سه شنبه, 21 دی 1400 14:11

آیا سینما قانونمند می‌شود؟ / سومین نشست از سلسله نشست‌‌های «سینما؛ گفتمان فرهنگی»

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آیا سینما قانونمند می‌شود؟ /  سومین نشست از سلسله نشست‌‌های «سینما؛ گفتمان فرهنگی» آیا سینما قانونمند می‌شود؟ / سومین نشست از سلسله نشست‌‌های «سینما؛ گفتمان فرهنگی»

سی و یک نما - سومین نشست از سلسله نشست‌‌های «سینما؛ گفتمان فرهنگی» (گام دوم سینما) به همت اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور و با همکاری موزه سینما برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، این نشست با موضوع «لزوم قانون گرایی در سینمای ایران با نگاهی به کاستی‌های قوانین موجود و ارائه راه‌حل‌های مناسب» با حضور با حضور سینماگران و کارشناسانی چون جبار آذین (منتقد سینما)، انسیه شاه‌حسینی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، دکتر شیرین شریف‌زاده (حقوقدان و پژوهشگر حقوق فرهنگی و کپی‌رایت)، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده سینما)، مهدی صباغ‌زاده (فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه کننده)، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده (مدیر رسانه و کارشناس)، بهمن کامیار (حقوقدان، تهیه کننده و کارگردان سینما ) در موزه سینما برگزار شد.

photo_2022-01-11_13-44-16.jpg

*آیین‌نامه‌های مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با سینما به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود

در ابتدای این نشست، جبار آذین گفت: باید در ابتدا بابت تجمیع جشنواره ملی و بین‌الملل فجر ابراز خوشحالی کنم. وی افزود: جالب است بدانید که در ایران چیزی به عنوان قانون سینما وجود ندارد. آیین‌نامه‌هایی در مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های مرتبط با سینما هست که به صورت سلیقه‌ای اعمال می‌شود اما هیچ قانون فراگیری به چشم نمی‌خورد.

او ادامه داد: این عدم وجود قانون فراگیر به دلایل زیربنایی و ساختاری رخ می‌دهد. ما در ایران سینماگر و فیلم ملی داریم اما سینمای ملی و صنعت سینما نداریم و علت این فقدان در همان نبود قانون است. و این به بحث نظارت در سینما بازمی‌گردد که اصلا تعریف و تبیین نشده است. چنین روندی باعث پیشبرد کار به صورت سلیقه‌ای می‌شود.

photo_2022-01-11_13-44-10.jpg

آذین گفت: ما با این که قانون سینمایی نداریم اما متولی سینما داریم که آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی است. اما به علت نداشتن قانون مدون در سینما و قانون‌گریزی مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود. در کنار سازمان سینمایی تشکل‌هایی هستند چون صدا و سیما، اوج، ناجی هنر، حوزه هنری، و.... که هرکدام ساز خود را می‌زنند که باعث می‌شود سینمای ایران دچار بیماری شود.

وی بیان کرد: چنین روندی اشتباه است. یا فعالیت‌هایی شکل می‌گیرد که بیش از آن که فعالیت صنفی یا هنری تلقی شوند فعالیتی سیاسی هستند لذا برای بهبود این جریان باید برنامه‌ریزی مدون شکل بگیرد.

photo_2022-01-11_13-44-11.jpg

جبار آذین منتقد سینما در بخش دیگری در این نشست گفت: مثلث هنر صنعت و رسانه در سینمای ما وجود ندارد. هنر محدودیت‌پذیر نیست‌. در جایی که هنرمند نتواند در آن هنر خود را خلق کند مشکل وجود دارد . ما بودجه و امکانات داریم اما از روی تخصص و عدالت تقسیم و توزیع نمی‌شود. مشکل این موضوع ریشه‌ای است.

این منتقد سینما گفت:یکی از مشکلات سینما در کشور ما نوع مدیریت دولتی است که با تغییر چهار یا هشت ساله هر دولت، یک گروه می رود و گروه دیگر می‌آید که سلیقه متفاوت دارد و دولت جدید قصد دارد براساس نگاه های خود تغییرات را به وجود بیاورد.

photo_2022-01-11_13-44-12.jpg

او ادامه داد: در بحث فرهنگی باید یک انقلاب رخ دهد در این صورت اتفاقی نمی افتد. جریان دولتی، جریان های نهادی و جریان بخش خصوصی باید در قانون لحاظ شود تا جایگاه سازمان سینمایی مشخص شود. اگر این ۳ جریان را در کنار خواسته های مردم قرار دهیم در آن صورت می‌توانیم فیلم خوب تولید کنیم. ما در این سینما کار می‌کنیم و مجبوریم که با همه خوبی ها و بدی ها بسازیم. باید به همین سینما هم احترام بگذاریم.

photo_2022-01-11_13-44-15.jpg

*سینمای ایران ترکیبی از صنعت و فرهنگ است

مهدی صباغ‌زاده گفت: قانون اساسی برای هر کشوری باتوجه به خواستگاه‌های خود و ایدئولوژی مخصوص به خود تبیین می‌شود. در کشور ما همواره درباره قانون اساسی گره‌هایی وجود داشته است و همواره تلاش بر این بوده که معنای دموکراسی در همین تبیین قانون به چشم بخورد و همه ملزم احترام به قانون هستند.

او ادامه داد: وزارت ارشاد محلی است که وزیری در آن مشغول به کار است و قوانین سینمایی را با همراهی معاونانش تبیین می کند. در این سال‌ها دیدیم که هر زمان که رئیس جمهور کشور تغییر می‌کند تمامی مدیران هم تغییر می‌کند که روند به ناچار دستخوش تغییر قرار می‌گیرد. یا بسیاری از وقت‌ها می‌بینیم که فیلم‌ها پروانه ساخت و نمایش هم می‌گیرند اما برای اکرانشان با مسائلی رو به رو شده اند.

photo_2022-01-11_13-44-14.jpg

صباغ‌زاده گفت: این موضوع باید تبیین شود که سینمای ایران ترکیبی از صنعت و فرهنگ است. البته این روزها بیشتر به سمت صنعتی شدن سوق پیدا کرده است اما در دهه های ۶۰ تا ۸۰ شاهد شکوفایی فرهنگی سینمای ایران بودیم. سینما باید به جریانی فرهنگی تبدیل شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید