محمدرضا گلزار اولین بار سال 1397 برای اجرای مسابقه «برندهباش» به شبکه سه قدم گذاشت و اواسط سال 1398 به دلیل برخی حواشی در رابطه با برنامه، «برندهباش» را به پایان رساند. سال 1400 مسابقه «هفتخان» را در پلتفرم نماوا اجرا کرد؛ مسابقهای که برخلاف «برندهباش»، آنطور که انتظار میرفت نتوانست موفقیتی برای گلزار به همراه داشته باشد. او حالا در «پانتولیگ» برای سومین بار، در جایگاه مجری برنامه به میدان آمده است.
حالوهوای کلی مسابقه | «پانتولیگ» مسابقهای با تمرکز روی پانتومیم است اما کل آن محدود به بازی پانتومیم نمیشود. دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار میگیرند تا هم چالشهایی متنوع در ارتباط با پانتومیم را از سر بگذرانند و هم به سوالات اطلاعاتعمومی پاسخ دهند. درواقع عوامل مسابقه سعی کردهاند علاوه بر جلب توجه علاقهمندان به پانتومیم، دوستداران مسابقات اطلاعاتعمومی را هم با خود همراه کنند و از این طریق، رقابت را با هیجان بیشتری پیش ببرند. نکته قابل توجه اینکه شرکت کنندگان مسابقه از میان افرادی انتخاب شدهاند که سالها بهطور مستمر پانتومیم اجرا کردهاند و یک جورهایی حرفهای این رقابتند و از طرف دیگر اطلاعات عمومی خوبی هم دارند.
سابقهی اجرای گلزار | محمدرضا گلزار در مسابقه «برنده باش» به امضای خوبی در اجرا رسید. او با وجود جدیتی که داشت، بلد بود چطور فضای مسابقه را تلطیف کند و روی لبهای مخاطبان خنده بیاورد. خیلی وقتها در کمال جدیت، با شرکتکنندهها شوخی میکرد و حتی بعضی اوقات با شیوه نگاهش وضعیتی به وجود میآورد که خندهدار به نظر میرسید. بعضی اوقات روش کمک کردنش به شرکتکنندهها برای رسیدن به جواب درست هم موقعیتی بامزه ایجاد میکرد. البته در «برندهباش» موقعیت برای شوخطبعی و گپ و گفت با مخاطبان بیشتر فراهم بود. چون هم مسابقه طولانیتر بود، هم حضور تماشاگران بیشتر احساس میشد و هم در بخشهایی باید با خانواده و دوستان شرکتکنندهها تماس میگرفت و این مسئله هم به ایجاد موقعیتهای مختلف کمک میکرد. در «پانتولیگ» به دلیل متمایز بودن شیوه مسابقه، گلزار هم سعی کرده است اجرایی متفاوت داشته باشد.
ویژگی اجرای «پانتولیگ» | طبیعتا با تماشای یک قسمت از مسابقه نمیتوان درباره ویژگی مجری و سبک اجرای او دقیق نظر داد اما مهمترین مسئلهای که در ارتباط با اجرای گلزار وجود دارد، توانایی او در مدیریت است. پانتومیم از جمله مسابقاتی است که سرعت عمل در آن اهمیت زیادی دارد و به همین نسبت، احتمال خطا هم در آن بالا میرود. بنابراین مجری برنامه باید بتواند کنترلی همهجانبه روی آن داشته باشد. گلزار در تمام مدت برگزاری مسابقههای پانتومیم، وسط میدان است و از نزدیک اجرای شرکتکنندهها را رصد میکند. مثلا در همین قسمت اول، در جایی به یکی از اجراها شک میکند، درخواست ویدئوچک میدهد و وقتی برایش مشخص میشود خطایی رخ داده، از شرکتکننده امتیاز کم میکند. گلزار با اینکه تلاش میکند ریتم مسابقه بالا بماند و از هیجان آن کاسته نمیشود، در هیچ نقطهای هیجان کاذب تزریق نمیکند و به سبکوسیاق خودش در اجرا پایبند میماند. با این حال گهگاه وقتی شرکتکنندهها توضیح واضحات میدهند یا با اشاره مستقیم او به پاسخ درست میرسند، با آنها شوخی میکند و با نگاهها و تعجبهایش رو به دوربین به آنها میفهماند کارشان خندهدار است. او در این مسابقه هم برای رسیدن به جواب درست با شرکتکنندهها چانه میزند و وقتی میداند دارند گزینه اشتباه را انتخاب میکنند به شیوه خودش یاری میرساند و البته همیشه هم موفق نمیشود.
مهمترین ویژگی | مهمترین نقطه قوت مسابقه، بعد از اجرای قدرتمند محمدرضا گلزار، سرعت عمل بالا و جذابیت بخشهای مختلف مسابقه است. قسمت اول «پانتولیگ» فقط 43 دقیقه بود و حتی یک دقیقه هم در آن وقت تلف نشد. درست است که برای جداسازی بخشهای مختلف مسابقه آیتم ویژهای طراحی نشده اما ریتم مسابقه به قدری درست تنظیم شده که ذرهای احساس نمیکنیم از تماشای آن خسته شدهایم. بخشی از این مسئله باز هم به اجرای گلزار برمیگردد. او وسط مسابقه دیالوگ طولانی نمیگوید و برخلاف بسیاری از مجریها با حرفهایش مخاطبان را خسته نمیکند. خیلی زود سراغ اصل مطلب میرود و با توضیحی کوتاه، چگونگی رقابت در هر بخش را توضیح میدهد و میدان را در اختیار شرکتکنندهها میگذارد. خود بخشهای طراحی شده برای مسابقه به قدری ساده و بامزه هستند که مخاطبان نیازی به اطلاعات بیشتر درباره آنها ندارند و خیلی زود میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
قسمت اول مسابقه «پانتولیگ» به تهیهکنندگی جواد فرحانی و اجرای محمدرضا گلزار، پنجشنبه 5 بهمن همزمان با روز پدر روی آنتن رفت.
منبع: فیلم نیوز