فنلاندی، در مقابل تهدید پوتین به کشور، شما را از حس خوب پر می‌کند و خنده بر چهره‌تان می‌نشاند. او این فیلم را فیلمی با قلبی بزرگ می‌داند که اگرچه ممکن است ابسورد و کارتونی به نظر برسد، اما حس‌خوبی به تماشاگر می‌دهد.

105b4a17c4.jpg

دیوید رونی در هالیوود ریپورتر، در یادداشتی تحسین‌آمیز، فیلم جدید کوریسماکی را یک فیلم کمدی-تراژیک می‌داند که مانند الماسی در میان غبار می‌درخشد. رونی نوشته: کارگردان در این فیلم، بازیگوش است و کلاه خود را به نشانه‌ی احترام به فیلم‌ها و فیلم‌سازانی که از آن‌ها الهام گرفته‌، از سر برمی‌‌دارد. فیلم‌سازانی مانند برسون، گدار، اوزو، ویسکونتی، چاپلین و جان هیوستون. او هم‌چنین ادای احترام بسیار شیرینی به جیم جارموش دارد.

منتقد اواردز واچ، نمره‌ی B+ به این فیلم داده و در یادداشتی مثبت، تازه‌ترین فیلم کوریسماکی را یک داستان عشقی جذاب و ساده و دوست‌داشتنی می‌داند: آکی کوریسماکی یکی از معدود کارگردان‌هایی‌ است که فیلم‌های‌اش با وجود این‌که شباهت‌هایی دارند، هرگز تکراری یا خسته‌کننده نمی‌شوند. علاوه بر این، این فیلم‌ساز با رمانتیسیسم ابسورد خود، به ما یاد می‌دهد چطور عشق بورزیم.

maxresdefault copy.jpg

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید