در ادامه وقایع اخیر را مرور می کنیم:
رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با کارگران به این نکته اشاره کردند:
"باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بختآزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند."
پیش از آن، آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درباره مسابقه «برنده باش»، فتوایی داده بودند :
که روابط عمومی این مسابقه توضیحی را برای رسانهها ارسال کرد.
متن توضیح روابط عمومی مسابقه به این شرح است:
"به نام خدا
در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع میرساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش میسازد."
از شب گذشته متن استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی در رسانهها و فضای مجازی در حال انتشار است که این متن را در زیر میخوانید:
سوال: «مسابقهای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برندهباش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکتکنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا میکند که با کمک مجری برنامه و فرصتهایی که در اختیار هر شرکتکننده قرار میگیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آنها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جوابها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟
پاسخ: بسمه تعالی. این کار قمار است و کسانی که شرکت میکنند مالک آن جوایز نمیباشند.
آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود گفت: اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه میدهیم، آیا درست است یا نیست؟ اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع میخواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد. اما اگر پول را از شرکت کنندگان بگیرند کما این که عده زیادی به روشهای مختلف این کار را میکنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات میرود و درصد اندکی به شرکت کنندگان میدهند، در اینجا هر دو حرام میشود.
، آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، گفت: بدون این که اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه میدهیم، آیا درست است یا نیست؟
فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع میخواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی افزودند: اما اگر پول را از شرکت کنندگان بگیرند کما این که عده زیادی به روشهای مختلف این کار را میکنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات میرود و درصد اندکی به شرکت کنندگان میدهند، در اینجا هر دو حرام میشود.
وی با تاکید بر اینکه این مساله نوعی بخت آزمایی و قمار است، تصریح کردند: سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفتهاند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده ایم.در کشور اسلامی نباید این وضع باشد، باید شفاف باشد. مال حرام برکت ندارد، در راه بد مصرف میشود و خیری در آن نیست.گاهی اوقات گفته میشود بعضی از موسسات در مضیقه مالی هستند، سخن این است که باید تلاش کنیم از راههای مشروع کمبودها را جبران کنیم، نه از راههای غیر مشروع.
خدا کند انسان به گونه ای باشد که مرز حلال و حرام را بهم نزند، خط قرمزها را نشکند، ما شیعیان علی(ع) هستیم که فرمود اگر تمام دنیا را به من بدهند یک کار خلاف کوچک نمیکنم.
پس از فتوای آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درباره مسابقه «برنده باش»، روابط عمومی این مسابقه نیزتوضیحی را برای رسانهها ارسال کرد.
متن توضیح روابط عمومی مسابقه به این شرح است:
"به نام خدا"
در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع میرساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش میسازد."
از شب گذشته متن استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی در رسانهها و فضای مجازی در حال انتشار است که این متن را در زیر میخوانید:
سوال: «مسابقهای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برندهباش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکتکنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا میکند که با کمک مجری برنامه و فرصتهایی که در اختیار هر شرکتکننده قرار میگیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آنها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جوابها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟
و حالا باخبر شدیم که مسابقه ی «برنده باش» بدون هیچ توضیحی امشب و فردا شب روی آنتن شبکه سه نخواهد رفت و با توجه به این اتفاق باید ببینیم آیا قدرت "علی فروغی" در پایین کشیدن برنامه "نود" در آن ندازه هست که بتواند بهانه ای شرعی برای مراجع تقلید بیاورد تا دوباره برنامه ی محبوب و پر طرفدارش "برنده باش" روی آنتن برود یا خیر.
به هر حال به نظر می رسد غیر از منابع ذی نفع، همگی از حذف این تجارت غیر اصولی در برنامه های تلویزیون خوشنود باشیم.